Witam.
Na pewno nie raz przeszkadzało wam słabe podświetlenie zegarów i kontrolek na obrotach jałowych w waszym moto. Można łatwo i szybko to zmienić montując podświetlenie LED.
Diody LED mają to do siebie, że mają krótki czas narastania i opadania(„zapalają” się od razu po podłączaniu zasilania i od razu gasną gdy zaniknie prąd),nie generują ciepła(a więc nie będą parować zegary),mają dużą sprawność przy małym poborze prądu(prawie cały prąd zostaje zamieniony na światło, podczas gdy tradycyjne żarówki żarnikowe zazwyczaj produkują więcej ciepła niż światła),większa żywotność, niewrażliwość na wstrząsy i najważniejsze – niezależnie od napięcia(oczywiście mowa o napięciu w zakresie pracy diody) świecą tak samo mocno(dlatego takie diody można spotkać w telefonach, laptopach itd.).
Na początku sprawdzamy, jakie typy żarówek mamy zamontowane w naszym motorku. W mojej Aprili RS 50 z 95 roku prawie wszystkie to żarówki samochodowe, postojowe, typ R10(W5W),tylko podświetlenie czujnika temperatury ma żarówkę typu R5.
Po zakupie odpowiedniego rodzaju i ilości diod przystępujemy do wymiany, która jest najprostszą rzeczą, jaką można zrobić w motocyklu:)
Ja osobiście kupiłem diody przez Internet, wyszło o wiele taniej, niż w elektronicznych na terenie Szczecina(o Tesco i MediaExpert nie wspomnę)
Do podświetlenia kontrolek montujemy zwykłe żarówki diodowe(link do przykładowej,zwykłej diody:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... ce99e.html)
Wstawienie mocniejszej(i często trochę droższej) diody mija się z celem, bo i tak nie odczujesz różnicy pomiędzy zwykłą diodą, a tą produkującą więcej światła(link do przykładowej,mocniejszej diody:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... b8f5a.html).
Do zegarów polecam jednak kupić żarówki lepszego typu – standardowe produkują trochę za mało światła(a konkretnie – za mało światła się rozchodzi na boki),przez co w nocy prawie nie widać zegarów. Lepsze diody produkują wystarczająco dużo światła, aby równomiernie podświetlić całą tarczę mocnym światłem.
Efekty:
W lewym zegarze(prędkościomierz) zamontowana jest zwykła dioda(która jest także obecna w kontrolkach), w środkowym(obrotomierz) dioda produkująca więcej światła, w prawym(czujnik temperatury) zwykła żarówka(przepraszam za jakość zdjęć ale aparat nie mógł dopasować ostrości)
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... 74ee7.html
„Na żywo” wygląda to o niebo lepiej
Filmik:
http://www.youtube.com/watch?v=u7vrmYlt ... e=youtu.be
Na filmiku w prędkościomierzu jest zamontowana zwykła dioda, w obrotomierzu i czujniku temperatury siedzą mocniejsze. Od razu mówię, że diody świecą tak samo mocno, na filmiku wygląda to inaczej ponieważ były włączone światła,przez które aparat na nowo regulował sobie jasność.
Obowiązkowo sprawdź ładowanie po zmianie żarówek. W moim przypadku nie mogłem więcej żarówek zmienić(planowałem tylną zamienić na diodową), ponieważ ładowanie akumulatora dochodzi na obrotach do 14,8 Volta……
Kilka uwag:
- po zmianie na podświetlenie diodowe zmieni się trochę kolor samego podświetlenia,
- dla zwykłych żarówek nie ma znaczenia, czy podłączymy biegun dodatni do ujemnego, a ujemny do dodatniego – zawsze zaświeci. W diodach sposób podłączenia ma znaczenie – jeśli podłączymy odwrotnie nic się nie stanie ani motocyklowi, ani diodzie – po prostu nie zaświeci(dlatego jedna z „nóżek” jest dłuższa - jest to biegun dodatni). Jeśli nie świeci jakaś dioda najpierw podłącz ją odwrotnie i sprawdź, czy działa,
- montując takie podświetlenie odciążamy prądnicę(w moim przypadku żarówka do jazdy dziennej zaczęła świecić na maxa przy 4 tyś. obr., wcześniej musiałem kręcić silnik do 6 tyś. obr.),
- w przypadku kontrolek – warto kupić kolorowe diody. Do oleju czerwoną, do „luzu” zieloną itp. Jeśli kupisz wszystkie białe, może trochę Cię zdziwić nowy kolor kontrolek:D
- żarówka postojowa – jeśli masz zwykłą, żarnikową żarówkę w reflektorze przednim polecam zostawić żarówkę postojową żarnikową. Montując diodową będzie to dziwnie wyglądało(przynajmniej według mnie),warto pamiętać, że według prawa światło postojowe MUSI być koloru żółtego lub białego. Jeśli zamontujesz postojowe koloru niebieskiego(często spotykane wśród młodych kierowców) w razie kontroli policjant ma prawo się przyczepić….,
- nie przesadzaj też z diodami. Instalacja w motocyklu została zaprojektowana pod dane żarówki, które pobierają odpowiednią ilość prądu. Wymieniając wszystkie żarówki na diodowe może dojść do przepalenia diod, regulatora napięcia, przeładowania akumulatora.
Bardzo polecam takie podświetlenie. Diody zamontowałem w lato 2012 roku, do chwili zamieszczania artykułu nic nie działo się z moto, nie paliło bezpiecznika itd.
Nie ponoszę ewentualnych kosztów poniesionych przez przeprowadzone modyfikacje. Przeprowadzasz modyfikacje na własne ryzyko.
Wszystkie poradniki zostały napisane przeze mnie i gruntownie przetestowane, zanim zamieściłem je na forum.
W razie uwag, sugestii – śmiało pisać:)
Obowiązkowo – zakaz kopiowania