Dzisiaj jest 22 wrz 2024, 5:34



Strefa czasowa UTC+1godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ] 
Autor Wiadomość
Offline
Post: 16 paź 2011, 6:50 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08 mar 2010, 16:44
Posty: 7
Lokalizacja: Wieruszów
Pojazd:
A więc podam parę przydatnych informacji i wzorów nt. rasowania silników 2T.
Najpierw pojemność która będzie nam potrzebna do podstawiania.
Vs=(pi*d[mm]*s[mm])/100
Vs-pojemność skokowa
pi-stała matematyczna (niewymierna) w przybliżeniu 3,1415....
d-średnica tulei (od wewnątrz)
s- skok tłoka
czyli dla jawki np tuning 60ccm to tak naprawde:
Vs=(3,1415*40*44)/100
Vs= 55,2904 (ccm)
Wzór na czas otwarcia okna ssącego na danych obrotach silnika:
t= st.owk/ (6*n)
t-czas
st.owk-otwarcie okna ssącego w stopniach obrotu wału korbowego
n-zakładane obroty silnika
dla jawki przy 3000
t=135/ (6x3000)
t= ok. 0,0075s.
Obroty najlepszego napełniania:
najlepsze napełnianie skrzyni korbowej mieszanką (obroty tego napełniania) można obliczyć ze wzoru:
n= (1804x st.owk)/ pierwiastek kwadratowy z (Vps+Vs)*[(ls/frs)+(1/ds)
n-obroty silnika
1804-wartość stała
st.owk- otwarcie okna ssącego w stopniach owk
Vps- pojemność szkodliwa skrzyni korbowej w ccm
VS-pojemność silnika w ccm
ls-długość układu ssącego w cm
frs-poprzeczny przekrój kanału ssącego w cm^2
ds-średnica okna ssącego w cm
Aby zmierzyć pojemność szkodliwą skrzyni biegów bierzemy stary tłok i wierciwy dziurę w denku, ustawiamy tłok w DMP i wlewamy przez niego strzykawką olej. Jawka w oryginale ma pojemność szkodliwą skrzyni korbowej ok.210ccm, a z podkową ok.198ccm Spiłowanie tłoka od strony okna ssącego o każdy 1mm to zmiana kątu otwarcia okna ssącego o 4 stopnie. np. oryginał 135 a 1mm skrócony 139
Obroty najlepszego napełniania w serii to ok. 7750rpm po zastosowaniu podkowy 7930rpm a po skróceniu tłoka o 1mm-7977rpm, 2mm-8205rpm a po zastosowaniu membrany można zrobić dziurę w tłoku na nóżce od strony dolotu, ponieważ to już nie tłok steruje otwarciem kanału ssącego.
Efekt doprowadzenia do układu ssącego zimnego powietrza można obliczyć ze wzoru:
N1e=Ne* [(546+t)/(546+t1)
N1e-moc z doprowadzeniem zimnego powietrza KM
Ne-moc silnika KM
t-temperatura pod osłoną silnika st.C
t1-temperatura otoczenia st.C
POSZERZENIE OKNA WYDECHOWEGO
max wielkość okna wydechowego:
b=l/5
l-obwód tulei
5-wartość stała
Obwód tulei:
l=d*pi
d-średnica wewnętrzna tulei
pi-3,1415...
Wydech-Gdy okno jest szersze u góry niż u dołu to silnik ma mniejszą elastyczność, ale znacznie większą moc przy wysokich obrotach.Gdy okno jest szersze u dołu silnik ma większą elastyczność.W przypadku okna kwadratowego efekt jest pośredni.
UKŁAD SSĄCY
Co do jawki to wg. mnie warto rozwiercić Jikova do 18mm, Gdy tak zrobimy musimy również powiększyć króciec do rozmiarów 23,7x15, króciec warto jeszcze wypolerować od środka.
Pole powierzchni gardziela:
P=pi*fi^2/4
pi-3,1415....
fi-średnica gardziela
Pole okna ssącego w tuningowanym silniku musi mieć rozmiar:
P1=P*1,4
P1- pole powierzchni okna ssącego
P-pole powierzchni gardziela
Szerokość okna ssącego:
b=P2/14
b-szerokość okna ssącego
P2-pole powierzchni okna ssącego
Powierzchnia łączna okien płuczących w tuningowanym silniku:
P3=P4*1,2
P3-powierzchnia łączna okien płuczących
P4- Powierzchnia króćca ssącego
Co do dodatkowych okien to:
jeśli chcesz stosować małą ilość duzych okien idziesz na elastyczność, robiąc duzo małych okien robisz silnik pod wysokie obroty i moc maksymalną tylko na wysokich obrotach.oraz podstawowa informacja jaką musimy pamiętać to, że poszerzenie okien przelotowych to lepsze napełnianie cylindra mieszanką przy niższych obrotach silnika.Podwyższenie okienek to przesunięcie dobrego napełniania w zakres wyższych obrotów
ZNOWU WYDECH xD
Powietrze "przepompowywane" przez tłumik na danych obrotach:
V=Vs*n
Vs-pojemność silnika ccm
n-obroty silnika rpm
Wynik to jaką przepustowość musi mieć tłumik w litrach na minutę (po przekształceniu ccm na litry)
PALIWO
alkohol metylowy i etylowy- około 100 oktan
cytat z książki o tuningu:
"Zastosowanie jako paliwa alkoholu metylowego (ok.30%) daje przyrost mocy niekiedy o 10% (...) Jeżeli do alkoholu doda się nitrometanu (ok.30%) moc silnika wzrasta o dalsze 15%."
nitrometan-paliwo do silników modeli RC
świece
stopień sprężania=zalecana wartość świecy
6-7=225-240
7-8=260-275
8-9=275-300
10-11=380-440
11-14=440-500

