Dzisiaj jest 27 lis 2014, 23:37



Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
Offline
Post: 30 gru 2009, 16:02 
Last Chance
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 cze 2009, 19:00
Posty: 522
Lokalizacja: Gdynia
Pojazd:
Jako że nie znalazłem na forum jeszcze żadnego konkretnego tematu dotyczącego regulacji napędu to napisałem.

Za regulację napędu powinniśmy się zabrać, gdy czujemy, że skuter "ma muła" lub "dziurę" w przyspieszeniu. Aby dobrze wyregulować i osiągnąć max możliwości z naszego napędu potrzeba czasu, cierpliwości i dobrych kluczy. Pamiętajcie by nigdy nie wierzyć w zasadę "im cięższe rolki tym większa prędkość, a im lżejsze tym większe przyspieszenie" bo to nie prawda! Rolki, sprężynki sprzęgła i sprężyna centralna powinny być dokładnie dobrane by dobrze ze sobą współpracowały.
No to zaczynamy:

Po lewej jest wariator, a po prawej sprzęgło odśrodkowe.
Sprzęgła narazie nie ruszamy.
Odkręcamy wariator.
Ja odkręcam tak jak jest pokazane TU.
Po odkręceniu wariatora zdejmujemy go z wału i rozkładamy na części o takie jak te:
Obrazek
Do regulacji bardzo przydaje się obrotomierz bo wtedy można sprawdzać przy jakich obr. skuter przyspiesza na danych rolkach, ale bez niego też się da :) Dobrze jest też znać wartość obr. przy jakich silnik osiąga największą moc :) bo im lżejsze rolki tym większe są obroty przy przyspieszaniu.
Najlepiej jest kupić zestaw rolek testowych w odpowiednim przedziale wagowym, do seryjnych skuterów przedział to będzie od 4 gr do 6 albo 7 gr. np. taki jak Ten.
Teraz jeszcze nudny okres zmieniania rolek od najlżejszych do najcięższych i testowania co chwilę przy jakich obr. przyspiesza, jeżeli znajdzie się ten punk w którym sqter ma największą moc to kupuje się normalne rolki (najlepiej polini) o tej samej wadze co testowe (oczywiście te przy których miał największą moc) i już :D oczywiście jeśli chodzi o wariator :p
Zostało jeszcze sprzęgło :)
Jeżeli chcesz wiedzieć na jakiej zasadzie działa sprzęgło odśrodkowe to kliknij Tutaj
Od sprzęgła zależą obroty przy jakich skuter będzie startował, im twardsze sprężynki sprzęgła tym z wyższych obr. startuje, ponieważ potrzebne są większe obr. żeby wytworzyć odpowiednią siłę odśrodkową.
Ja sprzęgło odkręcam tak jak TU
Po odkręceniu sprzęgła i zdjęciu dzwonu(tak jak zrobił to na filmie)interesuje nas tylko sprężyna centralna. Aby się do niej dostać musimy odkręcić dużą płaską nakrętkę, ale trzeba to zrobić w pewien sposób, bo ona trzyma sprężynę centralną.
To też Tutaj
sprężyna centralna powoduje zaciskanie się tylnych kół pasowych
Tylne koła pasowe tworzą grupę roboczą ze sprężyną korektora momentu obrotowego oraz sprzęgłem.
Im twardsza sprężyna dociskowa tym zmniejsza się ryzyko ślizgania się paska napędowego, lecz ma to negatywny wpływ na stan paska. Sprężyna dociskowa ma pośredni wpływ na obroty silnika. Jeżeli jest twarda to obr. silnika są trochę wyższe przy przyspieszaniu i na odwrót. Ją także trzeba odpowiednio dobrać. Pamiętajcie że im twardsza sprężyna tym potrzebne są lżejsze rolki, ponieważ przy zastosowaniu twardszej sprężyny potrzeba większej siły aby koła pasowe rozepchnąć. Nigdy nie dawajcie bardzo twardej sprężyny, ponieważ ma to negatywny wpływ na stan paska, jak i na moc.Dlaczego??Bo im twardsza sprężyna tym silnik musi "bardziej się wysilić"na zepchnięcie paska na "wyższy bieg" a także jak wiemy z lekcji fizyki poprzez tarcie bardzo dużo mocy tracimy przez co mniej mocy idzie na koło i skuter po prostu jest słabszy.

