Dzisiaj jest 22 maja 2018, 11:29



Strefa czasowa UTC+1godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
Offline
Post: 10 sty 2018, 19:31 
Stróż Forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 lip 2012, 17:19
Posty: 2586
Lokalizacja: WL
Pojazd: NRG 50cc 1995r/ Ford Probe 2.0
Wielu z Was zamierza trochę stuningować swój sprzęt na nowy rok i równie wielu zastanawia się jaki wydech właściwie będzie najlepiej współpracował z określonym cylindrem. W internecie można spotkać się z masą opinii, głównie dzieci bez żadnej wiedzy, polecające np. c16 do malossi sporta.... Czy mają rację? Co tak naprawdę wpływa na osiągi? Czemu jeden wydech jest lepszy a inny gorszy? Postaram się zebrać informacje aby rozwiać wszelkie wątpliwości i ułatwić wybór odpowiedniego komina.

Wydech to jeden z głównych komponentów dający największy przyrost mocy, pod warunkiem, że zmienimy go na właściwy. Przyjęło się, że zamiast mocy, do porównywania silników wyznacza się tzw. BMEP, czyli średnie ciśnienie użyteczne, podawane w barach.

bmep= (moc silnika) / [(poj. skokowa/10000)*(rpm/60)]

moc - [kW]
poj. skokowa - [cm^3]

Przykład:

Nasz sqt ma 50cc i 6KM osiągane przy 10000rpm, więc jego bmep wyniesie:

6KM*0,735=4,4kW

4,4/[(50/10000)*(10000/60)] = 5,3 bar

Generalnie przyjmuję:

< 8 bar fabryczne silniki
8-9 bar silniki sportowe
> 9 bar silniki wyścigowe

Im wyższy bmep, tym sprawniejszy pojazd i do tego dążymy!!! W skrócie - jak największa moc musi być osiągana przy jak najniższej pojemności i obrotach.
Zatem jak wybrać właściwy wydech, gdy nie mamy w domu hamowni i pieniędzy na testowania różnych konfiguracji? Z pomocą przychodzą nam wykresy mocy silników umieszczone na zagranicznych stronkach. Niestety nie znajdziemy tam każdego wydechu lub cylindra, więc skupimy się na tych najczęstszych przypadkach.
Załóżmy, że mamy seryjną 50tkę piaggio AC i chcemy zaaplikować do niej sportowy wydeszek. Jaki wybrać?
Patrzymy na wykres: (podane moce są na kole, przy przeliczaniu na koło trzeba przyjąć ok 14% strat w przypadku AC*)
Obrazek

Zamiast liczyć bmep dla każdego wydechu, od razu widać, że np. tak uwielbiana przez większość Pro Replica jest marnym wyborem, jedynie 6,4 bara. Tecnigas Triops ~6,9 bar - już znacznie lepszy wynik. Leovince ZX - 7 bar - najlepszy wydech!
Dziwne? Wcale nie. Jeśli do tego przeanalizujemy cylinder, okaże się, że jest nisko strojony. Generalnie te trzy wydechy różnią się głównie średnicą kolanka, stingera i długością, stąd tak różne wyniki, ale to inna historia. Mimo wszystko widać, że takiemu silnikowi daleko do wyścigów. Jest jeszcze jedna kwestia, wielu osobom zależy na maksymalnej prędkości. Ta z kolei jest w dużej mierze zależna od: średnicy kół, obrotów, mocy i przełożeń. Na powyższym wykresie, prędkość maksymalna sqtera z ZX-em będzie niższa niż z Pro Replicą, mimo że ma wyższy bmep. Jednak jeśli sqter z ZX posiada dłuższe przełożenia, v-max można osiągnąć większy, ze względu na większą moc.

