Dzisiaj jest 01 lis 2014, 14:21



Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 64 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna
Autor Wiadomość
Offline
Post: 27 lis 2004, 13:55 
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 wrz 2004, 17:41
Posty: 2217
Lokalizacja: Poznań
Pojazd: Gilera Stalker
Lekkie rolki poprawiają przyśpieszenie, ciężkie dają większą prędkość maksymalną, czy aby na pewno?

Zrozumienie pracy wariatora nie jest trudne. Wariator ma wpływ na osiągi silnika, jak również wiele komponentów silnika ma w różny sposób wpływ na wariator. Można by na ten temat napisać książkę. Przedstawimy Wam pokrótce zarys pracy wariatora i czym się cechuje.


KONSTRUKCJA I PRACA

Wariator nazywany jest również regulatorem prędkości. Zadaniem wariatora jest zmiana przełożenia niskiego i wysokiego płynnie i automatycznie. Wariator umieszczony jest na wale korbowym, który jest połączony z talerzowym układem napędowym za pomocą paska napędowego. Talerzowy układ napędowy znajduje się z reguły bezpośrednio na wałku przekładni napędowej i tworzy grupę roboczą ze sprzęgłem startowym. Wariator i talerzowy układ napędowy posiadają nieruchome i ruchome talerze. W przybliżeniu można porównać ten mechanizm z przekładnią rowerową (ale naprawdę tylko w przybliżeniu). Rożne wielkości kół zębatych byłyby różnymi promieniami kół, na których pracuje pasek klinowy. Oś pedałów byłaby tutaj wałem korbowym. Aby ruszyć z miejsca potrzebujemy małego przełożenia. W skuterze przy ruszaniu pasek biegnie z przodu (na wale korbowym), całkiem nisko pomiędzy talerzami na małym promieniu koła i z tyłu na dużym promieniu koła. To jest najmniejsze możliwe przełożenie. Podczas fazy przyśpieszenia obroty silnika powinny pozostać możliwie niezmienne i leżeć w zakresie obrotów, w którym silnik ma swoją największą moc.
Aby móc stać się szybszym, przełożenie zostaje zmienione w sposób ciągły i stopniowy na możliwie największe przełożenie. Na końcu biegnie pasek napędowy z przodu na największym promieniu koła (talerze wariatora biegną teraz całkiem razem). Z tyłu przesuwa się pasek na najmniejszy promień koła pomiędzy talerzami.

To jest prosta zasada (w przybliżeniu), jednak dochodzi wiele wielkości, które wpływają na całkowity przebieg. Tutaj kryje się sztuka odpowiedniej regulacji i bez doświadczenia nic nie zdziałamy.

Obudowa wariatora ma w przedniej części gładką płaszczyznę, która stanowi połowę rolki i zawiera wewnątrz rolki wariatora. One leżą w bieżni w określonym położeniu. Z tyłu wariator jest z reguły otwarty (przy suchych rolkach) lub zamknięty kapą (przy rolkach nasmarowanych). Wariator może przesuwać się na tulei po wale korbowym. Z tyłu wariatora znajduje się stała, nieruchoma tarcza. Rolki wariatora zostają wprowadzone w obudowę wariatora i zapierają się na tej tarczy.
W położeniu wyjściowym rolki wariatora znajdują się całkiem blisko środka (osi) obudowy wariatora. Ponieważ wariator obraca się z wałem korbowym, rolki zostaną wypchnięte na zewnątrz za pomocą siły odśrodkowej. Ułożone w bieżni rolki pchają do przodu wariator na tulejce. Tak więc rolki wędrują w wariatorze na zewnątrz, a sam wariator porusza się na tulejce w kierunku od lub do stałego, nieruchomego talerza.

Pasek klinowy biegnie między wariatorem a drugim nieruchomym talerzem. Nie pozostaje jemu nic innego, jak przejście na większy promień koła, kiedy dwa talerze pracują blisko siebie. Aby pasek nie wisiał luźno dookoła (tak nie mógłby on przenosić mocy) i aby talerze bezplanowo nie wędrowały tam i z powrotem, w wariatorze działają siły (siła odśrodkowa, ruch rolek…) wbrew innej sile.
Siła ta została wyprodukowana przez sprężynę korygującą moment obrotowy w napędowym systemie talerzowym...
Z jednej strony tego systemu przekładniowego rolki wariatora przy pomocy siły odśrodkowej pchają ruchomą część wariatora w kierunku talerza stałego. Skutkiem tego jest ściśnięcie paska. Z drugiej strony proces ten jest regulowany (kontrowany) przez sprężynę korygującą moment obrotowy w talerzowym układzie napędowym.


