Dzisiaj jest 29 mar 2024, 0:42



Strefa czasowa UTC+1godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 20 ] 
Autor Wiadomość
Offline
Post: 23 lis 2004, 22:09 
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 wrz 2004, 16:41
Posty: 2430
Lokalizacja: Poznań
Pojazd: Gilera Stalker
TUNING W PIGUŁCE
OD MIELOCH RACING TEAM

CZĘŚĆ I - MONTAŻ CYLINDRA


Można to zrobić w łatwy sposób, odpakować cylinder, umyć, nasmarować tłok i uszczelki, wsadzić cylinder i głowicę, przykręcić i gotowe.
Tak można to zrobić jeżeli się śpieszymy, jednak gdy chcemy zmaksymalizować osiągi naszego skutera, potrzebujemy więcej czasu, aby zrobić to porządnie.

Każdy pewnie już nie raz słyszał coś o tolerancji wykonania.
Dotyczy to tego, że prawie wszystkie zestawy tuningowe zawierają dla Twojego wyścigowego cylindra uszczelki pod cylinder o różnej grubości, ponieważ nie każda obudowa silnika i nie każdy cylinder ma takie same wymiary.
Decydujące znaczenie dla trwałości i osiągnięć przy silnikach dwusuwowych ma dystans między płaszczyzną tłoka, a górną powierzchnią komory spalania, kiedy tłok znajduje się
w górnym martwym punkcie.
Jeżeli ta szczelina jest za duża, wtedy cylindrowi brakuje sprężania i przez to mocy.
Niekontrolowane spalanie pojawia się wówczas gdy dystans jest za mały. Może to także uszkodzić – wypalić tłok na jego krawędzi. To także może być przyczyną przegrzewania się silnika, nawet przy większej dyszy głównej.
Aby sprawdzić i dopasować dystans pomiary muszą być dokonane z dokładnością co do setnych milimetrów, dlatego należy robić to w ciszy i spokoju.

Jest kilka różnych metod dokonywania pomiaru dystansu między denkiem tłoka a komorą spalania. Ta opisana tutaj jest bardzo prosta i efektywna. Do dokonania pomiaru potrzebujemy cienkiego drutu cynowego (ok. 1mm).

Jak to zrobić?

1. Utnij kawałek cienkiego drutu cynowego o długości średnicy tłoka. Używając taśmy klejącej przyklej cynowy drut do denka tłoka, w kierunku równoległym do sworznia.

2. Zamontuj kompletny cylinder ze średnimi, względnie z oryginalnymi uszczelkami zachowując zasady montażu.

3. Ostrożnie obróć ręką tłok do górnego martwego punktu i następnie obróć 5 razy tłok przez górny martwy punkt tam i z powrotem. Pierwszy obrót może być trudny do zrobienia, kolejne są już łatwiejsze.

4. Zdejmij głowicę cylindra i ostrożnie wyjmij drut.

Podczas gdy tłok przechodził przez najwyższy martwy punkt, drut został ściśnięty dokładnie do wysokości miedzy denkiem tłoka a powierzchnią komory spalania. Wystarczy zmierzyć, za pomocą mikrometra, grubość ściśniętego drutu i otrzymamy dokładny dystans między denkiem tłoka a dolną powierzchnią komory spalania. Pomiar należy odczytywać z najwyższą starannością. Zawsze zmierz oba końce drutu. Jeżeli jest to konieczne skalkuluj średnią wartość.

Wielkości dystansu:

cylinder do 70 cc (chłodzony powietrzem) 0,70 – 0,90mm
cylinder do 70 cc (chłodzony cieczą) 0,55 – 0,75mm
cylinder od 70 cc (chłodzony powietrzem) 0,85 – 1,00mm
cylinder od 70 cc (chłodzony cieczą) 0,65 – 0,85mm

Stosuj w przypadku gdy producent zestawu nie podaje innaczej.

