Dzisiaj jest 12 gru 2024, 13:13



Strefa czasowa UTC+1godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 35 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Offline
Post: 12 kwie 2012, 21:09 
***
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 maja 2010, 17:22
Posty: 866
Lokalizacja: Szostaki
Pojazd:
Docieram ten cylek i powiem, że spalanie jest na takim samym poziomie co seria, czyli w moim przypadku 2,8l/100km przy 70cc. Coś tu nie gra. Skuter do 1/3 manetki idzie przyzwoicie, ale u wielu z was seria lepiej chodzi. Od 1/2 manetki dusi się i nie ciągnie w ogóle.

Co zrobić, żeby miał więcej siły? Żeby zachowywał się jak 70cc.
Docieram już 200km. Jeżdże na zmiennych obrotach teraz 30-50km/h.
Ile km mogę jeździć bez gaszenia silnika?
Do szkoły mam 23km. Wiem, że to sporo, musiałem dziś pojechać i robiłem 2 postoje na 15min. Po 9km i po 16km. Czy mogę sobie na coś takiego pozwolić na dotarciu?
Jak silnik jest nagrzany to wzoruję się na wydechu. Gdy jak przykłądam rękę i mogę ją przez 2-3 sekundy spokojnie utrzymać bez oparzenia to oceniam, że jest średnio nagrzany. Tak było po przejechaniu tych kilku km. A po postoju swobodnie mogę rękę trzymać i oceniam, żę ostygł.
Czy dobrze myślę, czy może wydech nie ma nic wspólnego z nagrzewaniem sie cylindra?




_________________

Sprzedam części do skutera (do regulacji napędu i gaźnika)


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 


Offline
 Tytuł:
Post: 12 kwie 2012, 21:15 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24 kwie 2011, 14:31
Posty: 294
Lokalizacja: Sandomierz
Pojazd:
zmieniałeś gaźnik albo chociaż dysze ?, regulowałeś go ?
jeżeli pojemność większa, to i dawka paliwa musi być większa prawda ?, wyreguluj gaźnik, ew. zmień dysze, i w tedy próbuj odkręcać manetkę gazu

Co zrobić żeby zachowywał się jak 70/miał więcej siły:
Solidnie docieraj(na dotarciu mieszanka ma być bogatsza), jak dotrzesz go solidnie, zobaczysz ile mocy można uzyskać :)
myślę że dystans do szkoły możesz spokojnie pokonywać bez zatrzymywania się, jazda na niskich obrotach

co do tego wydechu to myślisz w połowie dobrze, zauważ że wydech jest na ogół cieńszy od cylindra, ale nagrzewa się do dość dużych temperatur przez spaliny, prawda ? cylinder będzie mniej więcej tak nagrzany jak kolanko wydechu, które jest bliżej okna wydechowego .




_________________

Low&Slow :)
Setup :
Cyl: Tec HQ
Wzmacniany wał
Wario: Hebo NG
-rolki: 3,75
Sprzęgło: Tec Evo R
-Docisk: Hebo +60
-Sprężynki: Tec czerwone
Gaźnik: Dell'orto 17,5 mm
-Dysza: 100#
Wydech: Tecnigas Next-R
Sportowy moduł C.D.I




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 12 kwie 2012, 21:29 
***
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 maja 2010, 17:22
Posty: 866
Lokalizacja: Szostaki
Pojazd:
kajuj1110, dzięki, że się udzieliłeś w moim temacie bo ostatnio to nikt nie zagląda do moich tematów.

Słuchaj no dysza jest teraz 70 le chyba za mała co? Skład mieszanki jest wkręcony do końca, iglicę ustawiłem na sam dół, bo nie miał wolnych obrotów, ale to wina linki to jak poruszam to jest ok. Właśnie nie chcę już inwestować w niego. Gaźnik chcę seryjny wyreguować. Czy dysza załatwi sprawę z tym duszeniem? Poza tym on dość słabo się zbiera, ale temu bo tylko 1/3 manetki odkręcam, bo dalej się dusi nie. Jak powiedziałem wyżej jeżdże teraz 30-50km.h na zmiennych obrotach no przy 40 to ma bardzo niskie. Do baku oleju dolewam narazie. Używam Castrola. No i robię postoje co 9-10km na 15min żeby nie przegrzać. Czy takie docieranie uważasz za ok? Poradź co z tym gaźnikiem i jaką dyszę.




