Dzisiaj jest 30 paź 2024, 2:32



Strefa czasowa UTC+1godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 30 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Offline
Post: 24 gru 2008, 15:56 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 lip 2008, 15:18
Posty: 252
Lokalizacja: Gorzów Wlkp
Pojazd:
Już długi czas temu natchniony pomysłem jasia226 postanowiłem napisać artykuł do "swietnego" miesięcznika pt. "Skuter" ... Jak wiadomo pracy nie przyjeli więc nie chciałem, aby się zmarnowała i wklejam ją na forum ... Mam nadzieje, że spodoba się wam artykuł, prosze o pozytywne i negatywne komentarze, być może jakieś poprawki ... Pozdr. i wesołych świąt :razz:


Tuning czterosuwa

Coraz częściej na Polskich drogach możemy spotkać dumnych właścicieli skuterów produkcji chińskiej z silnikami czterosuwowymi o przeróżnych nazwach. Jak na czterosuwa przystało silniki te są oszczędne (spalają nawet 2l/100 km) oraz ciche w porównaniu do silników dwusuwowych, ich starszych „braci”. Do wad takiego jednośladu niestety należy jakość wykonania materiałów z których jest zbudowany „azjata” oraz osiągi. Prędkość maksymalna i przyspieszenie skutera czterosuwowego nie dorównuję markowym skuterom z Japonii czy Włoch. Wydaje się, że jedynym wyjściem na poprawę osiągów jest kupno tego markowego, dwusuwowego skutera, jednak jest również drugie wyjście, a mianowicie poddanie naszego jednośladu przeróbkom mechanicznym czyli tuningowi.
W Polsce tuning czterosuwów dopiero się rozwija, niema zbyt wielkiego wyboru w częściach dlatego chciałbym pomóc wam w wyborze niezbędnych części do poprawy osiągów naszego „chińczyka”.
Pierwszą częścią tuningu jest oczywiście dobór sportowego wariatora wraz z tłumikiem. Znaną i cenioną firmą produkującą multivariatory jest firma Malossi. Model Malossi Multivar 2000 jest chętnie kupowanym i bardzo cenionym wariatorem dlatego wybrałem właśnie ten. Co do wydechu do czterosuwa to kupujący ma bardzo ograniczony wybór. W sklepach internetowych znalazłem tylko 4 modele tłumików do których należą LeoVince 4T Racing, Tecnigas Next R 4T, oraz dwa modele firmy Tecno. Wybór padł na wydech firmy Tecno model Streetline, bardzo zachwalany wydech przez sprzedawców i kupujących. Warto podkreślić, że sportowy tłumik w czterosuwie nie zapewnia takiego przyrostu mocy jak w dwusuwie.
Kolejnym etapem tuningu naszego dalekowschodniego skutera jest wybór cylindra. W tej kategorii również kupujący ma skromny wybór, jednak liderem w tej dziedzinie jest firma Naraku Performance. Oferuje ona kity o zwiększonej pojemności od 63 ccm do nawet 90 ccm ! Cylindry te mogą przy pełnym tuningu mogą zapewnić moc nawet do 10 KM bez konieczności zmiany wzmocnionego wału oraz łożysk. Konkurencyjnymi firmami jakie znajdują się w sklepach internetowych są: Polini i Airsal. Jak wiadomo obydwie firmy produkują bardzo dobre zestawy tuningowe o zwiększonych pojemnościach lecz do dwusuwów. Jednak w sprawie czterosuwów jeszcze nie są tak rozwinięte jak ich konkurent Naraku.
Następną częścią naszego tuningu jest zapewnienie skuterowi odpowiedniej mieszanki paliwowo-powietrznej. W tym celu optymalnym gaźnikiem będzie gaźnik o przepustowości 19 mm, pozwoli on na lepsze „nakarmienie” naszej maszyny oraz chłodzenie. Przy zastosowaniu większego gaźnika dobrze jest użyć filtra stożkowego. Ja wybrałem najtańszą jednostkę Polini Air Box z osłoną przeciwdeszczową uniemożliwiającą uszkodzenie naszego cylindra.
W celu zapewnienia maksymalnych osiągów skutera warto również wymienić układ przeniesienia napędu na sportowy do którego należy sprzęgło, dzwon sprzęgła oraz wzmacniany pasek. Sprzęgło które wybrałem to model FLY z „stajni” Malossi. Jest to niedrogie sprzęgło o grubszych i wzmacnianych okładzinach zapewniające dłuższą i bezproblemową eksploatację oraz mocny start. W wyborze dzwonu kupujący ma duży wybór, ale mój wybór padł właśnie na firmę Stage6 która proponuje innowacyjne rozwiązanie, dzwon z dodatkowym chłodzeniem i większymi otworami wentylacyjnymi zapewniający dłuższą żywotność wszystkich podzespołów układu przeniesienia napędu. Do przeniesienia maksymalnej mocy z cylindra na koło potrzebny jest nam pasek o wzmocnionej strukturze. Mamy do wyboru dwa rodzaje takich pasów: zwykły wzmacniany i kevlarowy. Co do tego drugiego mam mieszane zdanie ponieważ pasek ten jest bardzo twardy i nie rozciąga się zbytnio, dlatego więc często pęka, dlatego wybrałem zwykły wzmacniany pasek.
Podsumowując za sumę ponad 2200 zł otrzymujemy 10 konny skuter, który bez problemu wyprzedzi seryjne markowe skutery i zadziwi nie jednego kierowcę startującego spod świateł skrzyżowania. Po uprzedniej regulacji taka maszyna może nawet nadawać się do ulicznych ewolucji czyli stuntu. Jednak uzyskać to możemy tylko wtedy, gdy zamontujemy pełen zestaw części tuningowych, części te będą zakładane przez profesjonalnego mechanika oraz starannie docierane.