ROLKI WARIATORA

Rolki wariatora są najważniejszymi elementami w regulacji wariatora. Ich sposób działania jest bardzo prosty. Ciężkie rolki już przy niskich obrotach silnika będą wypchnięte na zewnątrz przeciwdziałając sile sprężyny korektora momentu obrotowego. Wariator uruchamia się więc relatywnie wcześnie. Jeśli wybierzemy lżejsze rolki (przy takiej samej sprężynie korektora momentu obrotowego), konieczne są wyższe obroty silnika, po to by mogły wytworzyć odpowiednią siłę odśrodkową i przeciwstawić się sile sprężyny. Z cięższymi rolkami także obroty przy przyspieszeniu są niższe niż z rolkami lżejszymi. Każdy silnik oddaje swoją maksymalną moc tylko przy określonych obrotach. Te nazywamy „najlepszymi”. Aby osiągnąć maksymalne przyspieszenie, musimy napotkać dokładnie te „najlepsze” obroty silnika . Powyżej albo poniżej tych obrotów silnik ma mniejszą moc. Jeżeli wybierzemy za lekkie rolki, silnik będzie co prawda kręcił wysokie obroty (można to często dobrze usłyszeć), ale nie odda maksymalnej mocy. Kiedy rolki są za ciężkie, silnik kręci za niskie obroty i również nie oddaje mocy.
Jeżeli pasmo obrotów, w którym silnik dysponuje wystarczającą mocą, jest szerokie, wtedy regulacja jest bardzo łatwa. Nie trzeba wówczas w regulacji dokładnie spotkać „najlepszych” obrotów, aby uzyskać dobre przyśpieszenie. Jeżeli krzywa mocy silnika przebiega bardzo ostro i pasmo obrotów jest zatem bardzo małe (np. przy czysto rasowym silniku wyścigowym), wtedy regulacja jest bardzo trudna. 0,5g na rolkę może już spowodować różnicę 2-3KM.

W związku z tym, rolki należy tak dobrać, aby spotkać możliwie „najlepsze” obroty podczas fazy przyśpieszenia. Kto zna krzywą swojego silnika, ten może łatwo pracować z obrotomierzem. W innych przypadkach trzeba polegać na „wyczuciu” lub stoperze.


SPRĘŻYNA KORYGUJĄCA MOMENT OBROTOWY

Sprężyna korygująca moment obrotowy ma wiele funkcji. Jeżeli wybierzemy twardą sprężynę, pasek będzie mocniej zaciśnięty pomiędzy talerzami. Może on wtedy przenosić większy moment obrotowy, bez ślizgania się. Wadą jest to, że powstaje większe tarcie i wyższa temperatura, przez to część mocy jest utracona. Naturalnie wpływa to również na długość życia paska napędowego. Jeżeli zastosujemy słabszą sprężynę, stopień oddziaływania jest wprawdzie lepszy, jednak występuję większe niebezpieczeństwo ślizgania się paska. Twardość sprężyny ma również pośredni wpływ na obroty silnika, zatem także na wagę rolek wariatora. Jeśli wybierzemy słabą sprężynę, potrzebujemy małych sił, aby talerze wariatora naciskały jeden na drugi. Tutaj wystarczą lekkie rolki. Jeżeli wybierzemy silną sprężynę, potrzebne są większe siły. Potrzebujemy wtedy cięższe rolki. Z silniejszą sprężyną przy tych samych rolkach zwiększają się obroty silnika. Przy zastosowaniu słabszej sprężyny obroty się zmniejszają.

Autor tekstu: Jerzy Mieloch sr
Data: 27.11.2004
____________________________________________________________
Prawa autorskie MIELOCH MOTOCYKLE. Wszystkie prawa zastrzeżone.


Ostatnio zmieniony 21 wrz 2010, 20:17 przez Junior, łącznie zmieniany 1 raz

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 26 sie 2009, 20:56 
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 wrz 2004, 17:41
Posty: 2217
Lokalizacja: Poznań
Pojazd: Gilera Stalker
Zapraszamy do dyskusji na temat artykułów!