_________________

Sprzedam części do skutera (do regulacji napędu i gaźnika)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 13 kwie 2012, 7:40 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24 kwie 2011, 14:31
Posty: 294
Lokalizacja: Sandomierz
Pojazd:
takie docieranie uważam że powinno być dobre, dysza jest o wiele za mała, ja na 70cc i gaźniku 17,5 mm dell'orto musiałem dać dyszę 100, bo inaczej trudno było nim w ogóle ruszyć ... skład mieszanki do końca ? wykręć o półtora obrotu i zobacz jak będzie się zachowywał, moim zdaniem musisz zmienić dyszę na większą, i porządnie wyregulować gaźnik :).




_________________

Low&Slow :)
Setup :
Cyl: Tec HQ
Wzmacniany wał
Wario: Hebo NG
-rolki: 3,75
Sprzęgło: Tec Evo R
-Docisk: Hebo +60
-Sprężynki: Tec czerwone
Gaźnik: Dell'orto 17,5 mm
-Dysza: 100#
Wydech: Tecnigas Next-R
Sportowy moduł C.D.I




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 13 kwie 2012, 19:43 
***
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 maja 2010, 17:22
Posty: 866
Lokalizacja: Szostaki
Pojazd:
Ok. Teraz weś doradź jaki rozmiar tej dyszy. Myślałem że 85 może?




_________________

Sprzedam części do skutera (do regulacji napędu i gaźnika)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 13 kwie 2012, 21:23 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24 kwie 2011, 14:31
Posty: 294
Lokalizacja: Sandomierz
Pojazd:
w to akurat chyba nikt nie strzeli, wydaje mi się że 85,90 ew. 95 powinny być ok :)




_________________

Low&Slow :)
Setup :
Cyl: Tec HQ
Wzmacniany wał
Wario: Hebo NG
-rolki: 3,75
Sprzęgło: Tec Evo R
-Docisk: Hebo +60
-Sprężynki: Tec czerwone
Gaźnik: Dell'orto 17,5 mm
-Dysza: 100#
Wydech: Tecnigas Next-R
Sportowy moduł C.D.I




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 14 kwie 2012, 16:36 
***
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 maja 2010, 17:22
Posty: 866
Lokalizacja: Szostaki
Pojazd:
Koledzy możecie tu podrzucić link z regulacją gaźnika z forum? Szukam i nie mogę znaleźć. Napewno źle szukam...




_________________

Sprzedam części do skutera (do regulacji napędu i gaźnika)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 15 kwie 2012, 17:36 
***
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 maja 2010, 17:22
Posty: 866
Lokalizacja: Szostaki
Pojazd:
Ok więc powiem wam co zmodyfikowałem:

-Dałem dawkę maksymalną na iglicy
-Wyczyściłem gaźnik
-Jeszcze zanim go odpaliłem sprawdziłem kolor świecy jaki był wcześniej i o dziwo była dość czarna nie mam pojęcia czemu. Może wy wiecie?
-Odpaliłem i lipa była. W ogóle nie równa praca, szybko gasł i strasznie dymił. W jeździe przerywał cały czas do 40km/h.
-Wyjąłęm zwężkę w filtrze powietrza i całkiem nieźle.
Lepiej idzie od 30km/h i nie buczy, ale na wolnych obrotach nie równo pracuje i słabo z miejsca rusza.
Podregulowałem obiema śróbkami przy gaźniku wolne obroty.

Pogorszyła się reakcja na manetkę, już nie jest taki czuły jak na początku. :(
Nie dusi go już od 1/2 manetki :)
Lepiej idzie od 40km/h :)
V-max 65km/h po prostej z górki nie chciałem na dotarciu piłować. Ale sądzę, że 70km/h by dobił :)
V-max się poprawił ale to mnie nie satysfakcjonuje :(
Jak wspomniałem nie dusi go ale od gdzieś 2/3 manetki nie reaguje na gaz. Dobije do 65km/h i daje gaz do kańca a on żadnej reakcji :(

Co moge jeszcze zrobić, aby :( zamienić na :) ?
Myślę, że w napęd nie warto ingerować. Przyspiesza równo cały czas i nic tam nie czuć, że przymula. Myślałem nad lżejszymi rolkami ewentualnie.




_________________

Sprzedam części do skutera (do regulacji napędu i gaźnika)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 15 kwie 2012, 17:50 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24 kwie 2011, 14:31
Posty: 294
Lokalizacja: Sandomierz
Pojazd:
hah i wszystko jasne, czarna, oleista świeca tak ? zbyt uboga mieszanka, daj mu więcej powietrza :), kolor świecy ma być "kawa z lekiem", "zardzewiały", lub taki ładny jasny "kakaowy", więc tak jak mówię, daj bogatszą mieszankę i będzie gitarka :).