napisał Łukasz Fiedkiewicz


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 


Offline
 Tytuł:
Post: 24 gru 2008, 17:43 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 maja 2008, 13:56
Posty: 1073
Lokalizacja: Hajnówka (Podlaskie)
Pojazd:
Nic nadzwyczajnego, :P Ale należy się pochwała na nowym forum.




_________________

Obrazek Piszę poprawnie po polsku.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 24 gru 2008, 18:10 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 lip 2008, 15:18
Posty: 252
Lokalizacja: Gorzów Wlkp
Pojazd:
Coraz częściej pojawiają się posty na forum na temat tunu od właśnie właścicieli tych chińczyków ... Mam nadzieje, iż przynajmniej pomoge komuś w tuningu 4T...




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 24 gru 2008, 18:42 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2005, 12:05
Posty: 413
Lokalizacja: Tychy
Pojazd:
W sumie artykuł dobry, ale z kilkoma rzeczami nie mogę się zgodzić. Nie byłbym sobą gdybym się trochę nie poczepiał :P Nie mam zamiaru Ci nic zarzucać, ale proszę o sprostowanie :) Po prostu zakładam, że jeśli artykuł miał być w prasie, powinien być maksymalnie rzetelny.

fiecio93 pisze:
silników dwusuwowych, ich starszych „braci”

Na jakiej podstawie stwierdzasz, że 2T to "starszy brat" 4T?

fiecio93 pisze:
Prędkość maksymalna i przyspieszenie skutera czterosuwowego nie dorównuję markowym skuterom z Japonii czy Włoch.

Są również markowe 4T

Cytuj:
Pierwszą częścią tuningu jest oczywiście dobór sportowego wariatora wraz z tłumikiem.

Nie wiem co w tym takiego oczywistego, według mnie pierwszym etapem jest wymiana cylindra, bo tylko to tak naprawdę da duże rezultaty.

fiecio93 pisze:
Następną częścią naszego tuningu jest zapewnienie skuterowi odpowiedniej mieszanki paliwowo-powietrznej. W tym celu optymalnym gaźnikiem będzie gaźnik o przepustowości 19 mm, pozwoli on na lepsze „nakarmienie” naszej maszyny oraz chłodzenie. Przy zastosowaniu większego gaźnika dobrze jest użyć filtra stożkowego. Ja wybrałem najtańszą jednostkę Polini Air Box z osłoną przeciwdeszczową uniemożliwiającą uszkodzenie naszego cylindra.