Stosując się do tego arta unikniecie niepotrzebnych problemów typu"jak odkręcić wario?"albo"jakie dać rolki?" oraz przy odrobinie szczęścia uda wam się osiągnąć "max" możliwości z waszego napędu. :)

autor:kmietol
ZABRANIAM KOPIOWANIA BEZ MOJEJ ZGODY!


Ostatnio zmieniony 20 maja 2012, 11:07 przez kmietol, łącznie zmieniany 3 razy

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 17 lut 2010, 21:13 
**

Rejestracja: 16 cze 2009, 10:12
Posty: 202
Lokalizacja: Gniezno
Pojazd:
Z jednym sie niestety nie zgodze...bo im twardza centralka to nie mogą byc az tak lekkie rolki...dajmy przyklad : Centralka Hebo +90% i rolki 3,5g...Skuter ruszy bardzo ladnie ale pojedzie max 30 km/h...dlaczego ? bo rolki są za lekkie by wypchnąc pasek wyzej w gore na wariatorze bo zrobią to odrazu po dodaniu gazu wiec pasek nie wepchnie sie glebiej miedzy talerze sprzegla...




_________________

Honda Dominator 650ccm Cross Project




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 26 sie 2010, 14:09 
Główny Dowodzący - Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 wrz 2007, 21:36
Posty: 1756
Pojazd: Leon 1P
To nie temat od takich pytań!




_________________

Obrazek
Obrazek Piszę poprawnie po polsku.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 28 cze 2014, 17:24 
*

Rejestracja: 28 cze 2014, 17:13
Posty: 1
Pojazd: Malaguti F12
hehe wspominasz o fizyce prawda?
napisałeś że lżejsze rolki nie dają przyspieszenia,a teraz pomyśl --> FIZYKA czyli szybciej rozrzuci rolki , co doje przyspieszenie czyżbym się pomylił?
a cięższe , wolniej rozrzuci i wolniej ruszy ale osiągnie większy v-max prawda?




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 07 lip 2014, 23:37 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 05 wrz 2013, 14:30
Posty: 259
Pojazd: Kymco Agility RS Naked
sajos619, Nie jest to prawda. Rolkami w wariatorze reguluje obroty silnika na jakich przyspiesza. Za lekkie rolki źle bo skuter będzie osiągał za duże obroty przy których nie ma już mocy. Za ciężkie skuter będzie powoli ruszał a po pewnej chwili nie będzię miał odpowiednio dużo siły niż wkręcić wyżej silnik co będzie skutkowało niskim v-maxem i słabym przyspieszeniem : )




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 10 lip 2014, 12:55 
****
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21 cze 2011, 14:16
Posty: 1631
Lokalizacja: Łańcut / Rzeszów
Pojazd: GS 500, Rox
sajos619
"1. Twierdzenie Młodego Tunera - lekkie rolki na przyspieszenie, ciężkie na fał maks." - DAWNO OBALONE.




_________________

Obrazek
Kod:
https://www.facebook.com/SmutnyRox

Ogar 200 - Benzer Dakota 2T 70 - "Smutny" Rox Midrace - SR pośr. - Rox - Rox - Rox - SENDA Monster Energy - Rox -> Suzuki GS 500




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 14 lis 2014, 9:13 
**

Rejestracja: 28 lip 2013, 21:21
Posty: 295
Pojazd: aprilia sr50 ditech morini

Ostrzeżenia: 1
a pomoże mi ktoś :P
posiadam aprilie sr 50, przekładnia to stage6 medium docisk, sprężynki hebo niebieskie i rolki 5,5 gram, do 20 km/h muła ma takiego max 5,5-6.5 k obrotów a potem wypierdala w kosmos aż zciąga z siedzenia. co jest powodem? za ciężkie rolki? za miękka sprężyna ? pomoże ktoś co kupić by odrazu ciągła do tych 10-11 k?