_________________

Sklep internetowy z częściami i akcesoriami do skuterów / motorowerów / motocykli

WWW.SHOP.MIELOCH.PL


Szukasz części oryginalnych do skuterów, maxiskuterów, motorowerów czy motocyki marek:
Aprilia / Derbi / Gilera / MBK / Peugeot / Piaggio / Vespa?

Jeżeli tak napisz na oe@mieloch.pl !




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 05 wrz 2009, 21:25 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 sie 2009, 11:21
Posty: 58
Lokalizacja: Gdańsk
Pojazd:
Ważnym elementem i nie rzadko pomijanym jest tu sam pasek.
Oprócz tego co napisał kolega powyżej co oczywiście jest bardzo ważne nie należy zapominać i tym czym to wszystko połączyliśmy.

Należy zwrócić uwagę po jakim torze "biega" pasek czy wchodzi na maksymalne średnice wariatora i czy schodzi do minimum po zmianie prędkości obrotowej silnika.

Niestety niektóre paski seryjnie są źle dobrane do wariatorów (ich szerokość, wysokość, długość).
Jest to jeden z bardzo ważnych elementów jakimi jesteście wstanie poprawić osiągi skutera - przyspieszenie i prędkość maksymalną.

Generalnie im większe różnice w przełożeniach początkowym i końcowym tym lepiej.
To tak jak z rowerem z przerzutkami, startując z największej a kończąc na najmniejszej, starajcie się tak wyregulować wariatory z paskami, tak zgrać wszystko żeby "jedynka" była jak największa a "piątak" była jak najmniejsza.

Może uda wam się uzyskać "szóstkę" dla waszego skuterka :mrgreen:

Powodzenia.




_________________

Fabrykę zawsze można poprawić. Zapraszam do "Skuter Serwis" - GDAŃSK.
www.sites.google.com/site/skuterserwisgdansk




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 14 lut 2010, 11:58 
**

Rejestracja: 16 cze 2009, 10:12
Posty: 202
Lokalizacja: Gniezno
Pojazd:
Może się to komuś przyda,sam wczoraj zaobserwowałem to przy regulacji mojego skutera a mianowicie próbowałem uzyskać przy moim dotychczasowym setupie skrajnie jak najwyższe obroty by skuter ładnie ciągnął przy wysokoobrotowym tłumiku.Wsadziłem rolki 3,5 grama,do tego sprężynę centralną HEBO +90% i co się okazało,ze skuter kręci masakrycznie wysokie obroty,a jedzie wciąż jedną stałą prędkością...tj. 15km/h.Szybka akcja zdjęcia wariatora,i zauważyłem na przeciwtalerzu ślady paska,lecz tylko pół centymetra od osi,co oznacza że centralka jest za twarda,i rolki nie mają już siły wypchnąć paska wyżej.Pragnę powtórzyć słowa z głównego artykułu gdyż jest to bardzo ważny,i mało dostrzegany problem,a mianowicie: IM LŻEJSZE ROLKI,TYM SPRĘŻYNA CENTRALNA SŁABSZA.Pozdrawiam




_________________

Honda Dominator 650ccm Cross Project




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 14 lut 2010, 17:01 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 wrz 2009, 16:15
Posty: 218
Lokalizacja: Siemiatycze
Pojazd:
Super artykuł dzięki niemu zrozumiałem jeszcze bardziej pracę wariatora :D




_________________

MOJA ŚLICZNOTKA ZAPRASZAM DO OBEJRZENIA I SKOMENTOWANIA

http://forum.mieloch.pl/viewtopic.php?p=347087#347087

http://www.polskajazda.pl/Motocykle/Yamaha/Neos/73810


Ostatnio zmieniony 14 lut 2010, 17:10 przez Konrado, łącznie zmieniany 1 raz



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 14 lut 2010, 21:26 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 05 kwie 2009, 21:54
Posty: 724
Lokalizacja: Rzeszów
Pojazd:
polak123 pisze:
IM LŻEJSZE ROLKI,TYM SPRĘŻYNA CENTRALNA SŁABSZA

Im twardsza sprężyna tym więcej mocy silnika jest przekształcanie na tarcie paska w talerzach za sprzęgłem, dlatego sprężynę centralną dobiera się tak, aby nie ślizgał się pasek. Reszta to już regulacja rolkami. :wink: Sprężynki sprzęgła to już na sam koniec dla przyjemności się wybiera tą twardość, aby ładnie startował. :<




_________________

Obrazek Piszę poprawnie po polsku.
Piaggio Typhoon LC
Kubica, jesteśmy z tobą!


