Wielu z Was zamierza trochę stuningować swój sprzęt na nowy rok i równie wielu zastanawia się jaki wydech właściwie będzie najlepiej współpracował z określonym cylindrem. W internecie można spotkać się z masą opinii, głównie dzieci bez żadnej wiedzy, polecające np. c16 do malossi sporta.... Czy mają rację? Co tak naprawdę wpływa na osiągi? Czemu jeden wydech jest lepszy a inny gorszy? Postaram się zebrać informacje aby rozwiać wszelkie wątpliwości i ułatwić wybór odpowiedniego komina.
Wydech to jeden z głównych komponentów dający największy przyrost mocy, pod warunkiem, że zmienimy go na właściwy. Przyjęło się, że zamiast mocy, do porównywania silników wyznacza się tzw. BMEP, czyli średnie ciśnienie użyteczne, podawane w barach.
bmep= (moc
silnika) / [(poj. skokowa/10000)*(rpm/60)]
moc - [kW]
poj. skokowa - [cm^3]
Przykład:
Nasz sqt ma 50cc i 6KM osiągane przy 10000rpm, więc jego bmep wyniesie:
6KM*0,735=4,4kW
4,4/[(50/10000)*(10000/60)] =
5,3 barGeneralnie przyjmuję:
< 8 bar fabryczne silniki
8-9 bar silniki sportowe
> 9 bar silniki wyścigowe
Im wyższy bmep, tym sprawniejszy pojazd i do tego dążymy!!! W skrócie -
jak największa moc musi być osiągana przy jak najniższej pojemności i obrotach.Zatem jak wybrać właściwy wydech, gdy nie mamy w domu hamowni i pieniędzy na testowania różnych konfiguracji? Z pomocą przychodzą nam wykresy mocy silników umieszczone na zagranicznych stronkach. Niestety nie znajdziemy tam każdego wydechu lub cylindra, więc skupimy się na tych najczęstszych przypadkach.
Załóżmy, że mamy seryjną 50tkę piaggio AC i chcemy zaaplikować do niej sportowy wydeszek. Jaki wybrać?
Patrzymy na wykres: (podane moce są na kole, przy przeliczaniu na koło trzeba przyjąć ok 14% strat w przypadku AC*)
Zamiast liczyć bmep dla każdego wydechu, od razu widać, że np. tak uwielbiana przez większość Pro Replica jest marnym wyborem, jedynie 6,4 bara. Tecnigas Triops ~6,9 bar - już znacznie lepszy wynik. Leovince ZX - 7 bar -
najlepszy wydech!
Dziwne? Wcale nie. Jeśli do tego przeanalizujemy cylinder, okaże się, że jest nisko strojony. Generalnie te trzy wydechy różnią się głównie średnicą kolanka, stingera i długością, stąd tak różne wyniki, ale to inna historia. Mimo wszystko widać, że takiemu silnikowi daleko do wyścigów. Jest jeszcze jedna kwestia, wielu osobom zależy na maksymalnej prędkości. Ta z kolei jest w dużej mierze zależna od: średnicy kół, obrotów, mocy i przełożeń. Na powyższym wykresie, prędkość maksymalna sqtera z ZX-em będzie niższa niż z Pro Replicą, mimo że ma wyższy bmep. Jednak jeśli sqter z ZX posiada dłuższe przełożenia, v-max można osiągnąć większy, ze względu na większą moc.
Teraz bardziej wysilony sprzęt: piaggio AC sport pro 70cc. Zasada jest ta sama jak w powyższym.
Od razu widać, że wydechy Leovince są złym wyborem, najlepszy jest yasuni c16 dając niesamowite 7,9 bar!!
Widać dlaczego taki cylinder jest zaliczany do sportowych. Co z c20? Mimo że kręci chore obroty, to jest to słaby wybór. Cylinder traci moc przez coraz słabsze napełnianie, jednak ilość cykli na sekundę wzrasta, stąd moc pozostaje w normie. Aby zwiększyć efektywność na c20 potrzeba zrobić porting cylindra. Ktoś może powiedzieć - na c20 będę miał większy v-max... Być może tak
Jednak:
-Nie masz praktycznie dołu
-Cylinder może się przegrzewać
-Szybciej do następnego remontu
-Wystarczy, że osoba z c16 założy dłuższe przełożenia i nie dość że ma efektywniejszy silnik, to jeszcze v-max wysoki. Warto przemyśleć wybór
Myślę, że temat ten rozwieje wszelkie wątpliwości nt. wyboru wydechu.
W sieci jest sporo wykresów, głównie do sportowych cylków, bo te wybierane są najczęściej. Wystarczy wpisać np. "polini sport dyno". Nie zostało opisane wszystko bo nie chcę nikogo znudzić ani zmęczyć. Chcę pokazać, że samo patrzenie na moc jest zgubne.
Wyłącznie na potrzeby Forum Mieloch Motocykle, nie rozpowszechniać.
*ze względu na obecność wiatraka (orientacyjne)