Dzisiaj jest 28 mar 2024, 20:57



Strefa czasowa UTC+1godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
Offline
Post: 18 lut 2020, 20:49 
*

Rejestracja: 18 lut 2020, 20:48
Posty: 9
Pojazd: Gilera Runner 50
Cześć,
W dużym skrócie. Skuter Gilera Runner 50 z 2001 roku (starszy model przed modernizacją w 2001).
Skuter w naszym posiadaniu jakieś 13-14 lat, ale ostatnie 2-3 lata praktycznie przestał.
Przebieg licznikowy: 30kkm. Silnik od nowego bez remontu.
Niestety z silnika zaczęły dochodzić niepokojące dźwięki (cykanie) i postanowiliśmy przeprowadzić gruntowny remont od a do z żeby przywrócić świetność skuterkowi.
Silnik rozebrany i na pierwszy rzut oka:
– łożyska wału do wymiany,
– łożysko stopy korbowodu z ogromnymi luzami
– na tłoku widać czarne przedmuchy
– cylinder w stanie ogólnym bardzo dobrym

Plan:
– szlif cylindra i tłok nadwymiar – czy to ma sens czy lepiej pchać się w zamienniki cylków?
– wał… tutaj plan był, żeby zawieźć do fachury, który: rozpołowi, zmieni łożysko stopy i korbowód, zbije, wyważy i tyle. Ale widzę w internetach, że to tego silnika idzie kupić wał nowy, oryginalny za 350 PLN. Jak sądzicie: czy zabawa w remont starego wału ma w ogóle sens? Czy lepiej nowy? Jeśli tak: tylko oryginał czy polecacie jakieś zamienniki?

Będę bardzo wdzięczny za podpowiedzi.

Pozdrawiam,
Cezary


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 


Offline
Post: 19 lut 2020, 17:16 
Stróż Forum

Rejestracja: 16 lip 2012, 17:19
Posty: 4379
Pojazd:
Zależy kto ten szlif będzie robił, jak warsztat wyspecjalizowany w przeróbkach motocyklowych to można zaryzykować, jak warsztat samochodowy to nie ma co.
Wał bez dwóch zdań nowy top racing STD.
Łożyska na wał np. NTN/skf/Koyo.
Rozumiem że posiadacie doświadczenie w składaniu silników 2t i chociaż opalarkę?




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 19 lut 2020, 23:06 
*

Rejestracja: 18 lut 2020, 20:48
Posty: 9
Pojazd: Gilera Runner 50
Dzięki za podpowiedzi.
Jeśli chodzi o cylek to tak: mam w okolicy fajny zakład, robią różne rzeczy (samochody też). Kilku znajomych oddawało cylki i wszyscy zadowoleni.
Wał myślałem też o tym: https://sklep.mieloch.pl/produkt/wal-ko ... aggio.html - jest on w jakikolwiek sposób lepszy/gorszy od Twojej propozycji?

Opalarkę mamy. Doświadczenie w składaniu 2T = 0. To będzie pierwszy raz :)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 19 lut 2020, 23:09 
Stróż Forum

Rejestracja: 16 lip 2012, 17:19
Posty: 4379
Pojazd:
Ten wał też może być, ale bliższy parametrom serii jest top racing std. Jak planujesz tuning to możesz wziąć tego Race. Sam użytkuję top'a std i nie mam zastrzeżeń, daje radę nawet przy ponad 11k rpm.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 23 lut 2020, 13:56 
*

