Dzisiaj jest 18 kwie 2024, 1:18



Strefa czasowa UTC+1godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
Offline
Post: 24 cze 2021, 20:33 
Stróż Forum

Rejestracja: 16 lip 2012, 17:19
Posty: 4379
Pojazd:
Niejednokrotnie w internecie można spotkać się z opinią, że olej nie ma dużego wpływu na silnik 2t, bo przecież kiedyś motorynki jeździły na mineralnych olejach i nic się nie psuło.
Niejednokrotnie można spotkać się ze stwierdzeniem że do 50cc nie potrzeba drogich olejów lub też ilość oleju, czy 1:50 czy 1:25, nie ma znaczenia.

Nadeszła chwila prawdy i rozwiania wszelkich wątpliwości !

Nadarzyła się okazja perfekcyjnego przypadku, którym mogę się tu podzielić.

Pacjent: Peugeot Elystar 50, 2008 rok, 2t, AC
Skutek: Wał się nie obraca, silnik nie odpala
Przyczyna: Stosowanie w zbyt dużej ilości oleju Castrol 2t mineral

UWAGA drastyczne zdjęcia ! (Mogą powodować chorobę pozatarciową)

Obrazek
Pierwszy widok po walce z wyjęciem tłoka z cylindra !!

Obrazek

Po walce z tłokiem w końcu udało się go zdjąć, pięknie widać tonę nagaru na tłoku, sworzniu i igiełkowym, a także zapieczone pierścienie i ślady przytarcia !

Obrazek

Piękny nagar tłokowy - idealna izolacja ciepła.

Obrazek

Nowy airsal 50 i już zatarty...jaka szkoda :(


Te zdjęcia podsumowują ludzką głupotę. Człowiek stosował olej mineralny do nowego cylindra Airsal. Mimo że miał dozownik, postanowił dolewać X % do baku DLA BEZPIECZEŃSTWA. Po kilkuset kilometrach od montażu silnik nagle zgasł i wał przestał się kręcić.

Błędy:

-Zły olej, powinien być MINIMUM dobry półsyntetyczny np. stage6, Agip, Shell, Elf, Motul
-Zbyt duża ilość oleju

Olej zaczął osadzać się w rowkach pierścieni, stopniowo je zakleszczając. Osiągi zaczęły maleć, silnik zaczął pompować część spalin do skrzyni korbowej i podbijał automatycznie temperaturę. Olej na skutek dużych temperatur zaczął błyskawicznie palić się zamiast smarować - wszędzie gdzie się dało - na tłoku, na sworzniu, na łożyskach, na korbie, na gładzi cylindra. Zmniejszający się luz tłok-cylinder na skuter nagaru powodował dalszy wzrost temperatury (małe smarowanie) aż silnik zaczął się zacierać. Dodatkowo obklejony nagarem tłok nie nadążał z oddawaniem ciepła i nie posiadał dobrego chłodzenia. W końcu tarcie było tak duże, że tłok zaczął szlifować gładź i wszystko się ze sobą na skutek tarcia 'skleiło' nagarem - taka siła, że zablokowało wał.

Czy warto było oszczędzać na oleju oraz lać na oko?

Wystarczyło kupić lepszy za 30-40pln, dolewać 0,5 - 1% do baku jeśli zostawiony jest dozownik lub 2% jeśli odłączony jest dozownik.


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 


Offline
Post: 29 cze 2021, 15:40 
*

Rejestracja: 27 paź 2019, 21:34
Posty: 8
Pojazd: Co dzień inny
Takiego tłoka to jeszcze nie widziałem :D, sam ostatnio podłączyłem dozownik bo poprzedni właściciel robił mieszankę, miałem również dolewać z korek oleju do paliwa ale uznałem że troszkę i tak dymi to nie leje. Obecnie tańszy olej Orlen 2t, na razie parę kilometrów przejechane nic się nie dzieje. PS ile przejechałeś na tym airsalu?




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 29 cze 2021, 17:03 
Stróż Forum

Rejestracja: 16 lip 2012, 17:19
Posty: 4379
Pojazd:
To nie mój skuter, sam się zdziwiłem że tak można tłok dojechać. Gość podobno kilkaset kilometrów zrobił. Nawet 80km/h udało się mu osiągnąć...do pewnego dnia..




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  



Powered by phpBB © 2007 Group serwis komputerowy