Tutaj daje Ci dość długi tekst, ale ja w ten sposób docierałem i trzymałem się tych zasad
PREKOŚĆ NIE MUSI BYĆ TAKA. MOZE BYC WIEKSZA LUB MNIEJSZA O 5km/h +/-. WAZNE JEST WACHLOWANIE MANETKA
100km 30km/h
200km 30-35km/h
300km 35-45km/h
400km 35-50km/h
500km 40-50km/h
500km + 50km/h
od 600km możesz już jeździć bardziej normalnie. tylko oszczędzaj skuta. nie ciskaj cały czas full manety. do 1000km.
rozgrzewanie silnika przed każdą jazdą
- jazda ze zmiennymi obrotami
- nie przekraczanie ¾ otwarcia przepustnicy
- nie jeżdżenie we dwoje
- nie osiąganie prędkości
maksymalnej
- dolewanie oleju do zbiornika z paliwem
- jazda na krótkich dystansach w czasie upału.
Każdy aspekt opiszę szczegółowo w dalszej części artykułu.
Rozgrzewanie silnika
przed jazdą polega na odpaleniu skutera, pozostawieniu go na okres około 30 sekund na wolnych obrotach, a
następnie spokojnym starcie, bez otwarcia przepustnicy do końca. Przyspieszenie także nie powinno być gwałtowne,
ponieważ szkodzi to całemu silnikowi.
Jeśli już odpowiednio rozgrzaliśmy silnik, wystartowaliśmy, musimy pamiętać, żeby jeździć ze zmiennymi obrotami,
to znaczy nie jeździć wciąż na niskich obrotach lub ciągle na wysokich. Obroty co jakiś czas należy zmieniać,
dzięki czemu silnik po dotarciu osiągnie pełną moc w każdym zakresie obrotów.
W okresie docierania nie należy przekraczać 3/4 otwarcia przepustnicy gazu. Silnik nie może pracować na
maksymalnych obrotach, ponieważ jest to dla niego szkodliwe. Jazda bez otwarcia przepustnicy do końca zwiększy
żywotność naszego silnika.
Kolejnym ważnym aspektem jest jazda we dwójkę skuterem na dotarciu. Nie powinno się jeździć z pasażerem, ponieważ
silnik jest wtedy bardziej obciążony i musi kręcić wyższe obroty żeby osiągnąć prędkość, którą z samym kierowcą
osiągnąłby dużo wcześniej.
Zastanawiacie się pewnie, jaką prędkość osiągać podczas docierania. Odpowiedź jest zależna od tego czy mamy seryjny
zablokowany skuter, odblokowany, lub stuningowany. Skuterem zablokowanym w czasie docierania nie powinniśmy
przekraczać prędkości 40km/h, odblokowanym ok. 55km/h, a tuningowanym w zależności
od poziomu tuningu, lecz nie więcej niż 60km/h. Ogólnie główną zasadą jest nie jeżdżenie z prędkością maksymalną
swojego skutera.
Ostatni punkt, o którym należy pamiętać to korzystanie z dobrych olejów półsyntetycznych lub syntetycznych takich
firm
jak Castrol czy Mobil. Silnik w czasie docierania potrzebuje większej dawki oleju. Olej w czasie docierania
powinniśmy także dolewać do zbiornika paliwa w stosunku 2-3% z benzyną. Olej lany do zbiornika powinien być taki
sam jak ten, który lejemy do dozownika.