Dzisiaj jest 22 lip 2025, 16:54



Strefa czasowa UTC+1godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
Offline
Post: 24 lip 2010, 12:48 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 lip 2010, 7:54
Posty: 104
Lokalizacja: Ostrołęka
Pojazd:
Otóż kupno motoru nie jest rzeczą łatwą,dotąd myślałem,że pojadę kupie motor raz dwa.Po pierwsze nie można się zbytnio napalać.Jeśli się napalimy to kupimy pierwsze lepsze padło,nie w tym rzecz.Przedstawię wam krótki poradnik jak sprawdzić czy motor to maszyna czy ścierwo.Przeszedłem ten proces i postaram się wam pomóc,jeśli ktoś zauważy że czegoś tu brakuje pisać śmiało,jestem tylko człowiekiem mogę czegoś nie dopisać,gdzieś się pomylić.
Pytania które musimy zadać już przez telefon:

1.Czy motor jest powypadkowy?
2.Czy rama jest prosta,czy nie ma na niej spawu?
3.Kiedy były zmieniane WSZYSTKIE oleje i płyny?
4.Jaki olej zalewany był do silnika?
5.Co w motorze jest do wymiany?
6.Silnik pracuje czysto?
7.Sprzęgło w porządku? Dobrze schodzą i wchodzą biegi? Nie ma problemu ze znalezieniem luzu podczas jazdy?
8.Olej nigdzie nie wycieka? (to ważne)
9.Do kiedy przegląd i ubezpieczenie? (jeśli jest zarejestrowany)
10.W jakim stanie jest ogumienie,klocki i tarcze hamulcowe?
11.Kiedy wymieniany był napęd i w jakim jest stanie?
12.Którym właścicielem Pan jest?
13.Dymi w porządku? Nie ma nadmiernego dymienia?
14.Czy był robiony jakikolwiek remont? Po ilu szlifach jest cylinder?Jeśli był to jakie części zostały zmienione i jakie firmy części? Czy są faktury na części?

To tyle jeśli mi się coś przypomni jak najprędzej dodam.