P.S.
Szkoda że ja nie mam takiego problemu jak Ty, w tedy bym się cieszył :D




_________________

Low&Slow :)
Setup :
Cyl: Tec HQ
Wzmacniany wał
Wario: Hebo NG
-rolki: 3,75
Sprzęgło: Tec Evo R
-Docisk: Hebo +60
-Sprężynki: Tec czerwone
Gaźnik: Dell'orto 17,5 mm
-Dysza: 100#
Wydech: Tecnigas Next-R
Sportowy moduł C.D.I




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 17 kwie 2012, 19:28 
***
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 maja 2010, 17:22
Posty: 866
Lokalizacja: Szostaki
Pojazd:
Świeca jest czarna od nagarów raczej, taka zapieczona trochę, ale jest totalnie sucha, jakby w sadzy rozumiesz? Nie że cała zawolna sadzą, ale no tak z lekka, to nie przeszkadzało, aby dobra iskra była.

Mam jakieś nadzieje, że będzie ok, bo zwiększenie dawki paliwa i powietrza spowodowało brak dyszenia i v-max +5, ale na wolnych obrotach zamula dalej i słabo rusza, a wcześcniej na odwrót miał więcej mocy do 40km/h teraz odwrotnie.

Myślisz, że teraz za dużo powietrza trochę jest a paliwa za mało jak tą zwężkę wywaliłem? Na wyższych obrotach nie buczy i pracuje jakby zwężka siedziała, ale na starcie z lekka buczy i nie równo pracuje. Myślisz, że większa dysza załatwi sprawę?




_________________

Sprzedam części do skutera (do regulacji napędu i gaźnika)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 17 kwie 2012, 19:33 
*

Rejestracja: 22 sty 2012, 16:48
Posty: 132
Lokalizacja: olsztyn
Pojazd:
a jaki masz gaznik bo ja u siebie w gilerce stalker 70 malossi sport 70 mam tymczasowo gaznik 12mm iglica na przed ostatnik zabku a dysza to 80 i jest git dopiero 150km prejechane a z gazu na koło leci;d




_________________

stalker <33
http://forum.mieloch.pl/viewtopic.php?t=275862




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 17 kwie 2012, 19:36 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24 kwie 2011, 14:31
Posty: 294
Lokalizacja: Sandomierz
Pojazd:
wyciągając zwężkę, automatycznie dałeś mu więcej powietrza, albo dobra regulacja gaźnika, albo większa dysza i dobra regulacja gaźnika, najpierw spróbuj sprawdzić bez większej dyszy, wyreguluj gazior, wróć tu i mów jak jest :)

Edit :
semobemo pisze:
dopiero 150km prejechane a z gazu na koło leci;d

Rób tak dalej cylka na pewno nie zatrzesz :)

Edit 2 :
a po regulacji sprawdzałeś kolor świecy ?, mówię Ci że ma ona mieć kolor ceglasty :) taka jakby była zardzewiała, reguluj na rozgrzanym silniku, i po jeździe sprawdź świecę :)




_________________

Low&Slow :)
Setup :
Cyl: Tec HQ
Wzmacniany wał
Wario: Hebo NG
-rolki: 3,75
Sprzęgło: Tec Evo R
-Docisk: Hebo +60
-Sprężynki: Tec czerwone
Gaźnik: Dell'orto 17,5 mm
-Dysza: 100#
Wydech: Tecnigas Next-R
Sportowy moduł C.D.I


Ostatnio zmieniony 17 kwie 2012, 19:39 przez kajuj1110, łącznie zmieniany 2 razy



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 17 kwie 2012, 21:36 
***
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 maja 2010, 17:22
Posty: 866
Lokalizacja: Szostaki
Pojazd:
Ale co tam jeszcze regulować??

Składem mieszanki i śróbką od położenia przepustnicy wolne obroty reguluje a co to ma do jazdy jak manetke przekręce? Wtedy tylko dawka i dysza wchodzą w grę raczej. Spróbuję większą dyszę dać. Myślę, że 80 może, ale narazie nie mam możliości kupić...

Myślę że za dużo powietrza za mało paliwa jest. Jak na niskim zakresie obrotów buczy, a jak wchodzi na obroty to już nie. Ale nie reaguje na gaz jak dobije do 65km/h od 2/3 mnetki dalej brak reakcji. Z czego to wynika?

semobemo, zazdroszczę ci kolego :( mój napewno nigdy na koło nie poleci nie ma bata. Poza tym ty masz leprzy sprzęt to co innego.




