Dzisiaj jest 28 mar 2024, 11:12



Strefa czasowa UTC+1godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ] 
Autor Wiadomość
Offline
Post: 30 cze 2009, 21:13 
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 wrz 2004, 16:41
Posty: 2430
Lokalizacja: Poznań
Pojazd: Gilera Stalker
TUNING W PIGUŁCE
OD MIELOCH RACING TEAM

CZĘŚĆ IV - WARIATOR, PASEK I KOREKTOR MOMENTU OBROTOWEGO


Jak zapewne zapamiętaliście z jednego z pierwszych artykułów, zadaniem wariatora jest zmiana przełożenia poprzez zmieniającą się średnicę, po której biegnie pasek napędowy. Działanie rolek i sprężyny korygującej moment obrotowy zostało opisane w artykule: Wariator, rolki wariatora, sprężyna korygująca...

W tym rozdziale napiszemy co wydarzy się, jeżeli dokonamy zmian w pasku napędowym lub w kołach pasowych.

PASEK NAPĘDOWY

Pasek napędowy jest właściwie tym elementem, który „połyka” najwięcej mocy w naszym układzie napędowym. Poprzez tarcie na kołach pasowych i ciągłych ruchach walca pasek i koła pasowe nagrzewają się bardzo mocno. Tej utraconej tutaj energii brakuje nam potem w napędzie tylnego koła. Zaletą zatem jest utrzymanie możliwie najmniejszego tarcia. Za niskie jednak też nie może być. Pasek będzie się wtedy ślizgał i może przez to przenieść mniej siły napędowej z wału do przekładni. W przypadku tarcia bardzo dużą rolę odgrywa sprężyna korygująca moment obrotowy (omówiona w części 1). Jej twardość powinna tak zostać wybrana, żeby pasek się nie ślizgał. Tutaj ważną rolę odgrywa waga kierowcy oraz miejsce akcji skutera. Do wyścigów można dość dokładnie wybrać twardość sprężyny, ponieważ warunki podczas wyścigu wiele się nie zmieniają. Za to w ruchu ulicznym jeździ się zarówno po płaskim terenie jak i po wzniesieniach. Wtedy lepiej wybrać sprężynę o numer twardszą.

Od różnych producentów pochodzą różne paski napędowe, które na przykład są wzmocnione kevlarem. Sprawia on, że pasek jest bardziej wytrzymały i zwiększa wydolność, przez co wzrasta moc na tylnym kole (nie moc silnika!). Takie paski nie są co prawda tanie, jednak są niezbędne przy silnikach po tuningu. Paski oferowane są również w różnych długościach. Efekt jest bardzo prosty. Przykładowo: pasek przylega do przedniego koła pasowego (na wale korbowym) na możliwie najmniejszej średnicy, wtedy dłuższy pasek może powędrować na tylnym kole pasowym jeszcze trochę na zewnątrz. Przełożenie będzie krótsze, co jest zaletą przy przyspieszaniu na wąskich zakrętach i na starcie. Dłuższe paski mają jednak często jeszcze inną szerokość niż oryginalne paski i wtedy konieczna jest zmiana dystansu na wariatorze przy pomocy podkładek regulacyjnych. Tym jednak powinien zająć się fachowiec.

WARIATOR

Wariator, czyli część na wale korbowym, w której znajdują się rolki wariatora, posiada wiele elementów, które mogą zostać zmienione. Główną cechą jest średnica oraz bieg bieżni rolek. Jeśli wybierzesz wariator z większą średnicą, wtedy również większy będzie zakres ustawień, w których pracuje wariator. W połączeniu z odpowiednim, dłuższym paskiem możliwa jest wtedy także zmiana łącznego przełożenia.

