Dzisiaj jest 15 paź 2019, 10:40



Strefa czasowa UTC+1godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Offline
Post: 06 kwie 2010, 15:10 
Zbanowany
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 lut 2010, 17:07
Posty: 360
Lokalizacja: Z pod warszawy
Pojazd:
Bardzo wielu, zwłaszcza niedoświadczonych technicznie motocyklistów zakłada tłumiki przelotowe w celu zwiększenia mocy swojego motocykla. Niestety bardzo często tracą moc, a do tego psują sobie silniki, których naprawa może by bardzo kosztowna.

Ile razy słyszymy od znajomych ''Założyłem przelot i jaki teraz sprzęt jest mocny''. Po pierwsze należy zwróci uwagę, że większa ilość decybeli wydobywających się z tłumika nie jest metodą bezpośrednią mierzenia mocy. Byc może mieliśmy niebywałe szczęście, że nasz motocykl wykrzesał z siebie kilka dodatkowych koników, ale najczęściej koniki poszły sobie siną w dal. Przyczyną tego stanu rzeczy jest prędkość wylotowa spalin z cylindra i ciśnienie jakie się generuje za zaworem wylotowym, ale od początku.


Kiedy spojrzymy na proces spalania w silniku czterosuwowym okaże się, że nie jest tak jak większość myśli:
1. otwarcie zaworu dolotowego
2. suw ssania i zasysanie mieszanki paliwowo powietrznej
3. zamkniecie zaworu i sprężanie
4. iskra i zapalenie się mieszanki
5. ciśnienie działające na tłok pcha go dolne martwe położenie
6. otwiera się zawór wylotowy
7. tłok poruszający się ku górnemu martwemu położeniu wypycha spaliny
8. zamyka się zawór wylotowy
9. zaczynamy wszystko od początku.

Gdyby tak było moglibyśmy zakłada sobie przelotówki, puszki po piwie albo jeździć bez tłumika i byłoby dobrze. Niestety w rzeczywistości kiedy zawór wylotowy jest otwarty tuż przed jego zamknięciem otwiera się zawór dolotowy. W tym momencie następuje przepłukanie cylindra. Wpadająca do cylindra mieszanka paliwowo powietrzna wypycha dodatkowo resztę spalin aby w nowym procesie było ich jak najmniej.

Tutaj jest zgryz dla inżynierów, którzy starają się tak dopracować czas otwierania i zamykania zaworów aby całe spaliny opuściły cylinder i zostały w 100% zastąpione przez świeżą, energetyczną mieszankę, dającą nam to co lubimy najbardziej: moc.

Podczas wyliczania tego czasu (czyli de fakto faz rozrządu) bierze się wszystko pod uwagę: pojemność, prędkość tłoka, ciśnienie powietrza, ..., i prędkość wylotową gazów z cylindra.
Oznacza to, że nasze seryjne tłumiki stawiają spalinom ściśle określony opór. W nowoczesnych sport bikach ten opór jest regulowany w zależności od obciążenia silnika i jego prędkości obrotowej, ale to jako ciekawostka.

My zakładając tłumik przelotowy niwelujemy prawie całkowicie opory spalin co ma katastrofalny skutek dla silnika. Spaliny uciekają za szybko, a przecież (zwłaszcza w silniku gaźnikowym) czas dostarczania mieszanki paliwowo-powietrznej jest taki sam. W tym momencie paliwo wpadnie do cylindra, wypłucze go ze spalin, ucieknie przez zawór wylotowy, który dopiero się zamknie. Oczywiście nie całe paliwo ucieka lecz jego cześć, ale to już jest strata. Moc spada, moment spada a silnik ''zaczyna strzela w tłumik''.