Seryjny ma 18mm, a do tuningu sugerujesz wrzucić gaźnik zaledwie o 1mm większy. Nie wspomniałeś nic o gaźniku 24mm. Szkoda.
Airbox nie jest najtańszy, chyba, że był w czasie, gdy go kupowałeś to luzik.
Stożek można też równie dobrze stosować do seryjnego filtra, nie wspomniałeś o tym.
Osłonka wcale nie uniemożliwia uszkodzenie cylindra. Co najwyżej zmniejsza ryzyko.


fiecio93 pisze:
zwykły wzmacniany i kevlarowy. Co do tego drugiego mam mieszane zdanie ponieważ pasek ten jest bardzo twardy i nie rozciąga się zbytnio, dlatego więc często pęka


Miałeś kiedyś do czynienia z kevlarem, który pękł dlatego, że był kevlarowy?


No i najciekawsze:
fiecio93 pisze:
Po uprzedniej regulacji taka maszyna może nawet nadawać się do ulicznych ewolucji czyli stuntu. Jednak uzyskać to możemy tylko wtedy, gdy zamontujemy pełen zestaw części tuningowych, części te będą zakładane przez profesjonalnego mechanika oraz starannie docierane.

Pozostawię bez komentarza :)

Pozdrawiam,
Smuggler




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 24 gru 2008, 18:47 
*

Rejestracja: 13 gru 2008, 21:21
Posty: 7
Lokalizacja: Białystok
Pojazd:
Cytuj:
Po uprzedniej regulacji taka maszyna może nawet nadawać się do ulicznych ewolucji czyli stuntu. Jednak uzyskać to możemy tylko wtedy, gdy zamontujemy pełen zestaw części tuningowych, części te będą zakładane przez profesjonalnego mechanika oraz starannie docierane.


Nie potrzeba, ŻADNYCH tun. części znam ludzi którzy bez tuningu , tylko zdjęte blokady i lżejsze rolki dobrze stundują chińskimi 4T, wszystko jest technika bez niej nawet tuning Ci nie pomoże.




_________________

Pamiętaj, nigdy nie jedź szybciej niż potrafi latać Twój anioł stróż. xd

Bollek




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 24 gru 2008, 19:07 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 maja 2008, 13:56
Posty: 1073
Lokalizacja: Hajnówka (Podlaskie)
Pojazd:
Smuggler, 2T SĄ starsze niż 4T po prostu, wynalezione wcześniej(tak mi się zdaje)




_________________

Obrazek Piszę poprawnie po polsku.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 24 gru 2008, 19:19 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2005, 12:05
Posty: 413
Lokalizacja: Tychy
Pojazd:
To Ci się źle zdaje :)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 24 gru 2008, 19:42 
****
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 maja 2008, 23:20
Posty: 1644
Lokalizacja: Szamotuły
Pojazd:
Wymiana wydechu w 4t nic nie da :D Ale poza tym OK :P




_________________

VW Golf II by jasiu226

Obrazek

Obrazek

ObrazekPiszę poprawnie po polsku.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 24 gru 2008, 19:47 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2005, 12:05
Posty: 413
Lokalizacja: Tychy
Pojazd:
Da, ale nie tyle, co w 2T.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 24 gru 2008, 20:00 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 lip 2008, 15:18
Posty: 252
Lokalizacja: Gorzów Wlkp
Pojazd:
Dzięki wam wszystkim za komentarze, szczególnie Smuggler, . Widocznie nie nadaje się na redaktora, ale starałem się napisać wszystko co potrafiłem.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 28 gru 2008, 12:57 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 lip 2008, 19:12
Posty: 87
Lokalizacja: Podkarpacie
Pojazd:
jasiu226 pisze:
Wymiana wydechu w 4t nic nie da :D Ale poza tym OK :P

Oczywiście że da ! Tu co prawda nie chodzi o rezonans jak w 2T ale bardziej o przelotowość.

