Dzisiaj jest 07 lip 2020, 14:30



Strefa czasowa UTC+1godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
Offline
Post: 03 sty 2018, 20:54 
*

Rejestracja: 03 sty 2018, 15:10
Posty: 12
Pojazd: Piaggio TPH
Cześć wszystkim chcę wam przedstawić całościowy serwis zawieszenia amortyzatora przedniego w skuterze NRG MC 2. Rocznik 1998

Podejrzewam, że sytuacja ta występuje również w skuterach Typhoon TPH, NRG MC 1, 2, 3 Gilera Stalker i podobnych, w których stosowano wewnętrzne smarowanie samym smarem.


Główny powód to wymiana uszczelnień i kasacja luzów na lagach poprzez wymianę tulei ślizgowych, wymiana starego smaru.


Zdjęcia robione bez wcześniejszego ściągnięcia dolnych elementów gdzie mocuje się zacisk oraz ośkę. Należy zacząć najpierw od tego. Ja tego nie zrobiłem i na nowo trzeba było wszystko złożyć by wybić te elementy. Należy od spodu wykręcić śruby imbusowe na klucz 6. Same części są mocno osadzone na goleniach, wszelkie psikanie WD-40 nic nie daje. Najlepsza w tym wypadku będzie druga ośka ja taką posiadałem i nie szkoda było mi ją ewentualnie skrzywić. Należy włożyć ją w otwory tak jakby się koło skręcało. Następnie młotek i uderzanie w ośkę jak najbliżej elementów które chcemy ściągnąć. Kilka mocnych uderzeń i oba elementy zeszły.

Obrazek


Kolejny etap to wyciągnięcie uszczelnień, u mnie były mocno uszkodzone potraktowałem je śrubokrętem i nożem.

Poniżej zdjęcia nowych są tu oznaczenia i wymiary, cena 30zł sztuka.

ObrazekObrazekObrazekObrazek

Następnie zobaczymy zabezpieczenie w postaci pierścienia segera.
Do wyciągnięcia zabezpieczeń segera potrzebujemy stosowne szczypce te na zdjęciu jedyne zdały egzamin inne były zbyt grube i nie wchodziły między goleń a półkę. Najlepsza końcówka to ta wygięta pod kątem. Szczypce z allegro Yato YT-2130 w cenie 35zł.

Obrazek Obrazek


Największą trudnością w całym serwisie jest wyciągnięcie tych pierścieni. Kilka prób zjeżdżania szczypiec z pierścienia i jakoś się udaje. Doszedłem chyba do sporej wprawy i robię to w ten sposób:

*Stawiam amortyzator na stole do góry nogami
*Chwytam miejsce przykręcania ośki koła lewą ręką
*Zapieram się łokciem lewej ręki o półkę od spodu tam gdzie ten otwór z rury

Obrazek



*Prawą ręką biorę szczypce i jak tylko ścisnę pierścień to lewą ręką próbuję jakby wycisnąć goleń do góry.

Ta opcja jest dużo lepsza od samego męczenia się i próby ściśnięcia szczypcami pierścienia i próby jego wyciągnięcia kluczem bo na ogół kończy się to ześlizgnięciem i kolejnym niecenzuralnym słowem :evil:

Kiedy uda nam się ta sztuka i wyciągniemy pierwszy pierścień, należy jedną ręką przytrzymać półkę a drugą próbować wyszarpać goleń z półki. W ten sposób uda nam się przesunąć goleń ku wylotowi. Powinna nam się wysunąć pierwsza tuleja ślizgowa. Ukaże nam się drugi pierścień segera który przy wcześniejszej próbie wyszarpania golenia przeskoczy nam w miejsce osadzenia pierwszego pierścienia. Następnie znów bierzemy szczypce i działamy jak przy pierwszym pierścieniu.


Obrazek ObrazekObrazek

Następny etap to wyciągnięcie drugiego golenia gdzie skręcony jest on od góry na półce nakrętką sześciokątną. Nakrętkę wykręcić reszta tak samo jak przy goleniu pierwszym. Nie jest to śruba do spuszczania oleju ani nic takiego, trzyma ona siłownik który osadzony jest wewnątrz golenia służy on chyba do swobodnego powrotu amortyzatora do pozycji wyjściowej po wjeździe w dziurę. Przynajmniej tak mi się wydaje jak oglądam jego działanie. U mnie chyba chodzi ok więc nie wymieniam go, byłby z tym problem. Widzę że należałoby podgrzać goleń na zewnątrz i szybko jakimś ściągaczem spróbować wysunąć siłownik z golenia. Ten etap pomijam. Ale zdj poniżej:


ObrazekObrazekObrazek


Na zdjęciach widać wszystkie elementy wnętrza obu lag.
Poniżej rozebrane miejsce otworu w półce gdzie była nakrętka. Nakrętka od zewnątrz i od wewnątrz pomiędzy osłona gumowa a w niej tuleja metalowa.