Strata mocy jeszcze mogłaby być zrozumiana - no cóż, wolę mieć głośny motor kosztem mocy. Ok, ale należy wziąć od uwagę jedną małą rzecz. Ta cześć paliwa (mieszanki), która uciekła bardzo często spala się zaraz za zaworem, a ponieważ paliwo wybucha możemy zrobić motocyklowi kuku. Niestety jest jeszcze gorzej. Paliwo które ucieka potrafi się zapalić choćby o nagar na zaworze i zamienia się w palnik, który po troszku przepala nasze zawory i gniazda zaworowe. Chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć ile kosztuje naprawa gniazd zaworowych.

Jeśli już nie możemy powstrzyma się od zmiany tłumika to musimy zrobi kilka rzeczy:
1. Wykonać to w specjalizowanych zakładach z dobrą opinią, a nie u pana Czesia, którego doświadczenie motocyklowe kończy się na MZ ETZ 251
2. Kupować tłumiki dedykowane do danego silnika znanych firm, a nie kupować na aukcjach przeloty firmy Megahałas
3. Pozmieniać dysze w gaźnikach i je wyregulować

Odnoście tych co myślą że "mam wtrysk to mnie problem nie dotyczy...". Byc może, jeśli jeździsz sprzętem o wtrysku wyposażonym w sondy i inne czujniki nie będzie z tym problemu - komputer sam dopasuje sobie czas wtrysku, skład mieszanki itd. Jeśli tego nie mamy (a większość nie ma) to wypadałoby zmienić sterowniki zarządzające wtryskiem. Te najtańsze wtryski nie myślą o możliwości automatycznej regulacji - mają za zadanie wtrysnąć odpowiednią ilość paliwa w zależności od prędkości obrotowej i położenia przepustnicy. Oczywiście efekt uciekania mieszanki może być zdecydowanie mniejszy, ale nie oznacza ze zniknie. Zawsze jednak należy zapytać się specjalisty a najlepiej wszystko pomierzyć na hamowni.


Ostatnio zmieniony 06 kwie 2010, 15:18 przez Franczesso, łącznie zmieniany 2 razy

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 


Offline
 Tytuł:
Post: 06 kwie 2010, 16:22 
*

Rejestracja: 31 sie 2009, 8:19
Posty: 85
Lokalizacja: bobrowniki(katowice)
Pojazd:
Eum,ale malo kto ma na tym forum 600ccm i w góre,bo to takich silników dotyczy....




_________________

zanim napisze temat-WYCZYSC GAZNIK




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 06 kwie 2010, 16:37 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 28 sty 2009, 18:20
Posty: 339
Lokalizacja: Biała Podlaska
Pojazd:
A gdyby tłumik przewiercić tylko?? Tylko nie na całej długości porobić dziury, ale wsadzić tylko wiertarkę w tą dziurę co spaliny wylatują i to przebić??




_________________

Obrazek

NIE MAM POLSKICH ZNAKOW!


SPRZEDAM TGB 101S Orion TANIO!!!!




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 06 kwie 2010, 16:40 
*

Rejestracja: 31 sie 2009, 8:19
Posty: 85
Lokalizacja: bobrowniki(katowice)
Pojazd:
Ja tak mam i jest git;pa jezdze tak juz 4kkm :twisted:




_________________

zanim napisze temat-WYCZYSC GAZNIK




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 06 kwie 2010, 17:15 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 sie 2009, 21:39
Posty: 1337
Lokalizacja: Ciechanowiec
Pojazd:
dziman Daj krótkiego fylma z dźwiękiem tego twego tłumika :)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 06 kwie 2010, 17:17 
*

Rejestracja: 31 sie 2009, 8:19
Posty: 85
Lokalizacja: bobrowniki(katowice)
Pojazd:
Nie mam konty a YT,ale powiem ze mala ruznica jest,jedynie gdy postawisz 2 takie same sqt obok siebie to uslyszysz ze ten rozwiercony jest bardzie basowy;




_________________

zanim napisze temat-WYCZYSC GAZNIK




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 06 kwie 2010, 18:18 
Zbanowany

Rejestracja: 20 lut 2010, 21:44
Posty: 193
Pojazd:
Kolega który pisał ten artykuł pomylił tłumik przelotowy a tłumik PUSTY w środku.... :P




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 06 kwie 2010, 18:39 
*

Rejestracja: 31 sie 2009, 8:19
Posty: 85
Lokalizacja: bobrowniki(katowice)
Pojazd:
To jest przeto to samo....tylko niekture wyklada sie wata tlumiaca...