A więc wybraliśmy motorek,wydaje się najlepszy,sprzedawca zapewnia nas,że wszystko ok (w co oczywiście wierzyć nie należy).
Umawiamy się ze sprzedawcą,pamiętajmy aby odległość nie była oszałamiająca,bo jeśli motorek to padło stracimy kasę.Po pierwsze nigdy nie jedziemy do sprzedawcy wynajętym busem czy czymś innym za co płacimy grubą kasę,bo mamy 50% szansy,że motor nadaje się do jazdy.Należy uświadomić sprzedawcę,że jeśli znajdziemy poważną wadę ukrytą o której nam nie powiedział oglądając motor zwraca nam pół kosztu jazdy po motocykl.PAMIĘTAJMY ABY SKOMBINOWAĆ MANOMETR !!!
A więc jesteśmy na miejscu,widzimy motorek i?
1.Sprawdzamy czy oleje i płyny jeszcze są.
2.Sprawdzamy pod owiewkami czy olej lub paliwo nie wycieka skądś,jeśli wycieka z silnika lub skrzyni biegów a typ chce za to rynkową cenę mówimy że spuszcza 400 zł i dopiero gadamy dalej.
3.MANOMETR !! wyjmujemy świecę i sprawdzamy kompresję !! To bardzo ważne,bo jeśli kompresja jest zbyt mała czeka nas kosztowny remont !!
4.Sprawdzamy jak odpala na ciepło jeśli jest rozgrzany,oczywiście przejażdżka,sprawdzamy czy biegi wchodzą i schodzą w porządku,w schodzeniu to powinien być lekki stuk,no i pamiętajmy że nie zrzucamy biegów przy dużej prędkości,no i nic na siłę,prędkość musi być taka żeby bieg delikatnie puknął i wyszedł za dotknięciem stopy.Następnie w czasie dyskusji ze sprzedawcą czekamy i przedłużamy aby motorek był zupełnie zimny.Próbujemy odpalać.
5.Sprawdzamy czy działają kierunki światła krótkie/długie,mignięcie,klakson etc.
6.Najlepiej byłoby odkręcić bak i obejrzeć moto w środku z góry,to chwila którą należy poświęcić,wtedy mamy piękny dostęp do bebechów.kable nie mogą być łączone na silikony itp nie powinny też być gołe.
7.Sprawdzamy w jakim stanie jest filtr powietrza.
8.Sprawdzamy oczywiście tarcze i klocki hamulcowe.Tarcze mają być gładkie ja np kupiłem z zajechaną tarczą,klocków nie było już :D Zdarte do metalu+jakieś 2 mm wyrżnięty metal o tarczę i teraz żałuje bo nie mogę tarczy znaleźć.
9.Dymienie,nie powinien dymić więcej niż 2-2,5 minuty.Tzn. to nie tragedia ale optymalny czas dymienia na zimnym silniku jest taki jak podałem wcześniej.Jeśli po 2 minutach dymi to przejedźmy się i sprawdźmy po przejażdżce,ma on dymić delikatnym wręcz nie widocznym dymkiem.
10.Ruszanie.Jeśli nie udaje nam się ruszyć,po wielu próbach,poproście właściciela o ruszenie na waszych oczach.Jeśli rusza bez zarzutu to nic wielkiego,ale czasami może to być wina sprzęgła.
11.Jeszcze raz wrócę do kapanie czymkolwiek,sprawdzamy to przed przejażdżką,potrząsamy parę razy motorem na boki,odczekujemy minutę i patrzymy czy gdzieś nie robi się wilgotniej na uszczelkach i czy nie formują się gdzieś krople.Po jeździe również dobrze sprawdzamy czy nic nie kapie.
12.Rama prosta? Najlepszy sposób na sprawdzenie czy rama jest prosta to oblanie opony wodą i jazda po suchym asfalcie,jak pewnie się domyślamy motor to jednoślad który powinien zostawiać 1 czysty ślad dwóch opon.Drugim sposobem na sprawdzenie czy rama jest prosta jest puszczenie kierownicy przy normalnej jeździe na prostej drodze,motor powinien iść swoją drogą,jeśli ściąga na jakąś stronę,może to być spowodowane krzywą ramą.
13.Sprawdzamy czy nie ma luzów na kołach,czyli bierzemy za koło i machamy na boki,przy przednim kole potrzebujemy kogoś kto potrzyma sztywno kierownice.
14.Dokładnie oglądamy ramę,jeśli jest gdziekolwiek spawana to bierzemy od typa podróżne sypiemy mu wiązkę i jedziemy do domu.
15.Dokładnie sprawdzić czy numer ramy się zgadza.
16.Jeśli coś było wymieniane to kiedy i jakiej firmy wkładane były podzespoły.Jeśli jakieś chińskie badziewie to raczej nie ma sensu tego brać,jeśli dobre firmy a la Polini,stage6 z fakturami można o tym pomyśleć.
17.Sprawdzić czy zęby na zębatce są symetryczne,sprawdzić czy łańcuch nie odchodzi od zębatek więcej niż 2-3 mm.
18.Stan akumulatora,czy pali na dotyk czy klakson chodzi głośno.
19.Sprawdzić czy działa blokada kierownicy i czy wszystkie kontrolki świecą się kiedy trzeba.
20.Opony,sprawdzamy jakiej są firmy i czy nie są gołe,zwróćmy uwagę na opony z tyłu,młodzi mają tendencje do "palenia gumy" zawsze i wszędzie.
21.Stan obicia siedzeń, czy nie nasiąknięte wodą, kluczyk do stacyjki czy pasuje czy nie wyskakuje.
22.Ustawienia linki sprzęgła ,wbijamy 1 na wciśniętym sprzęgle,pchamy go parę metrów,motor powinien jechać jak na luzie !!
23.Sprawdzamy czy nie cieknie nic po lagach !!
24.Sprawdzamy hamulce+zawieszenie.Przy zaciśniętym hamulcu czy siada zawieszenie.Zawieszenie przód,bujnąć w dól parę razy,jeśli chodzi płynnie i cicho i nie ma potem jakichś wycieków to wszystko ok.
[glow=green]25[/glow].Po przejażdżce sprawdzamy czy motor nie grzeje się zbyt szybko.Powinien wystawać delikatnie za pole MIN.
26.Powinniśmy patrzeć także na naciągnięcie łańcucha i czy nie ma przerdzewień,nie powinien odstawać od tylniej zebatki wiecej niz 1-2 mm.Powinniśmy wciągnąć motor na obroty podczas jazdy i słuchać dokładnie silnika,czy nie daje po pierścionkach.Czasami taki metaliczny dźwięk wytwarza się przez słabo naciągniety lancuch a czasami przez j3bnięt3 pierścionki.


To chyba tyle,życzę udanych zakupów.



Pozdrawiam DarkMan.




_________________

Obrazek


Ostatnio zmieniony 22 sie 2010, 11:02 przez DarkMan, łącznie zmieniany 4 razy

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 


Offline
 Tytuł:
Post: 24 lip 2010, 13:07 
****
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 kwie 2010, 15:07
Posty: 1287
Lokalizacja: Burzenin/Sieradz
Pojazd:
Bardzo dobry artykuł. Na pewno przyda się użytkownikom którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z jednośladami. Oby tak dalej!!!