Inne przeróbki
Odchudzanie części:
tłok należy maksymalnie odchudzić, dzięki czemu motor się lepiej wkręca, należy zastosować stary sworzeń tłoka, ponieważ jest lżejszy od tych nowych
korbowód, można także odchudzić poprzez spiłowanie, a później wypolerować, aby wyeliminować efekt "karbu"
Można zamiast tulejki na sworzeń korbowodu zastosować łożysko igiełkowe o wymiarach:
wew.-14mm
zew.-17m
szerokość-13mm
Można także splanować głowicę, ale to opiszę w innym temacie
Co do zmiany przełożeń to do jawki bez problemu pasują zębatki zdawcze z WSK, których jest dość duży wybór na allegro.
Da się także zrobić w jawce moduł CDI
Przydatne linki
tuning tłoka- http://www.mzetz.fora.pl/tuning-motocyk ... ,1832.html
program do wyliczania wydechu- http://www.megaupload.com/?d=DELRNB9V
obliczanie przełożeń jawka- http://www.megaupload.com/?d=RHOXQOBZ

Rozrząd dla osiągów sportowych 2T dostrojony do obrotów:"
rpm-wydech/płuki/ssący
6000-171-174/105-108/135-140
7000-175-178/109-112/141-146
8000-179-182/113-116/147-152
9000-183-186/117-120/155-167

Przy zastosowaniu membrany nie musimy przestrzegać "ssący" ale musimy zrobić otwór w nóżce tłoka po stronie kanału ssącego
Liczby podane wyżej to kąt otwarcia okien.
Kątem otwarcia okna np.wydechowego nazwiemy kąt obrotu wału korbowego mierzony od chwili gdy górna krawędź tłoka otworzy okno wydechowe, do chwili gdy tłok sunąc z powrotem zasłoni okno.

No i na końcu to co nam zawsze mówi nauczycielka z matmy xD:
"Matematyka jest królową nauk" ;p

Radzę także zajrzeć do artykułów Tomasza Sałka i do książki "Zwiększanie osiągów silników" Cz. Kordziński
To by było na tyle, i tak czuję, że o czymś zapomniałem wspomnieć xD

Każda przeróbka zmniejsza żywotność silnika!!!Pamiętaj, że wszystkie modyfikacje robisz na własną odpowiedzialność.Autor tego artykułu nie ponosi żadnej odpowiedzialności za szkody powstałe przez tuning!

Proszę o przyklejenie tematu, ponieważ każde przeróbki muszą być oparte na obliczeniach.......w tuningu nie ma przypadkowych wymiarów wszystko da się wyliczyć.