Bieg bieżni rolek (kąt nachylenia) ma ogromny wpływ na zmianę liczby obrotów. Oryginalne wariatory są często tak skonstruowane, że liczba obrotów przy ruszaniu jest stosunkowo wysoka i w fazie przyspieszania znowu spada. Oryginalne silniki z szerokim użytecznym zakresem liczby obrotów dają sobie dobrze radę i producent może w ten sposób osiągnąć kompromis dla wszystkich warunków/sytuacji pracy skutera. Kompromis oznacza również to, że w każdym przypadku istnieje możliwość ustawienia wariatora do własnych potrzeb. Silnik po tuningu reaguje bardzo czule na zmiany liczby obrotów. Nic nie da jeśli szybko znajdzie się poza użytecznym zakresem liczby obrotów. Liczba obrotów powinna być zawsze możliwie stała. Także wtedy, gdy silnik osiąga swoja największą moc. Osłabienie przy ruszaniu można poprawić przy pomocy odpowiedniego sprzęgła lub twardszych sprężynek sprzęgła. Praktyka pokazała, że wielkość zastosowanych rolek wariatora ma także duży wpływ na sposób pracy wariatora. Trend zmierza do coraz większych rolek. Mają one wyraźnie mniejsze zużycie, działają płynniej, ponieważ ich powierzchnia jest bardziej gładka. Podczas gdy wariatory w Minarelli pracują z rolkami 15x12 mm, odpowiadające im wariatory wyścigowe są dostarczane z rolkami 16x13 mm. Piaggio stosuje już rolki 19x15,5 mm w wariatorach do skuterów 50cc.

TYLNE KOŁA PASOWE (KOREKTOR MOMENTU OBROTOWEGO)

Tylne koła pasowe tworzą grupę roboczą ze sprężyną korektora momentu obrotowego oraz sprzęgłem. Zmiany tutaj związane są z większym nakładem pracy.
Z reguły jako pierwsze wymienione jest ruchome koło pasowe. Dwie cechy koła pasowego są ważne: średnica i kąt talerza. Tak jak w przypadku wariatora, im większa średnica tym większy zakres ustawień. Jeśli wybierzesz większe koło pasowe to pasek (o odpowiedniej długości) powędruje dalej na zewnątrz. Przełożenie będzie wtedy mniejsze, co jest zaletą przy przyspieszaniu na wąskich zakrętach i na starcie. Przy większym kole pasowym należy uważać na to, żeby także nieruchome koło pasowe miało taką samą średnicę! Producenci części tuningowych mają w ofercie kompletne zestawy powiększonych kół pasowych wraz z pasującym do nich paskiem napędowym. Aby zapobiec łopotaniu paska, obróć je podczas gdy biegną oddzielnie lub razem.

Kąt talerza też można zmieniać. Koła pasowe w wyścigowych skuterach dysponują często dwoma różnymi ustawieniami, w których można ustawić koło pasowe. Gdy ustawienie przebiega płasko do osi obrotu, wtedy koło pasowe kręci się bardzo szybko. Takie ustawienie stosuje się w wyścigach na bardzo szybkich torach, aby szybciej przejść na wysokie przełożenia. Spadziste ustawienie pozwala kołu pasowemu obracać się wolniej. Takie ustawienie pomocne jest przy wąskich i krętych torach lub gdy poruszamy się głównie w ruchu miejskim.

Tak oto zrobiliśmy krótki i zwięzły przegląd wariatora. Istnieją jeszcze tysiące innych trików i sztuczek. Często trzeba po prostu próbować, próbować i jeszcze raz próbować. Pamiętaj, żeby nie zamęczać swojego sprzedawcy pytaniami jakie rolki będą najlepsze dla Twojego skutera. Doświadczenie jest tutaj najlepszym pomocnikiem.

Autor tekstu: Jerzy Mieloch sr
____________________________________________________________
Prawa autorskie MIELOCH MOTOCYKLE. Wszystkie prawa zastrzeżone.




_________________

Sklep internetowy z częściami i akcesoriami do skuterów / motorowerów / motocykli
WWW.SKLEP.MIELOCH.PL

Szukasz części oryginalnych Aprilia / Derbi / Gilera / MBK / Peugeot / Piaggio / Vespa?
Jeżeli tak napisz na oe@mieloch.pl !


