loti990, wariator zmienia przełożenia m.in. w zależności od obciążenia na tylnym kole. Dobrze wyregulowany napęd powinien "trzymać" obroty w granicach 7500...8000 przez cały czas przyśpieszania.
Ruszasz z 4000 bo przy tych obrotach łapie sprzęgło. Wariator jest na ujemnym przełożeniu (pas na wariatorze na małym obwodzie, na korektorze na dużym) a obroty wzrastają z 4000 do ~8000 (to okolice max. momentu) - rozpędzasz się; 8000 powinien równo trzymać gdy przyśpieszasz. W tym czasie wariator zmienia przełożenia - dlatego masz stałe obroty ~8000 a mimo to wskazówka szybkościomierza idzie w górę

. Gdy wariator zmieni przełożenie na dodatnie (pas na wariatorze na dużym obwodzie, na korektorze na małym), dalej już nic nie zmieni (bo nie ma jak) i tylko wzrostem obrotów silnika ponad te 8000 zwiększysz szybkość.
PS: analogia do roweru z przerzutkami.