[center]Witajcie.[/center]
Zauważyłem wiele sprzeczek na temat mocy różnych motocykli. Jedni mówią o przykładowo Yamasze DT 125, że ma ~30KM a drudzy, że ma ~20KM (SĄ TO WARTOŚCI PRZYKŁADOWE!). Postaram się Wam to wyjaśnić i raz na zawsze rozwiać te wątpliwości.
Kto ma rację?
Odpowiedź jest bardzo prosta. Obydwoje mają rację! Dlaczego? Przykładowa moc 30KM to MOC SILNIKA, oznacza to moc przekazywaną na wał. Przykładowa moc 20KM,najczęściej właśnie ta niższa wklepana jest w dowód, jednak nie zawsze. Zależy to od rodzaju pomiaru mocy. Jeśli kupujemy motocykl nowy bądź nie sprowadzany od pierwszego właściciela jest duże prawdopodobieństwo, że wpisana moc będzie właśnie tą większą, ponieważ wtedy w dowód wpisana jest moc podawana przez producenta, właśnie moc silnika. Jeżeli jednak kupujemy motocykl, przy którym była sprawdzana moc na hamowni będzie ona znacznie niższa.
Dlaczego?
Moc przekazywana na wał zanim trafi na koło bardzo dużo traci przez przełożenia skrzyni biegów, zębatki, łańcuch itp, dlatego wykres z hamowni wykaże moc o wiele niższą niż tą podawaną przez producenta. Pozwolę sobie przytoczyć zdjęcie z gazety "Świat Motocykli" (nr.12, grudzień 2010), test motocykli Yamaha FZ1, Honda CB 1000R i Kawasaki Z1000.
I wykres z hamowni
Wyraźnie widzimy moc przekazywaną na wał oraz moc maksymalną na kole. Wszędzie straty wynoszą +/- 12KM, tak też jest z naszą przykładową Yamaszką.
Mam nadzieję, że rozwieje to wasze sprzeczki oraz wątpliwości. Uwagi co do artykułu, jeśli jakieś będą piszcie pod spodem i starajcie się unikać zbędnego spamu. Pozdrawiam, Sadi.
Oczywiście nie życzę sobie rozpowszechniania tego artykułu bez mojej zgody, to samo tyczy się zdjęć.