Rejestracja: 18 lut 2020, 20:48
Posty: 9
Pojazd: Gilera Runner 50
Dzięki. Tuningu nie będzie. Ma być zdrowa odblokowana seria i nic więcej :)
Wal wezmę top Racing std. Koszt remontu starego wału to minimum 200 PLN przy zastosownaiu korbowodu... Top Racing std :) więc nie ma sensu przy koszcie wału 250.
Do tego uszczelniacz pompy wody corteco, łożyska pompy skf (walek zostawiam stary), łożyska wału skf, uszczelniacze wału corteco. Chociaż te oststanie dwie rzeczy widzę tylko w wydaniu polini za 160 zeta.
Uszczelki głowicy i cylindra rms.
I tyle. Jak silnik odpali to dobiorę się do tylnej przekładni, wymienię króciec na gaźniku na odblokowany (tak skuter ma wciąż zwężkę na króćcu) zmienię dysze na gaźniku rolki i pasek i docieramy.
Szlif zrobiłem w Białymstoku na kujawskiej. Szlifierz stwierdził że cylek w bardzo fajnym stanie. Poszedł tłok 40.2 meteora. Za szlif zapłaciłem 9 dych.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 23 lut 2020, 15:54 
Stróż Forum

Rejestracja: 16 lip 2012, 17:19
Posty: 4379
Pojazd:
No i prawidłowo :)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 26 lut 2020, 10:29 
*

Rejestracja: 18 lut 2020, 20:48
Posty: 9
Pojazd: Gilera Runner 50
Taka sytuacja...
Przyszły części. Okazuje się, że nowy wał wcale nie ma mniejszych luzów niż mój stary... To chyba po prostu tak ma być :O
I jestem w kropce: zmieniać czy odesłać?




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 26 lut 2020, 17:14 
Stróż Forum

Rejestracja: 16 lip 2012, 17:19
Posty: 4379
Pojazd:
Montuj, jak nie sprawdzałeś czujnikami zegarowymi to nawet nie myśl o poleganiu na wyczuciu rąk.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 04 mar 2020, 0:13 
*

Rejestracja: 18 lut 2020, 20:48
Posty: 9
Pojazd: Gilera Runner 50
Ok zdecydowałem się na montaż tak jak poleciłeś - trochę niestety ostatnio brak czasu i prace chwilowo stanęły.

W międzyczasie udało się rozebrać przekładnie - uszczelniacze corteco i łożyska skf już w drodze :)

-- 02 mar 2020, 19:14 --

Jeszcze jedno pytanko:
co z pompą oleju? To się jakoś rozbiera i regeneruje?
Bo to bodaj ostatnie ruchome elementy w napędzie i dobrze byłoby to też zrobić.

-- 04 mar 2020, 0:13 --

No to popisze sam ze sobą..
Uszczelniacz w pompie oleju to 9.5x16x4.
Niestetu nie widzę nigdzie takiego uszczelniacza :/




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 04 mar 2020, 0:32 
Stróż Forum

Rejestracja: 16 lip 2012, 17:19
Posty: 4379
Pojazd:
Pompy oleju? Zrób obieg zamknięty i rób mieszankę lepiej.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 16 mar 2020, 12:42 
*

Rejestracja: 18 lut 2020, 20:48
Posty: 9
Pojazd: Gilera Runner 50
Zastanawiam się nad tym. Znalazłem ten uszczelniacz i zamówiłem ale rozbiorę jeszcze pompę i ocenie stan w srodku.
Mam problem ze złożeniem całości.
Łożyska wrzuciłem kartery bez problemu.
Potem trochę podgrzałem łożyska (ale niedużo) a wal na całą noc do zamrażarki.
I nie chciało wejść... Nie chcę bić w wal bo coś skrzywię.
Jak do tego podejść?

-- 07 mar 2020, 18:45 --

Udało się złożyć.
Za slabo grzalem. Obejrzałem fajny filmik pod tytułem "zanim zepsuejsz" i z radami trgo gościa (mega filmik) bez problemy udało się złożyć kartery.
Silnik prawie gotowy.
Trochę poczytałem i wychodzi na to że te gilery wychodziły z gaźnikami 12 albo 17.5. I ludzie piszą że zmiana na 17.5 jest polecana.
Co sądzisz? Jest sens? Skuter nigdy nie był jakiś mocny i może zmiana gaźnika trochę by pomogła?
Widzę na allegro mnóstwo replik dellorto. Ma to sens?