Temat będę uzupełniał zawsze gdy tylko mi się coś przypomni........ zapraszam na stunteam.cba.pl


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 


Offline
 Tytuł:
Post: 16 paź 2011, 9:12 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21 kwie 2011, 21:04
Posty: 1
Lokalizacja: Wieruszów
Pojazd:
:lol: Wojtek jakie wejście na forum :mrgreen: Nie było cię któryś miesiąc i od razu z takim artykułem.

Artykuł dobry, mogę za niego poręczyć bo widziałem jego jawki :D




_________________

Simson: http://forum.mieloch.pl/viewtopic.php?p=2029930#2029930
Booster: http://forum.mieloch.pl/viewtopic.php?t ... &start=760
Sprzedam Boostera.
Obrazek




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 16 paź 2011, 14:12 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2009, 23:46
Posty: 4078
Lokalizacja: wlkp
Pojazd:
wojtekwrc pisze:
jeśli chcesz stosować małą ilość duzych okien idziesz na elastyczność, robiąc duzo małych okien robisz silnik pod wysokie obroty i moc maksymalną tylko na wysokich obrotach.

Ogólnie lepiej jest zastosować więcej małych okien, bo umożliwia to lepsze ukierunkowanie. Tylko, trzeba pamiętać, że jeśli nie jesteśmy w stanie dobrze tego wykonać to lepiej dać sobie luz. Nie słyszałem jeszcze o zależności między ilością okien a obrotowością silnika.
Po odchudzeniu tłoka silnik lepiej się wkręca ale wpada też w większe wibracje. Układ korbowo-tłokowy traci na wyważeniu.
Poszerzanie okien zwiększa moc praktycznie w całym zakresie obrotów.
Oczywiście wszystkie tego typu wzory to nie żaden złoty środek, tylko to do czego ludzie do tej pory doszli i czym chcieli się podzielić. Nie jest powiedziane, że taki silnik będzie idealny.




_________________

RoQs pisze:
jestem teraz na 1 roku zawodówki




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 16 paź 2011, 17:18 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08 mar 2010, 16:44
Posty: 7
Lokalizacja: Wieruszów
Pojazd:
"Po odchudzeniu tłoka silnik lepiej się wkręca ale wpada też w większe wibracje. Układ korbowo-tłokowy traci na wyważeniu. " dlatego należy ponownie wyważyć ten właśnie układ.... jak będę miał możliwość to mogę zrobić skany z książki w której jest artykuł jak to zrobić w miare domowymi metodami ;)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 16 paź 2011, 19:33 
****
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 gru 2009, 19:47
Posty: 1905
Lokalizacja: Katowice
Pojazd:
Poradnik bardzo teoretyczny. Fakt w Jawkach to tak można się bawić, ale przy skuterach które są dużo lepiej dopracowane niż Jawy produkowane za czasów komuny. Mimo wszystko zawsze się przyda.

Pozdrawiam.




_________________

Aprilia SR '98

*Wrzuć na luz, śpiesz się powoli, myśl za kółkiem, myślenie nie boli*

......Lasst die Straße brennen - jagt das Baby durch die Stadt......




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 17 paź 2011, 15:01 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2009, 23:46
Posty: 4078
Lokalizacja: wlkp
Pojazd:
wojtekwrc, To nie wiedziałem, że tak się da. Za artykuły byłbym wdzięczny.
Kamek46, Główne założenia przy projektowaniu silników do małych skuterów to raczej bezawaryjność i oszczędność, więc pole do popisu dalej zostaje. W jawkach i tego typu sprzętach dużym ograniczeniem będzie jakość materiałów, z których inne podzespoły były wykonywane.