Ostatnio zmieniony 30 cze 2009, 21:14 przez Junior, łącznie zmieniany 1 raz

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 


Offline
 Tytuł:
Post: 26 sie 2009, 19:56 
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 wrz 2004, 16:41
Posty: 2430
Lokalizacja: Poznań
Pojazd: Gilera Stalker
Zapraszamy do dyskusji na temat artykułów!




_________________

Sklep internetowy z częściami i akcesoriami do skuterów / motorowerów / motocykli
WWW.SKLEP.MIELOCH.PL

Szukasz części oryginalnych Aprilia / Derbi / Gilera / MBK / Peugeot / Piaggio / Vespa?
Jeżeli tak napisz na oe@mieloch.pl !




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 27 sie 2009, 20:30 
Główny Dowodzący - Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 wrz 2007, 20:36
Posty: 1746
Pojazd: AR 159
Od dziś możecie pisać w tym dziale. Jeśli uznamy, że jakiś post jest nie na temat, spam OT itd, to każdy autor danego postu otrzyma po ostrzeżeniu. Tak, więc proszę abyście starali się pisać na temat! Ten dział będzie bardziej pilnowany i ostrzej sądzony niż inne.




_________________

Obrazek Piszę poprawnie po polsku.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 07 paź 2009, 19:10 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 05 kwie 2009, 20:54
Posty: 724
Lokalizacja: Rzeszów
Pojazd:
Pragnę tutaj zwrócić uwagę na pewien mit. Mianowicie nie można zgodzić się z tezą, że skuter po założeniu cięższych rolek niż seryjne będzie jechał szybciej. Seryjne rolki są bardzo dokładnie dobrane tak, aby wariator działał w pełnym zakresie. Założenie cięższych rolek nie spowoduje, że pasek znajdzie się na większym okręgu wariatora ponieważ, na seryjnym już osiąga swoje maksimum.




_________________

Obrazek Piszę poprawnie po polsku.
Piaggio Typhoon LC
Kubica, jesteśmy z tobą!




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 04 paź 2010, 12:08 
****
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 gru 2009, 19:47
Posty: 1905
Lokalizacja: Katowice
Pojazd:
Doczekamy się kiedyś Piątej części? Fajne artykuły ;)



Szerokości.




_________________

Aprilia SR '98

*Wrzuć na luz, śpiesz się powoli, myśl za kółkiem, myślenie nie boli*

......Lasst die Straße brennen - jagt das Baby durch die Stadt......




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 09 cze 2012, 15:17 
***
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 lip 2011, 11:21
Posty: 1100
Lokalizacja: Podkarpacie [Blizne]
Pojazd: Audi A4 B6 / Honda CBF 125
Imię: Piotrek
A gdy założy sie lżejsze rolki niz seryjne skuter będzie jechał wolniej czy jak to będzie?




_________________

Kiliknij i zobacz co u mojego Jeta!
http://forum.mieloch.pl/viewtopic.php?t=272161




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 25 cze 2012, 19:14 
*

Rejestracja: 11 lut 2012, 11:13
Posty: 179
Pojazd:
Tak wolniej ale przyspieszenie będzie lepsze dużo lepsze choć jak dobierzesz odpowiednią centralkę v-max się zmienić nie musi
pozdrawiam :P




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 25 cze 2012, 19:50 
***
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 lip 2011, 11:21
Posty: 1100
Lokalizacja: Podkarpacie [Blizne]
Pojazd: Audi A4 B6 / Honda CBF 125
Imię: Piotrek
Dzieki :P




_________________

Kiliknij i zobacz co u mojego Jeta!
http://forum.mieloch.pl/viewtopic.php?t=272161




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 11 lip 2012, 16:22 
Zbanowany
Awatar użytkownika

Rejestracja: 28 cze 2011, 22:04
Posty: 366
Lokalizacja: B-Stok
Pojazd:
chceszwczpe Wprowadzasz w bląd kolegę. Gdyż to kolejny mit tak samo jak kolega wyżej napisal że ciężkie rolki to nie znaczy większe v max to tak samo lekkie rolki to nie znaczy lepsze przyśpieszenie. A tym bardziej w skuterze seryjnym. W skuterze seryjnym rolki są idealnie dobrane i żadną zmianą rolek nie po lepszych jego osiągów. Dopiero po wymianie cylindra , wydechu należy ponownie wyregulować napęd. W silniku seryjnym to jest bezsensowne.[/b]