Obrazek
Obrazek

Wyciągnięte golenia są od góry zabezpieczone metalową zatyczką- podkłądką pod główną sprężynę amortyzatora. Głowiłem się jak ta podkładka jest mocowana do golenia, myślałem że jest przyspawana. Okazało się że jest nabita, od wewnątrz posiada 3 garby które tworzą średnicę minimalnie większą od wewnętrznej średnicy golenia i po wbiciu tak się trzymają. Należy je wybić a włożenie poprzez zmrożenie tych elementów w zamrażalce a później gumowy młotek.

Obrazek Obrazek



Poniżej Główna sprężyna po obu stronach taka sama, nad goleniami w amortyzatorze, oraz w jednym goleniu odbój gumowy (w tym bez siłownika przykręcanego do półki na nakrętkę sześciokątną)


ObrazekObrazek


W moim przypadku głównym problemem był luz na goleniach względem półki. Wina leży w tulejach ślizgowych teflonowych które pewnie się wytarły przez długą pracę. Problemem jest ich kupno. Dostępne są w jednym polskim sklepie https://scooteria.pl/, kontakt serwis@scooteria . pl. Niestety ich cena 105 zł za sztukę plus koszty wysyłki są odstraszające. Postanowiłem poszukać zamienników. Są dwie opcje kupno rurki teflonowej o wewnętrznym wymiarze 30mm i zewnętrznym 38mm lecz znalazłęm tylko (50mm - jest możliwość stoczenia u tokarza na właściwy wymiar)

Druga chyba najlepsza to zakup tulei ślizgowych cylindrycznych iglidurowych w sklepie https://www.igus.pl/product/3
Posiadają oba właściwe wymiary jedynie długość trzeba skorygować. Ale sklep robi to za nas więc posiadamy produkt idealny wydaje się że kilkukrotnie lepszy od oryginału patrząc po opisie i tam gdzie jest stosowana ( jako tuleje ślizgowe w amortyzatorach motocyklowych i rowerowych). Cenowo również wygrywają.


Obrazek


Górne mniejsze tuleje są lepiej spasowane i nie są aż tak ważne w kwestii luzów ponieważ luż występuje na dole goleni. Te tuleje zostawiam. Poniżej zwymiarowane wszystkie ważne elementy.


ObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
Obrazek

Oraz schemat z serwisówki

Obrazek

1- całość
2- tego nie wyciągałem chyba ozdoba :)
3- Główna sprężyna
4- mniejsza sprężyna
5- pierścienie segera zabezpieczenie tulei teflonowej głównej
6- tuleja teflonowa główna
7- brak na zdj
8- uszczelnienie
9- goleń bez wewnętrznego siłownika
10- goleń z siłownikiem
11- uchwyt koła
12- uchwyt koła
13- odbój gumowy
14- podkładka pod sprężynę główną wbijana w goleń- metalowa z garbami od środka
15- pierścienie segera zabezpieczenie tulei teflonowej górnej, mniejszej
16- tuleja teflonowa górna mniejsza
17- guma
18- nakrętka sześciokątna
19- tulejka metalowa
20- podkładka pod nakrętkę ( jest ona na stałe z nakrętką)
21- siłownik w goleni

Oraz strona z częściami org do amorka lecz nie wszystko dostępne a ceny kosmos :shock:

http://www.parts-piaggio.com/piaggio-scooters/50-PIAGGIO-SCOOTER/NRG/Before%20200/NRG-MC2/Suspensions-Wheels/Front-fork/699/21/533010062/1391

Warto również spojrzeć na wszelakie zastosowanie w skuterze łożysk i tulejek z ich strony https://www.igus.pl/wpck/15446/Scooter

Mam nadzieję, że tym postem uda mi się rozwiązać problem wielu osób, które tak jak kiedyś ja miały problem z luzami w amortyzatorze i kupowaniu używanych w coraz to gorszym stanie. :D :D :D :D :D :D


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 


Offline
Post: 03 sty 2018, 21:45 
Stróż Forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 lip 2012, 17:19
Posty: 4164
Lokalizacja: WL
Pojazd: NRG 50cc
Bardzo przydatne, dzięki :mrgreen:




_________________

50cc *PORTed*+T6 head
S6 pro replica
S6 sport pro
Talerz Hebo
Dell 17,5
Sprzęgło r/t