-- 07 mar 2020, 18:57 --

Widzę gaźnik dellorto 17.5 na allegro ale on ma inne wejścia niż mój...
Wiesz może czy były jakieś różnice w okablowaniu i jak to że sobą pogodzić?

-- 07 mar 2020, 19:45 --

https://allegro.pl/oferta/gaznik-dellor ... 8851270992
Tnę gaźnik ma dwa wejścia których mój gaźnik nie ma. Chodzi o te dwa od góry małe.
Czy to przypadkiem nie są od płynu chłodniczego? U mnie jest to inaczej rozwiązane.

-- 16 mar 2020, 12:42 --

A tak dodam jeśli kogoś to interesuje chociaż wygląda że nie :)
Skuter odpalony. Silnik gada bez problemów, wszystko wydaje się być ok.
W międzyczasie dojechał gaźnik dellorto phva 17.5 za 49 pln.
Póki co runner przejechał z 500 metrów i niestety pojawiły się wycieki (w sumie pewnie dawno były, ale teraz skuter jest czysty i je widać).
Także jestem na etapie wymiany wszystkich przewodów paliwowo/olejowych w Runnerce (okazało się również, że ten mały zbiornik podciśnieniowy paliwa jest pęknięty więc go zakleiłem - nowy, o zgrozo, na mielochu około 200 pln :O).




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 16 mar 2020, 17:23 
Stróż Forum

Rejestracja: 16 lip 2012, 17:19
Posty: 4379
Pojazd:
Dlatego warto najpierw pooglądać filmy a potem robić żeby uniknąć problemów. Zwykle jest tak że jedno zrobisz to inne padnie - stare skutery tak mają. Kranik podciśnieniowy to ok 20pln a nie 200, nie warto kleić, wszystko się wymienia jak padnięte. Te gaźniki za 50pln do serii starczą, wyżej pojawiają się problemy z regulacją. 17,5 a 12 w serii nie ma różnicy, nie odczujesz tego, spowoduje jedynie że vmax będzie osiągany na pół gazu zamiast max gaz i gratis dojdzie z 1L spalania.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 19 mar 2020, 12:36 
*

Rejestracja: 18 lut 2020, 20:48
Posty: 9
Pojazd: Gilera Runner 50
Pokaz mi proszę ten produkt https://sklep.mieloch.pl/produkt/zbiorn ... efEALw_wcB
Za 20 PLN. Od razu kupuje. Poza tym zaspawalem go lutownica i sprawdziłem szczelność. Było ok więc ten spaw zakleilem klejem epoksydowym 2skladnikowym. Nie ma prawa puścić.

O gaźniku nie wiedziałem. Sadzilem ze 17.5 coś tam da w kwestii przyspieszenia. Vmax nie ma dla mnie znaczenia bo skuter nie będzie używany w trasach. Póki co i tak gaźnik nie zmieniony.
Z pozytywów to węże zmienione i skuter dziala. Gaźnik podregulowalem i nawet udało się pojeździć. Wszystko wygląda super. Przekładnia w końcu pracuje cicho, z silnika brak jakichkolwiek dziwnych dźwięków i czuć różnice w kompresji bo przyspieszenie zmienilo się bardzo na plus.
Temat powoli do zamknięcia. W razie pytań służę pomocą.


Edit: dla potomnych doam że koszt części na remont silnika (wal wszystkie łożyska wszystkie uszczelniacze, nowe oleje nowe płyny, Nowy króciec, nowe przewody) przekroczył 1000pln.

-- 19 mar 2020, 12:36 --

@Scoot mam jeszcze jedno pytanko.
Chcę zmienić rolki, centralkę i sprężynki na sprzęgle. Po rozgrzaniu skuter łapie muła przy ruszaniu (centralka i sprężynki siedzą jeszcze fabryczne).
Rolki to wiem że 5,3g. Sprężynki gdzieś znalazłem że ludzie do serii polecają Polini zielone +35. A co z centralką? Jakoś nie mogę znaleźć informacji co tam wsadzić.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  



Powered by phpBB © 2007 Group serwis komputerowy