Ja nie jestem zwolennikiem tuningu 4T.
2T przy małych pojemnościach ma większy potencjał.




_________________

Krzysiek




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 31 gru 2008, 21:54 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 mar 2008, 21:01
Posty: 46
Lokalizacja: Biała Podlaska
Pojazd:
fiecio93 pisze:
Po uprzedniej regulacji taka maszyna może nawet nadawać się do ulicznych ewolucji czyli stuntu. Jednak uzyskać to możemy tylko wtedy, gdy zamontujemy pełen zestaw części tuningowych, części te będą zakładane przez profesjonalnego mechanika oraz starannie docierane.

Z tym się nie zgodze
http://www.youtube.com/watch?v=dASZNcJt5q4

Seryjny zipp vapor chyba z 2005 roku od nowosci zmieniony tylko pasek a wiec nawet jak bedziesz miał 200km i zero techniki to nic z twojej jazdy ;] :roll: :cool:




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 25 sty 2009, 14:23 
*

Rejestracja: 23 sty 2009, 15:26
Posty: 8
Pojazd:
Ja mam taki sam skuter i mam problem z wyrwaniem go leciutko na koło muszę ,,skakać" po nim żeby wyrwać a on zmienił pasek i zdjął plastiki.

Chyba muszę sobie nowy pasek kupić :lol: :cool:




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 25 sty 2009, 14:33 
****
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 maja 2008, 23:20
Posty: 1644
Lokalizacja: Szamotuły
Pojazd:
Cytuj:
Chyba muszę sobie nowy pasek kupić :lol: :cool:
Chyba nie... Tu chodzi o umiejętności, a nie o pasek...




_________________

VW Golf II by jasiu226

Obrazek

Obrazek

ObrazekPiszę poprawnie po polsku.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 25 sty 2009, 17:04 
*

Rejestracja: 23 sty 2009, 15:26
Posty: 8
Pojazd:
Wiem. Ale chodzi o to ze ja nawet dobrze wyrwać go nie mogę a on na siedząco stawia na kolo wiec chyba albo ma sporooo siły albo lepszy model. :cool:




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 30 sty 2009, 21:50 
Zbanowany
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 gru 2008, 10:32
Posty: 14
Lokalizacja: WSCHOWA(=lubuskie)
Pojazd:
moż byc że jeszce lekkie rolki dał dlatego tak wyrywa z siedzenia...albo naprawde ma mocne ręce :twisted:




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 30 sty 2009, 23:35 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 lis 2008, 11:54
Posty: 414
Lokalizacja: Toruń
Pojazd:
Koledzy, pamiętajcie!

NIE MOC A TECHNIKA ZROBI Z CIEBIE ZAWODNIKA!

Pozdrawiam.




_________________

Custom Project NRG - MHR Edition
http://forum.mieloch.pl/viewtopic.php?t=14737&postdays=0&postorder=asc&start=0




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 17 maja 2009, 12:25 
*

Rejestracja: 16 maja 2009, 12:09
Posty: 5
Lokalizacja: Myszków
Pojazd:
Siemka.Co bardziej oplaca sie kupić do 4T wariator czy wydech??




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 17 maja 2009, 12:28 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 maja 2008, 13:56
Posty: 1073
Lokalizacja: Hajnówka (Podlaskie)
Pojazd:
Wariator.




_________________

Obrazek Piszę poprawnie po polsku.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 17 maja 2009, 12:48 
*

Rejestracja: 16 maja 2009, 12:09
Posty: 5
Lokalizacja: Myszków
Pojazd:
A jakiś model tego warriatora , i jaka cena ?? :P




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 30 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 25 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Przejdź do:  



Powered by phpBB © 2007 Group serwis komputerowy