Jeżeli Twoje pomiary dystansu są poza zakresem pokazanym w tabeli, możesz wyrównać to uszczelką pod cylinder o odpowiedniej grubości.
Na przykład, jeżeli wartość jest o 0,1mm za niska, musisz po prostu zastosować uszczelkę grubszą o 0,1mm lub podłożyć dodatkową uszczelkę o grubości 0,1mm.
Jeżeli dystans jest za duży, zastosuj analogicznie cieńszą uszczelkę.
W niejednym przypadku można zrezygnować całkowicie z uszczelki. Wówczas cylinder musi zostać zamontowany z zastosowaniem płynnej masy uszczelniającej.
Jeżeli już się zdecydowałeś na odpowiednią grubość uszczelki, możesz sprawdzić czy Twoje kalkulacje były poprawne powtarzając powyższą czynność z nowym kawałkiem drutu cynowego. Podczas wykonywania tej czynności ważne jest, aby tłok przeszedł przez najwyższy martwy punkt tyle samo razy, jak za pierwszym razem, w innym wypadku otrzymasz złe pomiary.

Autor tekstu: Jerzy Mieloch sr
____________________________________________________________
Prawa autorskie MIELOCH MOTOCYKLE. Wszystkie prawa zastrzeżone.


Ostatnio zmieniony 27 cze 2009, 1:31 przez Junior, łącznie zmieniany 6 razy

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 


Offline
 Tytuł:
Post: 26 sie 2009, 19:56 
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 wrz 2004, 16:41
Posty: 2430
Lokalizacja: Poznań
Pojazd: Gilera Stalker
Zapraszamy do dyskusji na temat artykułów!




_________________

Sklep internetowy z częściami i akcesoriami do skuterów / motorowerów / motocykli
WWW.SKLEP.MIELOCH.PL

Szukasz części oryginalnych Aprilia / Derbi / Gilera / MBK / Peugeot / Piaggio / Vespa?
Jeżeli tak napisz na oe@mieloch.pl !




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 30 sie 2009, 19:44 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 sie 2009, 10:21
Posty: 61
Lokalizacja: Gdańsk
Pojazd:
Witam. Sam pomiar odciśniętego drutu nie wystarczy.
Jest to ważne dla zachowania dystansu podczas eksploatacji, po prostu żeby nie "spotykał się" tłok z głowicą.
Aby zapobiec detonacyjnemu spalaniu, czyli temu niekontrolowanemu, absolutnie niepożądanemu, należy kontrolować ciśnienie sprężania mieszanki w cylindrze.
To jest na początek.
Dalej sprawa się komplikuje bo jest to zależne od temperatury zasysanej mieszanki, od nagarów w cylindrze, w jaki sposób jest płukany cylinder czyli wiruje mieszanka i oczywiście jakości paliwa(liczby oktanowej).
Do tego wiele innych drobnych czynników - zmiennych które zmieniają się dynamicznie w cylindrze i których nie jesteśmy w stanie wyregulować.

Najważniejsza sprawa to dobór doświadczalnie. zaczniemy np od 7,5 bara i poruszamy się do 11- 12 bar. Najczęściej gdzieś w tym zakresie będzie maksymalny punkt dla naszego skuterka. Jest to wyczuwalne podczas jazd testowych oraz słyszalne jakie odgłosy,dźwięki wydaje silnik.

Powodzenia w tuningu.
Starajcie się nie przekroczyć progu samozapłonu gdyż jest to bardzo szkodliwe dla układu korbowo-tłokowego. A jak przekroczycie to cofnijcie się lekko, czyli zmniejszcie stopień sprężania i cieszcie się z maksymalnych osiągów swoich maszynek.

Jeżeli gdzieś poleciałem skrótem myślowym to przepraszam, proszę po prostu pisać jak będzie coś nie jasne.