_________________

zanim napisze temat-WYCZYSC GAZNIK




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 06 kwie 2010, 19:14 
Zbanowany
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 lut 2010, 17:07
Posty: 360
Lokalizacja: Z pod warszawy
Pojazd:
Nic nie pomyliłem , art dotyczy 4t nie bacząc na pojemność .Dziman jest różnica w osiągach ?




_________________

[shadow=red]SQT Cargo Team [/shadow] To jest to !!!
EvilDevil pisze:
Lecz niestety lubi się popsuć nawet w trasie ,czego z resztą doświadczyłem .

EvilDevil pisze:
2t z czego jestem zadowolony, jak narazie się nie psuje.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 06 kwie 2010, 19:22 
Zbanowany

Rejestracja: 20 lut 2010, 21:44
Posty: 193
Pojazd:
Trochę przesadnie opisałeś art. wszystko bardziej zależy od "kolanka" niżeli końcówki.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 06 kwie 2010, 20:31 
*

Rejestracja: 31 sie 2009, 8:19
Posty: 85
Lokalizacja: bobrowniki(katowice)
Pojazd:
Hmmm,jakos lzej mi sie wkreca na obroty,ale ja przewalilem wszystkie przegrody wiertlem fi8,jedyna rzecz ktura mnie niepokoi to marchewki kture leca z wydechu przy zalaczonym ssaniu,gdy schodzi z max obrotów;p




_________________

zanim napisze temat-WYCZYSC GAZNIK




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 06 kwie 2010, 20:36 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 28 sty 2009, 18:20
Posty: 339
Lokalizacja: Biała Podlaska
Pojazd:
OOO jak jest marchewa to jutro będę wiercił ;D
Czyli tam trzeba wszystko przewiercić od miejsca gdzie sadze wiertło aż do puki nie poczuje luzu??




_________________

Obrazek

NIE MAM POLSKICH ZNAKOW!


SPRZEDAM TGB 101S Orion TANIO!!!!




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 06 kwie 2010, 20:41 
*

Rejestracja: 31 sie 2009, 8:19
Posty: 85
Lokalizacja: bobrowniki(katowice)
Pojazd:
Tak,teraz mi sie wspomnialo ze najpierw rozwiercilem fi8,a puzniej takim duuuzym co ledwo ze weszlo w przycieta koncówke wydechu(normalnie to ona jest zagieta;p)
a jesli chcesz marchewki to przy kolanku masz taka niepozorna srubka,wykrec ja,psiuknij dezodorantem;p i zakrec,efekt murowany)




_________________

zanim napisze temat-WYCZYSC GAZNIK




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 07 kwie 2010, 14:05 
Zbanowany
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 lut 2010, 17:07
Posty: 360
Lokalizacja: Z pod warszawy
Pojazd:
dziman pisze:
niepokoi to marchewki które lecą z wydechu

Widać że kolega nie czytał artykułu.Artykuł był właśnie o ,, marchewkach,, po wymianie wydechu , w ten sposób można popalić zawory , głównie gniazda gdyż te marchewki działają jak palnik i morał z tego artykułu taki że trzeba zwiększyć dawkę paliwa ze względu na to że silnik traci na mocy bo mniej ma mieszanki , a po drugie jak jest więcej to te marchewki tak na dobre nie znikną , tylko silnik przez to że będzie dostawał więcej paliwa to wyrównają sie te straty paliwa które poszły na marchewki i będzie miał lepsze chłodzenie na zaworach i gniazdach gdyż o to się głównie rozchodzi
DEBESZCZAK pisze:
Trochę przesadnie opisałeś art. wszystko bardziej zależy od "kolanka" niżeli końcówki.