_________________

RoQs pisze:
jestem teraz na 1 roku zawodówki




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 17 paź 2011, 17:33 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 27 lis 2009, 14:05
Posty: 63
Lokalizacja: Połomia
Pojazd:
Booyaka, Dobrze pisze; nawet w skuterkach da się uzyskać niezłe efekty po takich przeróbkach.
wojtekwrc, Bardzo dobry art i przydatne wzory, jeśli ktoś chce usprawniać silnik tanim kosztem :wink:




_________________


"It's still your motherf***ing session :D"


Moja zabawka;
http://www.forum.mieloch.pl/viewtopic.php?t=166520




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 17 paź 2011, 21:16 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24 lut 2009, 18:00
Posty: 28
Lokalizacja: Morąg
Pojazd:
też się uczyłem na jawce mojej ;p, zrobiłem podkowę, polerki , port, tłok szlifowany i oczywiście 1 pierścień mniej ;) ( dla mniejszej temp osiągi też trochę słabsze) , gaźnik mam dellorto 19 ;)i jest moc ;p z tym że zapomniałem (głupi ja) o sprzęgle i na każdym biegu ślizga się ;) muszę twardszy docisk skombinować... poza tym Poradnik bardzo teoretyczny , ale przydatny ;)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 paź 2011, 19:15 
****
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 gru 2009, 19:47
Posty: 1905
Lokalizacja: Katowice
Pojazd:
Booyaka, coś w tym jest ale opisane w tym poradniku mody skierowane są bardziej do tych demoludów - Jawa / Simson / Romet etc. Ponieważ w skuterach bez sensu jest przeprowadzanie takich zabiegów jak rozwiercanie gaźnika czy zabawy z podkowami. "Tuning tłoka" to dla mnie też trochę śmieszne postępowanie, fakt w latach 80tych tylko tak można było coś robić, ale te silniki były robione na wyścigi i tam założeniem było by tłok starczył na wyścig, a w ruchu miejskim nie ma takiego czegoś więc tego typu modyfikacje jak branie pierwszego lepszego pilnika czy dremla i jazda po tłoku to śmiech na sali. Ogólnie cały poradnik to streszczenie Kordzińskiego i parę rzeczy z Sałka.




_________________

Aprilia SR '98

*Wrzuć na luz, śpiesz się powoli, myśl za kółkiem, myślenie nie boli*

......Lasst die Straße brennen - jagt das Baby durch die Stadt......


Ostatnio zmieniony 18 paź 2011, 19:15 przez Kamek46, łącznie zmieniany 1 raz



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 paź 2011, 19:29 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2009, 23:46
Posty: 4078
Lokalizacja: wlkp
Pojazd:
Ale za to zmieniać rozrząd przez piłowanie już brzmi sensownie. Wtedy drogą testów, małym kosztem jesteś w stanie do czegoś dojść. Piłujesz tłok po małym kawałku i sprawdzasz przy jakich kątach najlepiej to wszystko się zgrywa, w razie W możesz powrócić do pierwotnego ustawienia.




_________________

RoQs pisze:
jestem teraz na 1 roku zawodówki




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 paź 2011, 19:46 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 sie 2009, 13:25
Posty: 89
Lokalizacja: Częstochowa
Pojazd:
podpiłowanie na denku to również zmiana 1mm = 4* owk? 1mm na tłoku podpiłowanego, to jak 2mm wyżej na gładzi?




_________________

Obrazek


Ostatnio zmieniony 18 paź 2011, 20:22 przez jaboleq, łącznie zmieniany 1 raz



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 19 paź 2011, 10:08 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2009, 23:46
Posty: 4078
Lokalizacja: wlkp
Pojazd:
On podał jak to się ma w przypadku jawki. Najlepiej mierzyć samemu, zależy to od skoku tłoka, długości korby i odległości denka w GMP od krawędzi tulei.




_________________

RoQs pisze:
jestem teraz na 1 roku zawodówki




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 19 paź 2011, 15:36 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 sie 2009, 13:25
Posty: 89
Lokalizacja: Częstochowa
Pojazd:
Wiem jak to wygląda, ale te wartości raczej są zbliżone w silnikach o małych pojemnościach. I tak zresztą nieważne, bo sam będę tulejował cylinder, a nie bawił się w przeróbki 50cc.