Ostatnio zmieniony 14 lut 2010, 21:26 przez Banakil, łącznie zmieniany 1 raz



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 14 lut 2010, 22:06 
**

Rejestracja: 16 cze 2009, 10:12
Posty: 202
Lokalizacja: Gniezno
Pojazd:
No tak,im twardsza,ale tez bez przesady...




_________________

Honda Dominator 650ccm Cross Project




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 07 maja 2011, 16:30 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2009, 8:28
Posty: 2785
Lokalizacja: Psary
Pojazd: Air Max System
Artykuł świetnie napisany, ale odnośnie regulacji.. Dlaczego w praktyce często jest tak, że jak dajemy lżejsze rolki to potrzeba twardszej sprężyny? Dla przykładu. : dałem rolki 4g i białą malossi (ok. +7 - miękka) . Skuter niby szedł..ale miał muła. Wrzuciłem twardszą sprężynę jaką była TR +22 i było o wiele lepiej.
Dużo forumowiczów zgadza się z tą formą. Czyli.. lekkie rolki - twarda sprężyna, ciężkie rolki - miękka sprężyna.
Dlaczego tak jest ? Czekam na twarde dowody ;)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 16 maja 2011, 21:44 
*

Rejestracja: 12 lut 2011, 19:29
Posty: 15
Lokalizacja: zarszyn
Pojazd:
Czyli jakie polaczenie jest najlepsze aby powiekszyc pretkosc maksymalna ? najciezsze rolki / najmieksze sprezyny czy moze na odwrot ?? mam chinskiego 4t.




_________________

Obrazek




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 02 lip 2011, 23:23 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 lip 2011, 23:07
Posty: 52
Pojazd: Peugeot Vivacity Racing
Siemka, mam peugeota vivacity 06. seria i chciałem zapytać czy wystarczyłoby wymienić rolki, sprężynki sprzęgła, sprężynę centralną i wydech żeby poprawić osiągi jeżeli tak to proszę o szczegóły takie jak : twardość sprężynek i centralki oraz wagę rolek.
Z góry dzięki. :mrgreen:




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 11 lip 2011, 0:11 
****
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 gru 2009, 20:47
Posty: 1911
Lokalizacja: Katowice
Pojazd:
Tak, tylko traktuj to jako wymiana wydechu, bo sprężynki, rolki itp. to nie jest tuning tylko regulacja napędu wymagana przy zastosowaniu innego wydechu, zapobiega to mułowi na starcie i zapewnia elastyczność. Najważniejsze jest by odpowiednio dobrać części do siebie.




_________________

Aprilia SR '98

*Wrzuć na luz, śpiesz się powoli, myśl za kółkiem, myślenie nie boli*

......Lasst die Straße brennen - jagt das Baby durch die Stadt......




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 20 lis 2011, 11:49 
***
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 lis 2011, 18:55
Posty: 572
Lokalizacja: Jeżowe
Pojazd: keeway hrr-Aprilia SR
czyli jak miękka sprężyna to lżejsze roli czy cięższe ?




_________________

Aprilia SR Top Due Plus [nowe plany] ;D <3 aprilia-sr-high-end-mhr-t378797-20.html




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 20 lis 2011, 12:46 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2009, 8:28
Posty: 2785
Lokalizacja: Psary
Pojazd: Air Max System
pal gume,
Junior pisze:
Jeśli wybierzemy słabą sprężynę, potrzebujemy małych sił, aby talerze wariatora naciskały jeden na drugi. Tutaj wystarczą lekkie rolki.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 01 kwie 2012, 10:26 
*

Rejestracja: 02 sie 2011, 14:58
Posty: 118
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie
Pojazd:
przy sportowym wydechu lepiej dac miekką spręzyne i lekkie rolki? czy twardą spręzyne i ciężkie rolki?




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 01 kwie 2012, 11:28 
Stróż Forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2009, 14:20
Posty: 2739
Lokalizacja: Kraków/Krosno
Pojazd: Suzuki Bandit 600
Zależy od wydechu i wariatora. Zazwyczaj dajemy twardszą sprężynę i lżejsze rolki.




