Podejmę się tego zadania, a co xD
Gaźnik:
Wiadomo, ciągnie paliwo, powietrze (i opcjonalnie olej, lepiej samemu robić mieszankę paliwo-olej, niż żeby była robiona przez gaźnik) i miesza je. Następnie mieszanką pod wpływem podciśnienia robionego przez cylinder, przechodzi przez króciec ssący, zawór membranowy oraz przez kartery i trafia do cylka.
Napęd:
- wariator - wariator służy jako "bezstopniowa skrzynia biegów", jest on w kształcie i pod wpływem obrotów pasek wchodzi coraz wyżej na niego i rośnie prędkość.
W wariatorze masz rolki, którymi reguluje się zakres obrotów oraz prędkość i w pewnym stopniu przyśpieszenie.
- przeciw talerz - pomaga wariatorowi wypchać pasek wyżej, oraz chłodzi napęd.
- sprzęgło - ogólnie składa się z paru części.
Talerze sprzęgła trzymają pasek. W zależności od twardości sprężyny dociskowej, trzymają mocniej lub słabiej. Czym twardsza sprężyna tym mocniej trzyma i pasek ma ciężej wejść pomiędzy talerze, tym samym kręci większe obroty.
Główna chyba część sprzęgła zwiera sprężynki 3 lub 2 (zależy od sprzęgła). Zadaniem tej części jest zakleszczenie się w dzwonie sprzęgła przy odpowiednich obrotach (obroty te reguluje się sprężynkami) by skuter ruszył.
Dzwon ma za zadanie chłodzić napęd, oraz wprawić w ruch skuter gdy sprzęgło się zasprzęgli (masło maślane ;P).
Cylinder - czym jest cylinder, wiadomo. Jednak czym różni się powiedzmy 70 ccm Sport od 70ccm Racing? Niby pojemność taka sama, lecz różnica w mocy ogromna. Różnią się tym, że czym wyższa klasa cylindra (sport, racing, evo, high end) tym ma on więcej kanałów dolotowych, są one dokładniej wykonane, oraz materiały z których są wykonane są lepsze.
Wydech - w skuterach 2T wydech jest bardzo ważną częścią tuningu, czemu? Ponieważ wytwarza on rezonans który cofa niespaloną mieszankę z powrotem do cylindra.
Schemacik:
Zielone - mieszanka
Szare - spaliny
Niebieskie - powietrze
Żółte - paliwo.
Oczywiście czym mocniejszy cylinder, tym mocniejszy wydech trzeba założyć, żeby wyciągnąć max ze skutera.
Po wymianie jakiejkolwiek części (nie mówię tu o śrubkach itp.) należy wyregulować napęd oraz gaźnik. Jednak o regulacji nie będę tu pisał, ponieważ każdy skuter reaguje inaczej.
Jeżeli chcesz uzyskać pomocy co do regulacji napisz nowy temat, oraz powiedz jak zachowuje się skuter.