Naprawy/Tuning skuterków WND/WPU/WL/WWY i okolice.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 04 sty 2018, 18:29 
Główny Dowodzący - Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29 kwie 2010, 14:29
Posty: 7768
Lokalizacja: Wielkopolska
Pojazd: Citroën Xsara II VTR Coupe
Imię: Mateusz
Dziękujemy ! Przyda się :)




_________________

DOŁĄCZ DO NASZYCH GRUP SPRZEDAŻY :

:arrow: https://www.facebook.com/groups/skutermaniacy/
:arrow: https://www.facebook.com/groups/maniacymoto50/
:arrow: https://www.facebook.com/groups/maxiholicy/

Mate57@mieloch.pl




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 11 kwie 2018, 16:49 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2015, 15:21
Posty: 59
Lokalizacja: Słupsk
Pojazd: NRG Mc3
Chciałem tylko zapytać czy znacie jakiś konkretny dobry smar do tych lag, bo nigdzie nie ma żadnych dokładnych informacji jaki to ma być smar, u siebie raz dałem taki smar w spray'u teflonowy ale lagi dalej nie chodzą dobrze tylko są twarde i ciężko chodzą, dosłownie czuć jak koło podskakuje podczas jazdy. A tak to bardzo fajny i dokładny poradnik.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 28 kwie 2018, 13:18 
*

Rejestracja: 28 kwie 2018, 10:08
Posty: 2
Pojazd: Gilera Runner 50/70
Witam, świetny poradnik. A czy ktoś się może orientuje czy lagi ze skutera Piaggio Gilera 50cc z 2006r, będą pasowały do skutera Gilera Runner 50cc z 2006r ??

Oraz, czy te lagi oryginalne z gilery runner również są smarowane smarem, czy to są olejowe, czy jakie?




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 18 cze 2018, 10:02 
*

Rejestracja: 18 cze 2018, 9:50
Posty: 4
Pojazd:
Według mnie trochę za mało za mało zdjęć jest żeby to bardzo dokładnie ocenić.Jakby zdjęć było więcej to bardzo chętnie bym pomógł.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 27 lip 2018, 22:02 
*

Rejestracja: 28 kwie 2018, 10:08
Posty: 2
Pojazd: Gilera Runner 50/70
Spoko, juz i tak wiem, że nie pasują, sztyca jest innej długosci. Założyłem w końcu lagi z nowego typu runnera, juz te normalne olejowe, nie żadne smarowe upside-down. Teraz chodzą elegancko :) pozdrawiam




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 14 kwie 2020, 8:28 
*

Rejestracja: 03 kwie 2020, 7:40
Posty: 2
Pojazd: Pgo skr 125
Witam, jak sprawują się tuleje z podanego linku po dłuższym czasie użytkowania? Mam ten sam problem z luzem w przednim zawieszeniu Piaggio Skippera.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 20 kwie 2020, 0:25 
*

Rejestracja: 03 sty 2018, 15:10
Posty: 12
Pojazd: Piaggio TPH
Niestety nie sprawują się.. tuleje po zakupie mają zbyt duży luz przewidziany przez producenta więc je zwróciłem ... Tuleje mogą być tylko oryginalne obecnie ciężko dostępne jedynie na zagranicznych stronach coś tam kiedyś widziałem.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 22 maja 2020, 19:13 
*

Rejestracja: 03 kwie 2020, 7:40
Posty: 2
Pojazd: Pgo skr 125
Też kupiłem te nieszczęśliwe tuleje z Igliduru co Slawiaks. Totalna pomyłka, strasznie duże luzy w pasowaniu lagi z tuleją. Niestety nie udało się zwrócić bo pracownica "super firmy" Igus zażądała 50 Euro za odesłanie tulejek do Niemiec. Czyste złodziejstwo, ostrzegam i odradzam - oczywiście mam maile od ww firmy. Ostatecznie został kupiony wałek długości 25 cm
fi 40 z teflonu tj. PTFE, znajomy tokarz wytoczył 4 tulejki z ciasnymi pasowaniami. Metodą prób i błędów zostały spasowane z widelcem i lagami, dobry teflonowy smar, nowe uszczelniacze i wszystko super działa. Nie polecam uszczelniaczy podanych w poście Slawiaksa. Kupiłem oryginalne Piaggio i kicha. Do tych zawieszeń występuje jeszcze inny typ tj. typu "simmering" i te są ok. Podsumowując, teflon cena 50 zł, toczenie 50zł po koleżeńsku, uszczelnienia u Mielocha chyba 45 zł i wszystko śmiga jak nowe. Ps. tylko nie kupujcie chińskiego PTFE bo to stracone pieniądze. Pozdrawiam




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  



Powered by phpBB © 2007 Group serwis komputerowy