Malossi 70, dellorto 17,5,yasuni R, hebo racing N 107mm, wariator seria... i to co wypisałem wyżej w przekąłdni ( i pasek malossi kevlar)

Z góry dziękuję za pomoc




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 15 lis 2014, 5:24 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 sie 2014, 11:40
Posty: 70
Pojazd: Matrix
@up
Sprężynki sprzęgła twardsze kup, żeby Ci skuter startował z wyższych obrotów, to nie będziesz miał muła na starcie, potem regulujesz rolkami żeby dobrze rozprowadzić siłę przełożenia na tylne koło.

Co do tematu.
Jakimś super znawcą nie jestem, ale sam się bawiłem regulacją i trochę czytałem " jak to wszystko działa" . Generalnie to guzik prawda że lekkie rolki dają lepsze przyśpieszenie, a ciężkie dają vmax.

No to zadacie pewnie pytanie, to do czego one w końcu służą? Odpowiedz jest trochę bardziej skomplikowana niż by się wydawało. Da się to opisać w jednym zdaniu, ale pewnie niewielu z was taka odpowiedź coś da. Waga rolek służy do zmiany momentu obrotowego poprzez siłę odśrodkową. Tak więc objaśnię :

Sprawa wygląda podobnie jak przerzutki w rowerach. Wariator służy za przednią przerzutkę, a sprzęgło za tylną przerzutkę.

Jeśli założymy bardzo lekkie rolki to siła odśrodkowa w wariatorze będzie napędzać za pomocą paska tylne koło, dość szybko i sprzęgło otworzy się pierwsze (Przednia przerzutka najniżej, tylnia najniżej). Może wtedy zabraknąć mocy do podniesienia paska na wariatorze ( przednia przerzutka najwyżej)
Mało tego. Może się okazać, że pasek nie będzie dość naciągnięty i najzwyczajniej w świecie będzie się ślizgał po wale nie oddając mocy na koło.

Ktoś może napisać no dobra, ale mój kolega ma rolki 3g i mu staje na tylne koło. Prawdopodobnie ma dobrze dobrane sprężynki sprzęgła pod wydech i docisk. Czyli ma odpowiednie obroty żeby pasek mógł się szybko naciągnąć już na starcie.

Ciężkie rolki też zdają dobrze egzamin, szczególnie jeśli startujemy z bardzo wysokich obrotów. Na takich rolkach wario będzie kręcić wolniej tylne koło, ale waga rolek wywiera większą siłę odśrodkową, więc pasek wejdzie wpierw na waritor (przednia przerzutka najwyżej), a dopiero potem otworzy sprzęgło ( przednia przerzutka najwyżej, tylnia najniżej) o ile będzie miał siłę ;]

Jeszcze taka ciekawostka
Jak zabieracie się do tuningowania napędu to najpierw kupujecie sprężynki i docisk pod wydech, bo to silniki 2t, a na końcu dopiero regulujecie rolkami moment obrotowy. Nigdy na odwrót, sprężynkami, czy dociskiem sprzęgła się nie reguluje rolek :P

Przykład na seryjnym cylindrze:
Jak wydech nisko obrotowy to sprężynki średnie, żeby obroty silnika były w granicach 5-7tyś obrotów na starcie. Docisk 22-42kg
Jak wydech wysoko obrotwy to sprężynki twarde żeby obroty silnika były w granicach 8-10 tyś obrotów na starcie. Docisk 35-55kg
Wariatory i ogólnie silniki są różne, dlatego trzeba się bawić rolkami. Jednak pamiętajcie że zakładając twarde sprężyny na sprzęgło, szybciej zajedziecie sprzęgło i cylinder powinien być dobrze smarowany, bo też długo nie pochodzi na tak wysokich obrotach po mieście, gdzie praktycznie co 200m jest skrzyżowanie ze światłami ;]




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 15 lis 2014, 15:28 
***

Rejestracja: 16 lip 2012, 18:19
Posty: 655
Lokalizacja: 40 km od Wawy
Pojazd: 09 - 13 4t 2013 - ? Swap P/G
dobrze napisane, bo niektórzy centralki szukają do danych rolek...




_________________

Bidalot S1R (Yasuni Z)
Polini SC
Motoforce HPC
Dellorto 14/dysza 75
Biała+5,2g

Polecam poczytać poradnik i instrukcję dot. P/G (np. ile oleju lać/jaki olej/jaka świeca itp.-wszystkie modele) http://pl.scribd.com/doc/20596740/Piaggio-Tech-Manuals




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2007 phpBB Group