Kolanko także bo musi mieć odpowiednią średnice , a końcówka stawia opór , czyli można wywnioskować że to wszystko działa tak samo jak dwu sów. Nie na darmo Naraku i Tecnigas i inne NO NAME produkują wydechu do 4t które wyglądają jak do dwu suwa , a przecież tu wszystko działa na takiej samej zasadzie jak 2 suw.Jeszcze kiedyś w to nie wierzyłem do póki nie zacząłem się uczyć o tym i przegrzebałem internet. Artykuł ma na celu obalić mit typu ,, W 4 t nic Ci się nie stanie jak zdejmiesz wydech ,, , a w efekcie stanie się jeszcze gorzej jak w dwu suwie gdyż popalą się zawory i gniazda .Fajnie by było jak artykuł by został podklejony gdyż tak to on zaraz pójdzie w siną dal na sam koniec strony :/ , a tak by można go zawsze przedstawiać jakimś nie dowiarkom którzy myślą że pozjadali wszystkie rozumy.




_________________

[shadow=red]SQT Cargo Team [/shadow] To jest to !!!
EvilDevil pisze:
Lecz niestety lubi się popsuć nawet w trasie ,czego z resztą doświadczyłem .

EvilDevil pisze:
2t z czego jestem zadowolony, jak narazie się nie psuje.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 07 kwie 2010, 14:21 
*

Rejestracja: 31 sie 2009, 8:19
Posty: 85
Lokalizacja: bobrowniki(katowice)
Pojazd:
Jakos jezdze tak juz 4kkm,mialem glowice w rece po robilem polerke komory i jest ok,a takie cos pisalem,mam tylko na ssaniu,i to jeszcze na seryjnym module...




_________________

zanim napisze temat-WYCZYSC GAZNIK




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 07 kwie 2010, 14:41 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 28 sty 2009, 18:20
Posty: 339
Lokalizacja: Biała Podlaska
Pojazd:
Mozesz zrobic zdjecie tej srubki??




_________________

Obrazek

NIE MAM POLSKICH ZNAKOW!


SPRZEDAM TGB 101S Orion TANIO!!!!




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 07 kwie 2010, 15:02 
Zbanowany
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 lut 2010, 17:07
Posty: 360
Lokalizacja: Z pod warszawy
Pojazd:
Przeca zawory nie zniszczą się po przebiegu 4 km , takie coś się objawi po około 100 tyś i poniżej. A moduł seryjny czy inny nic tu nieda gdyż ty masz gaźnikowego , a nie na wtrysku .


Ostatnio zmieniony 07 kwie 2010, 15:05 przez Franczesso, łącznie zmieniany 1 raz



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 07 kwie 2010, 15:14 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 28 sty 2009, 18:20
Posty: 339
Lokalizacja: Biała Podlaska
Pojazd:
Franczesso, Napisał 4 Kkm czyli 4 tys. km. ;p i przecież on nie bedzie jezdzil nim 100 tys. ;d




_________________

Obrazek

NIE MAM POLSKICH ZNAKOW!


SPRZEDAM TGB 101S Orion TANIO!!!!




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 07 kwie 2010, 15:38 
Zbanowany
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 lut 2010, 17:07
Posty: 360
Lokalizacja: Z pod warszawy
Pojazd:
A skąd ja miałem wiedzieć co oznacza to k ?




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 07 kwie 2010, 16:18 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 28 sty 2009, 18:20
Posty: 339
Lokalizacja: Biała Podlaska
Pojazd:
Franczesso, Mogłeś nie wiedzie każdemu się zdarza, ale też mógł się pomylic, Czekam na zdjęcie ;D




_________________

Obrazek

NIE MAM POLSKICH ZNAKOW!


SPRZEDAM TGB 101S Orion TANIO!!!!




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  



Powered by phpBB © 2007 Group serwis komputerowy