_________________

Chcesz zobaczyć jeden z najlepszych projektów SuperMoto na forum? Kliknij !! Dziesiątki upów,Wiele modyfikacji,Obecnie już tuning na poziomie RACING,Napewno sie zainteresujesz!




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 24 lip 2010, 13:18 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2009, 23:46
Posty: 4078
Lokalizacja: wlkp
Pojazd:
DarkMan pisze:
9.Dymienie,nie powinien dymić więcej niż 2-2,5 minuty.Tzn. to nie tragedia ale optymalny czas dymienia na zimnym silniku jest taki jak podałem wcześniej.Jeśli po 2 minutach dymi to przejedźmy się i sprawdźmy po przejażdżce,ma on dymić delikatnym wręcz nie widocznym dymkiem.

Nie wiadomo czego się to tyczy. Jeśli czterosuwa to się zgodzę. Dwusuwowy zawsze będzie dymił. Jedynie jeśli dymu jest bardzo dużo to może brać olej ze skrzyni. Jeśli czterosuw dymi po rozgrzaniu to bierze olej z silnika i doradzał bym się za nim oglądać.

Cytuj:
4.Sprawdzamy jak odpala na ciepło jeśli jest rozgrzany,oczywiście przejażdżka,sprawdzamy czy biegi wchodzą i schodzą w porządku,w schodzeniu to powinien być lekki stuk,no i pamiętajmy że nie zrzucamy biegów przy dużej prędkości,no i nic na siłę,prędkość musi być taka żeby bieg delikatnie puknął i wyszedł za dotknięciem stopy.Następnie w czasie dyskusji ze sprzedawcą czekamy i przedłużamy aby motorek był zupełnie zimny.Próbujemy odpalać.

Jeżeli motorek będzie rozgrzany to powinno wzbudzić to nasze podejrzenia co do jego stanu. Oczywiście sprawdzamy wtedy jak odpali na ciepłym, ale koniecznie także po całkowitym ostygnięciu.

DarkMan pisze:
25.Po przejażdżce sprawdzamy czy motor nie grzeje się zbyt szybko.Powinien wystawać delikatnie za pole MIN.

Motorek będzie miał termostat. Jeśli jest sprawny powinien dość szybko załapać optymalną temperaturę (75-85 stopni) i ją utrzymywać. Jeżeli chcemy to sprawdzić to chwilę trzeba pojeździć.

@edit
Owczywiście bardzo się postarałeś :wink:




_________________

RoQs pisze:
jestem teraz na 1 roku zawodówki


Ostatnio zmieniony 24 lip 2010, 13:18 przez Booyaka, łącznie zmieniany 1 raz



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 24 lip 2010, 15:06 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 lip 2010, 7:54
Posty: 104
Lokalizacja: Ostrołęka
Pojazd:
1.dwusuw przestaje dymić po jakimś czasie dymi tylko gdy jest zimny,potem prawie nie widać tego dymu,lekka mgiełka.
2.To samo chciałem przekazać.
3.U mnie np nie ma temperatury podanej tylko Pole MIN połowa i MAX,jeśli moto będzie grał się bardziej pod połowę niż min po krótkiej przejażdżce to spytajcie się co jest z tym nie tak,jeśli zacznie coś kręcić to przyciśnijcie do muru jak będzie pieprzył farmazony to zwijamy jarmark i w drogę do domu.




_________________

Obrazek




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 31 lip 2010, 11:14 
*

Rejestracja: 05 lip 2010, 13:49
Posty: 14
Pojazd:
Trochę odświeżę temat, ponieważ zniknął z pierwszych stron, a wielu osobom na pewno się przyda :)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 04 sie 2010, 11:08 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 lip 2010, 7:54
Posty: 104
Lokalizacja: Ostrołęka
Pojazd:
racja,w ogóle przydało by się go podkleić bo rady wg mnie przydatne...




_________________

Obrazek




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 22 sie 2010, 11:01 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 lip 2010, 7:54
Posty: 104
Lokalizacja: Ostrołęka
Pojazd:
Aha Powinniśmy patrzeć także na naciągnięcie łańcucha i czy nie ma przerdzewień,nie powinien odstawać od tylniej zebatki wiecej niz 1-2 mm.Powinniśmy wciągnąć motor na obroty podczas jazdy i słuchać dokładnie silnika,czy nie daje po pierścionkach.Czasami taki metaliczny dźwięk wytwarza się przez słabo naciągniety lancuch a czasami przez j3bnięt3 pierścionki.




_________________

Obrazek




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 25 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Przejdź do:  



Powered by phpBB © 2007 Group serwis komputerowy