_________________

Fabrykę zawsze można poprawić. Zapraszam do "Skuter Serwis" - GDAŃSK.
www.sites.google.com/site/skuterserwisgdansk




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 16 wrz 2009, 20:22 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 wrz 2009, 20:17
Posty: 353
Lokalizacja: Bełchatów
Pojazd: Aerox
czy do tego nie potrzeba 10 uszczelek pod głowice zeby zmieniac za kazdym razem jak odkrecimy glowice zeby wyjac drut cynowy lub zmienic uszczelke pod cylinderem na ciesza/grubsza bo za kazdym razem uszczelka sie spłaszczy i trzeba zalozyc nowa?


Ostatnio zmieniony 25 wrz 2009, 15:23 przez Twojkoks, łącznie zmieniany 1 raz



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 27 wrz 2009, 11:30 
***
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 kwie 2009, 12:45
Posty: 683
Lokalizacja: Kalisz
Pojazd:
Mam takie pytania jak mam cały zestaw cylinder, głowica, tłok uszczelki itp.(stage6) To jak to wszystko założę to tłok nie powinien się ,,spotkać'' z głowicą??




_________________

[center]*Malossi Mulitivar*Malossi X-Special*Stage6 WC*Tec Evo Racing*Tec Sport*Tecnigas RSII*
Jedyna taka na forum! [/center]




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 27 wrz 2009, 11:37 
Główny Dowodzący - Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 wrz 2007, 20:36
Posty: 1746
Pojazd: AR 159
Na pewno nie powinien mieć kontaktu z głowica.




_________________

Obrazek Piszę poprawnie po polsku.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 27 wrz 2009, 11:39 
***
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 kwie 2009, 12:45
Posty: 683
Lokalizacja: Kalisz
Pojazd:
Czyli tak dla nie komplikowania sobie sprawy z tym miedzianym drucikiem jak założę ten zestaw to wszystko powinno być oki??




_________________

[center]*Malossi Mulitivar*Malossi X-Special*Stage6 WC*Tec Evo Racing*Tec Sport*Tecnigas RSII*
Jedyna taka na forum! [/center]




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 27 wrz 2009, 11:51 
Główny Dowodzący - Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 wrz 2007, 20:36
Posty: 1746
Pojazd: AR 159
Jeśli nie masz różnych uszczelek w zestawie to po złożeniu wszystko powinno być okay, ale to logiczne, że przed odpaleniem zrobi się parę obrotów wałem ręką.




_________________

Obrazek Piszę poprawnie po polsku.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 04 sie 2010, 12:28 
***
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 cze 2010, 18:49
Posty: 612
Lokalizacja: Radom
Pojazd: cpija sr xD
a gdy odstęp będzie o 0.5mm za duży to o ile mniejsza może być kompresja ??




_________________

Obrazek

cpi hussar minarelli lc s6 mk2 ported :D
cpi-lgt-malossi-sport-70cc-t75513-220.html




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 23 mar 2011, 15:56 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2010, 21:53
Posty: 125
Lokalizacja: Szczerców
Pojazd:
A jak z uszczelkami pod głowicą? przecież ta uszczelka może być założona tylko raz.. mówię tutaj w tym wypadku od chłodzonych powietrzem bo to one mają aluminiowe podkładki bo w chłodzonych cieczą występują oringi..

Więc jak z tymi uszczelkami? po 4-5 założeniach i tylu samo ściągnięciach uszczelka raczej już nie zachowa swoich właściwości..