_________________

Zapraszam na mój MotoBlog!
JUST RIDE
Romet
Custom-Klik
Witamina
Witamina B6

Nex pisze:
Michaś, nie każdy na forum operuje magią, zwłaszcza tajemniczym zaklęciem "Tatodaaaaaaaajpiniędze"


Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 2:00 przez Marcin194, łącznie zmieniany 1 raz



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 17 lip 2012, 14:23 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 lip 2012, 18:30
Posty: 1
Pojazd:
Ale to zależny od wdechu wariatora i sprzęgła .




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 29 lip 2012, 21:37 
Zbanowany
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, 14:31
Posty: 523
Pojazd:
Junior pisze:
Jeśli wybierzemy słabą sprężynę, potrzebujemy małych sił, aby talerze wariatora naciskały jeden na drugi. Tutaj wystarczą lekkie rolki. Jeżeli wybierzemy silną sprężynę, potrzebne są większe siły. Potrzebujemy wtedy cięższe rolki.


hahahaha jaka bzdura
Sam doświadczyłem regulacji i ogarniam temat i wiem że do TWARDEJ sprężyny powinny być lekkie rolki, a do MIĘKKIEJ powinny byś CIĘŻSZE rolki.

Załóżcie miękka sprężynę i lekkie rolki, skuter będzie WYĆ a nie będzie jechać
A jak założycie twardą i ciężkie to będzie buczeć i stać w miejscu.




_________________

Obrazek




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 20 sie 2012, 23:11 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 mar 2011, 23:21
Posty: 345
Lokalizacja: Nidzica
Pojazd: Roxi SP55
Dawdoo pisze:
Junior pisze:
Jeśli wybierzemy słabą sprężynę, potrzebujemy małych sił, aby talerze wariatora naciskały jeden na drugi. Tutaj wystarczą lekkie rolki. Jeżeli wybierzemy silną sprężynę, potrzebne są większe siły. Potrzebujemy wtedy cięższe rolki.


hahahaha jaka bzdura
Sam doświadczyłem regulacji i ogarniam temat i wiem że do TWARDEJ sprężyny powinny być lekkie rolki, a do MIĘKKIEJ powinny byś CIĘŻSZE rolki.

Załóżcie miękka sprężynę i lekkie rolki, skuter będzie WYĆ a nie będzie jechać
A jak założycie twardą i ciężkie to będzie buczeć i stać w miejscu.

Chłopcze nie wprowadzaj ludzi w błąd. A po za tym to z jakim ty doświadczeniem wyskakujesz ? Że jakiegoś tam Roxa na sporcie regulowałeś ? Daj głos ludziom którzy mają w tym temacie coś do powiedzenia, wiedzę i doświadczenie.. :roll:




_________________

Obrazek
viewtopic.php?p=2337559#2337559\
"Radość z jazdy zaczyna się właśnie tam, gdzie kończy się ekonomia.."




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 24 sie 2012, 21:48 
*

Rejestracja: 24 sie 2012, 19:45
Posty: 3
Lokalizacja: Spytkowice
Pojazd:
Witam wszystkich.
Ja mam pytanie z innej beczki. Czy jest na rynku dostępny przeciwtalerz do waria malossi i silnika GY6 4t. Szukam takiego i nie mogę znaleść.
Czy zastosowanie przeciwtalerza Naraku ma sens przy wario Malossi Multivar.
Z góry dzięki.


Ostatnio zmieniony 24 sie 2012, 22:08 przez dominiks0, łącznie zmieniany 2 razy



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 24 sie 2012, 23:35 
Stróż Forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2009, 14:20
Posty: 2739
Lokalizacja: Kraków/Krosno
Pojazd: Suzuki Bandit 600
dominiks0, coś Ci się chyba działy pomyliły.

dominiks0 pisze:
Naraku ma sens przy wario Malossi Multivar.

Nie.




_________________

Zapraszam na mój MotoBlog!
JUST RIDE
Romet
Custom-Klik
Witamina
Witamina B6

Nex pisze:
Michaś, nie każdy na forum operuje magią, zwłaszcza tajemniczym zaklęciem "Tatodaaaaaaaajpiniędze"


Ostatnio zmieniony 24 sie 2012, 23:35 przez Marcin194, łącznie zmieniany 1 raz



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 64 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  



Powered by phpBB © 2007 phpBB Group