Niejednokrotnie w internecie można spotkać się z opinią, że olej nie ma dużego wpływu na silnik 2t, bo przecież kiedyś motorynki jeździły na mineralnych olejach i nic się nie psuło.
Niejednokrotnie można spotkać się ze stwierdzeniem że do 50cc nie potrzeba drogich olejów lub też ilość oleju, czy 1:50 czy 1:25, nie ma znaczenia.
Nadeszła chwila prawdy i rozwiania wszelkich wątpliwości !
Nadarzyła się okazja perfekcyjnego przypadku, którym mogę się tu podzielić.Pacjent: Peugeot Elystar 50, 2008 rok, 2t, AC
Skutek: Wał się nie obraca, silnik nie odpala
Przyczyna: Stosowanie w zbyt dużej ilości oleju Castrol 2t mineral
UWAGA drastyczne zdjęcia ! (Mogą powodować chorobę pozatarciową)Pierwszy widok po walce z wyjęciem tłoka z cylindra !!
Po walce z tłokiem w końcu udało się go zdjąć, pięknie widać tonę nagaru na tłoku, sworzniu i igiełkowym, a także zapieczone pierścienie i ślady przytarcia !
Piękny nagar tłokowy - idealna izolacja ciepła.
Nowy airsal 50 i już zatarty...jaka szkoda
Te zdjęcia podsumowują ludzką głupotę. Człowiek stosował olej
mineralny do nowego cylindra Airsal. Mimo że miał dozownik, postanowił dolewać X % do baku DLA BEZPIECZEŃSTWA. Po kilkuset kilometrach od montażu silnik nagle zgasł i wał przestał się kręcić.
Błędy:
-Zły olej, powinien być MINIMUM dobry półsyntetyczny np. stage6, Agip, Shell, Elf, Motul
-Zbyt duża ilość oleju
Olej zaczął osadzać się w rowkach pierścieni, stopniowo je zakleszczając. Osiągi zaczęły maleć, silnik zaczął pompować część spalin do skrzyni korbowej i podbijał automatycznie temperaturę. Olej na skutek dużych temperatur zaczął błyskawicznie palić się zamiast smarować - wszędzie gdzie się dało - na tłoku, na sworzniu, na łożyskach, na korbie, na gładzi cylindra. Zmniejszający się luz tłok-cylinder na skuter nagaru powodował dalszy wzrost temperatury (małe smarowanie) aż silnik zaczął się zacierać. Dodatkowo obklejony nagarem tłok nie nadążał z oddawaniem ciepła i nie posiadał dobrego chłodzenia. W końcu tarcie było tak duże, że tłok zaczął szlifować gładź i wszystko się ze sobą na skutek tarcia 'skleiło' nagarem - taka siła, że zablokowało wał.
Czy warto było oszczędzać na oleju oraz lać na oko?
Wystarczyło kupić lepszy za 30-40pln, dolewać 0,5 - 1% do baku jeśli zostawiony jest dozownik lub 2% jeśli odłączony jest dozownik.