_________________

Liczy się wnętrze a nie wygląd.. chociaż nie zaszkodzi jak jest ładnie :P

Aprilia SR High End 20 PS
!Zacnie!

http://www.forum.mieloch.pl/viewtopic.p ... sc&start=0


Moje małe kochanie <3




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 15 kwie 2012, 19:47 
*

Rejestracja: 22 sie 2010, 9:22
Posty: 154
Lokalizacja: okolice siedlec
Pojazd:
manieqqq ponawiam pytanie manieq , czy różnica 0.5 mm daje dużą różnicę , i czy uszczelka powinna mieć identyczną średnice wewnętrzną jak średnica cylindra , bo teraz mam taką uszczelkę , która ma średnicę wewnętrzną ok 8 mm większa niż średnica cylindra




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 04 maja 2012, 13:53 
******
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 sty 2010, 6:29
Posty: 3774
Lokalizacja: RMI
Pojazd: Struś
kameno, dobrze wiedzieć jaka obsługa tam jest i jak traktowany jest klient




_________________

http://olx.pl/oferty/uzytkownik/4qYN/

Sprzedam strój motocyklowy




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 04 maja 2012, 15:15 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2009, 13:20
Posty: 2672
Lokalizacja: Kraków/Krosno
Pojazd: Suzuki Bandit 600
kameno, ale co to? Temat do zamieszczania opnii? poza tym jesteś mało wiarygodny...

Cytuj:
Dołączył: Dzisiaj 14:26
Posty: 1




_________________

Zapraszam na mój MotoBlog!
JUST RIDE
Romet
Custom-Klik
Witamina
Witamina B6

Nex pisze:
Michaś, nie każdy na forum operuje magią, zwłaszcza tajemniczym zaklęciem "Tatodaaaaaaaajpiniędze"




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 22 kwie 2013, 12:44 
*

Rejestracja: 14 kwie 2013, 14:03
Posty: 3
Pojazd:
wielkie dzięki za ten poradnik :)




_________________

\o/




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 14 maja 2013, 23:00 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21 mar 2012, 22:20
Posty: 35
Pojazd:
cylinder stage6 sport pro 70 ac zalicza sie do "od 70" czy "do 70"?




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 30 maja 2013, 8:20 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 kwie 2013, 18:36
Posty: 58
Lokalizacja: Piła
Pojazd:
Jesteś na górnej granicy. Sprawdź oby dwa przypadki i pochwal się wynikiem.




_________________

Kupię Derbi DRD lub Aprilie MX 50, Rieju SM/SMX, Suzuki (supermoto). Najlepiej 50-tka.
Stan dobry, cena do 3000. Żadnych 4-suwów !

PW, lub GG, forum GIEŁDA.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 30 maja 2013, 18:39 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21 mar 2012, 22:20
Posty: 35
Pojazd:
pierw musze oddac do planowania głowice, albo zainwestować w sportowy wał , bo na seryjnym z uszczelką papierową pod cyl i metalową pod głowicę mam 1,2mm. z sylikonem pod cyl i tak mam 0,9mm.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 01 cze 2013, 17:46 
*

Rejestracja: 02 cze 2012, 19:19
Posty: 14
Lokalizacja: Lubawa
Pojazd:
chciałbym zapytać się który wydech jest mocniejszy Tecnigas None czy Stage6 Pro




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 28 gru 2013, 22:58 
***
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13 paź 2011, 14:17
Posty: 968
Pojazd:
W poprzedniej mojej wypowiedzi jest błąd(pomyliłem 2 wartości:/)
Proszę o skasowanie tych moich wypocin,aby nie szerzyć zamieszania po forum:)

A co do Marcina - gratuluje wprawnego oka:)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 08 lut 2014, 20:01 
*

Rejestracja: 30 lip 2013, 14:44
Posty: 4
Pojazd: Peugeot VivaCity 50
Junior, mam taką sprawę czy napisał byś jak dobrze dotrzeć cylinder? Bo właśnie to jest na prawdę ważne, po złym dotarciu nasze osiągi nigdy nie będą takie jak powinny... wiele osób szuka po różnych forach tematów jak dobrze dotrzeć cylinder także to by się przydało;) z góry dzięki i pozdrawiam Eter;)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 20 ] 



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  



cron Powered by phpBB © 2007 Group serwis komputerowy