_________________

Sprzedam części do skutera (do regulacji napędu i gaźnika)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 kwie 2012, 16:05 
***
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 gru 2010, 20:34
Posty: 719
Lokalizacja: Łomża
Pojazd:
grzecho142, Ja aktualnie mam na stożku przy 70cc dyszę 90 i jest przymała :roll:
Kup sobie kilka dysz przykładowo 80-90-100 i zobacz na której najlepiej ;)




_________________

Stunt sucz ^^

"Nigdy nie kładz kasku na ziemi... bo bliżej do piachu!"
http://www.facebook.com/WarkotStuntTeam




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 kwie 2012, 18:07 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24 kwie 2011, 14:31
Posty: 294
Lokalizacja: Sandomierz
Pojazd:
grzecho142 pisze:
Koledzy możecie tu podrzucić link z regulacją gaźnika z forum? Szukam i nie mogę znaleźć. Napewno źle szukam...


http://www.forum.mieloch.pl/viewtopic.php?t=30120




_________________

Low&Slow :)
Setup :
Cyl: Tec HQ
Wzmacniany wał
Wario: Hebo NG
-rolki: 3,75
Sprzęgło: Tec Evo R
-Docisk: Hebo +60
-Sprężynki: Tec czerwone
Gaźnik: Dell'orto 17,5 mm
-Dysza: 100#
Wydech: Tecnigas Next-R
Sportowy moduł C.D.I




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 kwie 2012, 19:00 
***
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 maja 2010, 17:22
Posty: 866
Lokalizacja: Szostaki
Pojazd:
kajuj1110, dzięki, można na ciebie liczyć. :D
W razie czego postaram się udzielać się na twoich tematach.

A dzisiaj sobie go odpaliłem i jakby jeszcze lepiej jest. Znaczy na wolnych obrotach nie zamula i ciągnie jeszcze lepiej.

Niepokoją mnie dwie rzeczy:
-Strasznie dymi!! Co prawda na biało. Jak zimny to masakra jak kombajn zbożowy. W garażu prawie zemdlałem. Po zrobieniu 4km też dymi na wolnych obrotach, ale nieco słabiej. Czy tak ma być w 70cc? Może temu, że to mieszanka bogatsza?
-Jak schodzi z obrotów to od 25km/h w dół coś mi tam nie równo gdzieś chodzi, w zasadzie nie chodzi o silnik, ale chyba coś w przekładni tak coś ciężko chodzi, z lekka tak harka jakby coś się poluzowało albo pękło, tylko to trzeba się wsłuchać bo to napradę cicho, ale niepokojąco.
-Słabiej na gaz reaguje odkąd dawkę zwiększyłem.

Dodam jeszcze, że jak zimnu był to w wydechu razem z dymem wychodziły drobne ilości jakiegoś jakby przepału, nie nagar ale taka ciemna substancja coś jak olej do silniów wysokoprężych przerobiony. Myślę, że to paliwo nie spalone czy coś? Albo olej wygoniło niespalony co?




_________________

Sprzedam części do skutera (do regulacji napędu i gaźnika)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 kwie 2012, 19:07 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24 kwie 2011, 14:31
Posty: 294
Lokalizacja: Sandomierz
Pojazd:
grzecho142 pisze:
kajuj1110, dzięki, można na ciebie liczyć. :D
W razie czego postaram się udzielać się na twoich tematach.

A dzisiaj sobie go odpaliłem i jakby jeszcze lepiej jest. Znaczy na wolnych obrotach nie zamula i ciągnie jeszcze lepiej.

Niepokoją mnie dwie rzeczy:
-Strasznie dymi!! Co prawda na biało. Jak zimny to masakra jak kombajn zbożowy. W garażu prawie zemdlałem. Po zrobieniu 4km też dymi na wolnych obrotach, ale nieco słabiej. Czy tak ma być w 70cc? Może temu, że to mieszanka bogatsza?
-Jak schodzi z obrotów to od 25km/h w dół coś mi tam nie równo gdzieś chodzi, w zasadzie nie chodzi o silnik, ale chyba coś w przekładni tak coś ciężko chodzi, z lekka tak harka jakby coś się poluzowało albo pękło, tylko to trzeba się wsłuchać bo to napradę cicho, ale niepokojąco.
-Słabiej na gaz reaguje odkąd dawkę zwiększyłem.