_________________

Obrazek




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 19 paź 2011, 16:32 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29 cze 2010, 19:01
Posty: 410
Lokalizacja: Koronowo (CBY)
Pojazd:
Nie ma co się dziwić że art dobry, wnoskując z jego postów na innym forum (o jawkach) wnioskuję że ma wiedzę to tam na poczatku wojtekwrc, udostepnił artykuł,

Artykuł przyda się bo dysponuję wolnym silnikiem jawki oraz ramą ogóra 200 więc kiedyś może coś ukleję,


Cytuj:
Vs=(pi*d[mm]*s[mm])/100
Vs-pojemność skokowa
pi-stała matematyczna (niewymierna) w przybliżeniu 3,1415....
d-średnica tulei (od wewnątrz)
s- skok tłoka


czy tu czasem nie ma błędu? z tego co mi się wydaję to pojemność jest to iloczyn pola podstawy w tym wypadku pola przekroju tulei razy wysokośc czyli skok tłoka,
skoro tulej w przekroju ma koło to pole koła ma wzór pi*r^2, a nie pi*d?

Chyba że w wypadku pojemności skokowej liczy się pole jako pi*d

A iczemu dzielone przez 100? skoro mamy wynik w mm^3, to powinno być dzielone przez 1000 bo cm^3 to 10*10*10mm co daje 1000mm^3

O ile w przypadku tulei 40mm to nie ma znaczenia o tyle przy nominale zmienia się totalnie wynik węźmy twój wzór
Vs=3,1415*38*44=5252,588mm^3
a tak w ogóle to w wyniku nie ma prawa nam wyjśc mm^3 ponieważ w zadaniu mnożemu dwei potęgi pierwszego stopnia co daje potege drugiego stopnia czyli mm^2

A w przyapdku gdy bierzemy wg mojego wzoru to zgadza się jednostka no mamy r^2 czyli w tym wypadku (17mm)^2 co daje 289ale mm^2 i to razy skok daje nam trzecią potęgę.

W ramach wyjasnienia czemu w pierwszym wyszło dobrze tzn. w twoim obliczeniu ponieważ nie ma znaczenia czy napiszemy 2^2 czy 2*2(r*2=d) to mamy ten sam wynik




_________________

Obrazek
Ku pamięci[*]


Ostatnio zmieniony 19 paź 2011, 16:57 przez ziolas94, łącznie zmieniany 4 razy



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 19 paź 2011, 19:50 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2009, 23:46
Posty: 4078
Lokalizacja: wlkp
Pojazd:
Powinno być pi*(1/2d)^*s.




_________________

RoQs pisze:
jestem teraz na 1 roku zawodówki


Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 1:00 przez Booyaka, łącznie zmieniany 1 raz



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 19 paź 2011, 20:15 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29 cze 2010, 19:01
Posty: 410
Lokalizacja: Koronowo (CBY)
Pojazd:
Booyaka, czyli jednak miałem rację, na coś przydało się uważanie na majmie,
A i powiedz mi czy dobrze napisałem o tym że jeżeli uzywamy we wzorze mm to otrzymany wynik w mm^3 powinien być dzielony przez 1000 aby mieć cm^3? bo w przypadku pierwszej potęgi dzielimy przez 10 to w przypadku 3 potęgi przez 10^3? przynajmniej ja to tak widzę.

Edit

Mam nadzieje że droga Administracja przymknie oko za pewnego rodzaju reklamę innego forum, ale pweien z jego użytkowników przygotował paczkę w której jest wile artykułów pana T.Sałka oraz fragmenty książki pana Kordzińskiego, prosze oto link do tematu w którym sa linki do róznych serwerów

http://www.jawa50.fora.pl/tuning-mechan ... 21835.html




_________________

Obrazek
Ku pamięci[*]


Ostatnio zmieniony 19 paź 2011, 20:26 przez ziolas94, łącznie zmieniany 1 raz



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 20 paź 2011, 16:54 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 paź 2009, 11:58
Posty: 140
Lokalizacja: Kiełpino k/Kartuz
Pojazd:
Artykuł na pewno się przyda, ja mam Jawke "kaczuche" i by się przydało coś jej. Myślałem nad wstawieniem membrany i króćca z minarelli hor. oraz gaźnika china 21mm, no i jakiś wydech. W Czechach do Jawek są tłoki jedno pierścieniowe i różne inne graty, tak jak u nas do Simsonów :)




_________________

Obrazek




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ] 



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Przejdź do:  



Powered by phpBB © 2007 Group serwis komputerowy