Teraz bardziej wysilony sprzęt: piaggio AC sport pro 70cc. Zasada jest ta sama jak w powyższym.
Obrazek
Od razu widać, że wydechy Leovince są złym wyborem, najlepszy jest yasuni c16 dając niesamowite 7,9 bar!! :lol: Widać dlaczego taki cylinder jest zaliczany do sportowych. Co z c20? Mimo że kręci chore obroty, to jest to słaby wybór. Cylinder traci moc przez coraz słabsze napełnianie, jednak ilość cykli na sekundę wzrasta, stąd moc pozostaje w normie. Aby zwiększyć efektywność na c20 potrzeba zrobić porting cylindra. Ktoś może powiedzieć - na c20 będę miał większy v-max... Być może tak :)
Jednak:
-Nie masz praktycznie dołu
-Cylinder może się przegrzewać
-Szybciej do następnego remontu
-Wystarczy, że osoba z c16 założy dłuższe przełożenia i nie dość że ma efektywniejszy silnik, to jeszcze v-max wysoki. Warto przemyśleć wybór :)

Myślę, że temat ten rozwieje wszelkie wątpliwości nt. wyboru wydechu. W sieci jest sporo wykresów, głównie do sportowych cylków, bo te wybierane są najczęściej. Wystarczy wpisać np. "polini sport dyno". Nie zostało opisane wszystko bo nie chcę nikogo znudzić ani zmęczyć. Chcę pokazać, że samo patrzenie na moc jest zgubne.

Wyłącznie na potrzeby Forum Mieloch Motocykle, nie rozpowszechniać.

*ze względu na obecność wiatraka (orientacyjne)




_________________

Alu 50 *PORTed*+T6 head
Pro Replica
Przeciwtalerz Hebo
Wariator Tun'r
Dellorto 17,5
TNT HPC
Zawór hometuned+malossi karbonit
Malossi Biała

Nie robię nic nikomu, ludzie są tego nie warci.


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 


Offline
Post: 21 sty 2018, 13:08 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 sty 2010, 16:53
Posty: 2797
Lokalizacja: Siedlce
Pojazd:
Imię: Maciej
Z racji, że będę pisał na ten temat pracę inżynierską trochę wiem więcej niż standardowy tuner.

W tekście jest dużo nie jasności jak i błędów.
Duży Bmep nie jest wcale taki dobry. Przy większym doładowaniu wydechu moc silnika przed rezonansem drastycznie spada. Nie bez powodu dąży się do jak największego doładowania skrzyni korbowej.

Warto także wspomnieć o zakresie rezonansu, który zależy głównie od długości konfuzoru.
Im dłuższy konfuzor tym zakres jest dłuższy. Ogólnie zauważyłem, że ta sekcja wydechu powinna mieć kształt paraboliczny.

Ogólnie każdy wydech ma strojenie zmienne, które zależy od:
- kąta otwarcia okna wydechowego
- temperatury spalin, która zależy od BMEP'u

Przy projektowania wydechu należy uwzględnić:
- kąt otwarcia okna wydechowego
- kąt otwarcia płuków
- doładowanie skrzyni korbowej
- właściwy stopień sprężania
- czasoprzekroje
- obroty


Ciekawostką jest to, że od tego roku na moim programie pracuje Platek Racing :)




_________________

Obecnie biedny student nie mający na nic czasu xD




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 21 sty 2018, 15:48 
Stróż Forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 lip 2012, 17:19
Posty: 2586
Lokalizacja: WL
Pojazd: NRG 50cc 1995r/ Ford Probe 2.0
Tam gdzie pojawia się słowo "wydech" tam musi być Maciek :)
Ogólnie doceniam, że potrafisz wyrwać się z zatłoczonych grup na FB.
Ciekawe jakiego masz promotora :D

Nie chciałem tu wnikać w czynniki wpływające na krzywą mocy/ maksymalną moc/ obroty a jedynie pokazać jak przeciętny użytkownik może bez dużego wysiłku wybrać dobry dla siebie wydech, używając wykresów z sieci. Wiadome, fabryczne cylindry to masówki, nawet przy hajendowych cylkach potrafią być różnice nawet kilku stopni w kątach okien i to już sprawia, że inny wydech może lepiej działać.
Jeszcze zapomniałeś o AFR, o wpływie stingera, średnicy walca...

Szkoda , że mnie usunąłeś ze znajomych, jak chciałem wydech kupić.




_________________

Alu 50 *PORTed*+T6 head
Pro Replica
Przeciwtalerz Hebo
Wariator Tun'r
Dellorto 17,5
TNT HPC
Zawór hometuned+malossi karbonit
Malossi Biała

Nie robię nic nikomu, ludzie są tego nie warci.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  



Powered by phpBB © 2007 Group serwis komputerowy