Dodam jeszcze, że jak zimnu był to w wydechu razem z dymem wychodziły drobne ilości jakiegoś jakby przepału, nie nagar ale taka ciemna substancja coś jak olej do silniów wysokoprężych przerobiony. Myślę, że to paliwo nie spalone czy coś? Albo olej wygoniło
niespalony co?


No to tak:
1. Niema za co :) od tego jest forum, a żeby mi pomóc to chyba mechanikiem musisz być ;/ mam problem i nie idzie go rozwiązać, temat "O co w tym chodzi"
2. Dymi ? w 2t dymi jak ma dużo oleju :), nie lej za dużo, ale niech ma go trochę więcej niż daje dozownik w końcu to 70cc :)
3. nasmaruj kopkę, bendix, sprzęgło od rozrusznika, itp. itd. :), łożyska wału zmieniałeś przy zmianie cylindra ?
4. Reaguje słabiej na gaz ? Czyli mieszanka do poprawy, sprawdź ten kolor świecy i powiedz jaki jest teraz :) (tylko pojeździj trochę i dopiero sprawdź najlepiej by było jakbyś dał zdjęcie :D )

Pozdrawiam :)




_________________

Low&Slow :)
Setup :
Cyl: Tec HQ
Wzmacniany wał
Wario: Hebo NG
-rolki: 3,75
Sprzęgło: Tec Evo R
-Docisk: Hebo +60
-Sprężynki: Tec czerwone
Gaźnik: Dell'orto 17,5 mm
-Dysza: 100#
Wydech: Tecnigas Next-R
Sportowy moduł C.D.I




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 kwie 2012, 19:15 
***
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 maja 2010, 17:22
Posty: 866
Lokalizacja: Szostaki
Pojazd:
kajuj1110 pisze:
Dymi ? w 2t dymi jak ma dużo oleju , nie lej za dużo, ale niech ma go trochę więcej niż daje dozownik w końcu to 70cc


ale ze mnie głupek szukam wady nie potrzebnie! Sam oleju do baku dolewałem zapomniałem kompletnie. Ostatni dość sporo nawet więc pewnie od tego.

Ok dam zdjęcie świecy w najblizyszym czasie. Co do nasmarowania w środku kopki itp to też możesz mieć racje bo nie sądzę żeby to coś tam bardzo poważnego było, a łożysk nie zmieniałem, ale mechanicy mówili że nie ma potrzeby, bo jednak tam przy seryjnym wydechu takiej mocy z 10km nie będzie miał za Chiny i po drugie w keewayach podobno wały i łożyska są dość solidne, ale zobaczymy jeszcze.




_________________

Sprzedam części do skutera (do regulacji napędu i gaźnika)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 kwie 2012, 19:25 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24 kwie 2011, 14:31
Posty: 294
Lokalizacja: Sandomierz
Pojazd:
grzecho142 pisze:
.

... a łożysk nie zmieniałem, ale mechanicy mówili że nie ma potrzeby, bo jednak tam przy seryjnym wydechu takiej mocy z 10km nie będzie miał za Chiny i po drugie w keewayach podobno wały i łożyska są dość solidne, ale zobaczymy jeszcze.


No widzisz, mi też mówili żebym nie zmieniał i co :> ? musiałem kupić nowy wał, łożyska i uszczelniacze :), mój nie wytrzymał, dodam że miałem ok. 12 KM na wydechu tecnigas next-r :). Dobra czekam na foto :)




_________________

Low&Slow :)
Setup :
Cyl: Tec HQ
Wzmacniany wał
Wario: Hebo NG
-rolki: 3,75
Sprzęgło: Tec Evo R
-Docisk: Hebo +60
-Sprężynki: Tec czerwone
Gaźnik: Dell'orto 17,5 mm
-Dysza: 100#
Wydech: Tecnigas Next-R
Sportowy moduł C.D.I




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 22 kwie 2012, 12:44 
***
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 maja 2010, 17:22
Posty: 866
Lokalizacja: Szostaki
Pojazd:
Tylko, że ja nie mam wydechu sportowego więc napewno mocy może max 7km będzie.

Jest problem bo jak zimny to sam wchodzi na obroty że koło się trochę kręci, ale po 2min pracy sam automatycznie schodzi na dość dobre wolne obroty. Czego to skutek?




_________________

Sprzedam części do skutera (do regulacji napędu i gaźnika)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 35 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Przejdź do:  



Powered by phpBB © 2007 Group serwis komputerowy