_________________

http://forum.mieloch.pl/viewtopic.php?t=259048
Kymco Agility RS Naked 2T 70ccm

hubert514-Sprzedawca godny polecenia.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 11 lip 2012, 18:09 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2009, 13:20
Posty: 2672
Lokalizacja: Kraków/Krosno
Pojazd: Suzuki Bandit 600
MrDawidzior pisze:
rolki są idealnie dobrane

Są idealnie dobrane do zablokowanego silnika :)




_________________

Zapraszam na mój MotoBlog!
JUST RIDE
Romet
Custom-Klik
Witamina
Witamina B6

Nex pisze:
Michaś, nie każdy na forum operuje magią, zwłaszcza tajemniczym zaklęciem "Tatodaaaaaaaajpiniędze"




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 11 lip 2012, 20:27 
Zbanowany
Awatar użytkownika

Rejestracja: 28 cze 2011, 22:04
Posty: 366
Lokalizacja: B-Stok
Pojazd:
Cytuj:
Są idealnie dobrane do zablokowanego silnika :)

Oj czy ja wiem. Na swoim skuterze próbowalem. Różnych ustawień i żadna mi nic nie dala. Ale możliwe są takie przypadaki że odblokowany na innych będzie chodzil lepiej.




_________________

http://forum.mieloch.pl/viewtopic.php?t=259048
Kymco Agility RS Naked 2T 70ccm

hubert514-Sprzedawca godny polecenia.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 05 sie 2012, 7:22 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 05 mar 2012, 14:41
Posty: 480
Lokalizacja: Racibórz
Pojazd:
czy wiece może jak przerobić tek kolektor momentu obrotowego ??? z seryjnego . Tak żeby krótko trzymał ? jak jak to mają Kolektory Klasy HIGH-END ?




_________________

9




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 02 paź 2012, 8:04 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 gru 2010, 18:15
Posty: 151
Lokalizacja: SZAMOTUŁY
Pojazd:
W części III było napisane że w IV będzie dalej o obróbce cylindra a tu o napędzie




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 25 lis 2012, 9:42 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 sie 2012, 17:02
Posty: 344
Lokalizacja: Krosno Odrzańskie/Zielona Góra
Pojazd: Yamaha YZF-R125
MrDawidzior pisze:
Cytuj:
Są idealnie dobrane do zablokowanego silnika :)

Oj czy ja wiem. Na swoim skuterze próbowalem. Różnych ustawień i żadna mi nic nie dala. Ale możliwe są takie przypadaki że odblokowany na innych będzie chodzil lepiej.


jakoś moja Vivka seryjnie 8,5grama, a gdy włożyłem trójki polini to rwał na koło :)
ale prędkości nie sprawdzałem.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 14 gru 2012, 21:19 
Zbanowany

Rejestracja: 09 lis 2012, 21:52
Posty: 40
Pojazd:
Pasek przy tuningu musi być Kevlarowy ? Nie wydaje mi się , niszczy on gładź m.in wariatora i tu nasuwa się pytanie , mianowicie czy jeśli nie założę Kevlaru przy dość mocnym sporcie utracę moc ?




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 15 gru 2012, 10:20 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 sie 2012, 17:02
Posty: 344
Lokalizacja: Krosno Odrzańskie/Zielona Góra
Pojazd: Yamaha YZF-R125
wystarczy pasek polini i nie utracisz żadnej mocy :)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 15 gru 2012, 11:36 
Zbanowany

Rejestracja: 09 lis 2012, 21:52
Posty: 40
Pojazd:
rkos pisze:
wystarczy pasek polini i nie utracisz żadnej mocy :)


Właśnie rozważam zakup pomiędzy Malossi X special , a Dayco - wydaję mi się , że mocny sport jest za słaby by odczuć różnicę pomiędzy paskami , ale jak coś to napiszcie jeśli się mylę. Pozdro !




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ] 



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  



Powered by phpBB © 2007 Group serwis komputerowy