Temat ten zawiera (prawie) wszystko co udało mi się zebrać na temat AM6 z tego forum i innych i doświadczeń własnych/forumowiczów. Chętnie przyjmę każde poprawki odnośnie tej naszej forumowej "serwisówki".Zapraszam do lektury!1.OgólnieSilniki 2 suwowe mają to do siebie, że są bardzo mocne ale i awaryjniejsze od 4 taktów. Nawet w oryginalnych, nie tykanych silnikach częściej trzeba przeprowadzać "kapitalki silnika" niż w 4 suwowych odpowiednikach. Musisz liczyć się z tym, że każda ingerencja w silnik zwiększa jego awaryjność a tym bardziej zwiększenie pojemności.
Zasadniczo nasze projekty możemy podzielić na trzy poziomy tuningu (więcej w linku):
- Sport
- Racing
- Evo2.CylinderJest to najważniejsza część silnika, to ona odpowiada za moc, moment obrotowy, spalanie i temperaturę pracy całego silnika. Poprzez suwy przekazuję energię na wał, który z kolei napędza całą machinę. Jeżeli owy cylinder jest w nie najlepszym stanie na pewno to odczujemy spadkami mocy, problemami we wkręcaniu się na obroty czy problemami z odpalaniem naszego motorka. Jeżeli chcielibyśmy sprawdzić w jakim stanie są pierścienie i gładź cylindra bez podnoszenia głowicy możemy sprawdzić kompresję (czym więcej tym lepiej) jaką ma cylinder. Jeżeli oscyluje ona w okolicach
1: 10,
1:12,
1:13,
1:14,5 (przy cylindrach racingowych o głowicach modularnych). Jednak, gdy stosujemy bardziej "garażowe" metody, po prostu ruszmy kickstartera ręką, jeżeli będziemy mogli poruszyć wałem bez żadnego problemu to znak, że cylinder padł.
[url=...]Spis cylindrów AM6.[/url]
2.1.Nowy cylinder 50cc - nówka czy szlif?Częsta sytuacja, z różnych przyczyn chcemy wymienić nasz cylinder 50cc, co wybrać? Wszystko zależy od budżetu jaki chcemy na ową wymianę przeznaczyć. Zazwyczaj najtańszą i najlepszą opcją jest oddanie cylindra do zakładu zajmującego się cylindrami i głowicami, w zależności od regionu ceny szlifu i fonowania cylindra pod dany wymiar tłoka waha się w cenach 38-55zł. Należy też pamiętać, że musimy zakupić tłok i tu polecam markowe tłoczki (chyba, że za jakiś czas znów chcemy rozbierać silnik). Ceny tłoków wahają się od ok. 145zł za tłok firmy Meteor, przez tłok niemieckiej firmy Asso - ok. 220zł. Drugą opcją jest kupno nowego kit'u, tutaj ceny są już wyższe. Za kit firmy TEC (bez głowicy) musimy zapłacić ok. 300zł. Głowicę można kupić używaną lub nową - ich ceny wahają się w przedziale cenowym 40-120zł. Inną opcją są bardziej wysilone cylindry, czyli ostatnio popularne "alusy". Cylindry te mniej się grzeją i lepiej znoszą wysokie obroty. Lecz każdy kij ma dwa końce, cylindry aluminiowe z racji tego, że aluminium nie jest twardym metalem ich wewnętrzne ścianki są najczęściej pokryte NiCaSil'em. Jest to bardzo twardy stop, którego niestety nie można szlifować. O ile cylindry znane z wyczynówek np. Hondy CR125 da się tulejować tak cylindry pod AM6 w większości przypadków nie dają takiej możliwości. Na obronę alusów staję fakt, że jeśli zatrzemy taki cylinder i nie uszkodzimy warstwy NiCaSilu to jest szansa go odratować. Jak? Na rynku są różne preparaty do usuwania resztek aluminium z powłoki niklu, specjalista weźmie za taką robotę na pewno mniej niż za odbudowę cylindra. Tak, ponieważ da się to zrobić, jeżeli dysponujemy odpowiednio dużymi środkami. Są w Europie firmy, które specjalizują się w odbudowach cylindrów aluminiowych. Możemy u nich odbudować pęknięte cylindry, ukruszoną powłokę niklu, możemy również portować. Specjaliści są w stanie odbudować i doprowadzić cylinder do stanu fabrycznego, jednak cena będzie o wiele większa niż nowy cylinder, tak więc po prostu się to nie opłaca.
Przejdźmy jednak do cen. Po łebkach, najtańszymi aluminiowymi cylindrami, które ludzie chwalą są Airsale. Taki cylinder można już mieć za ok. 570zł (za komplet z tłokiem jedno-pierścieniowym) i ok 590zł za komplet z tłokiem dwu-pierścieniowym. Są to cylindry klasy Sport. Oczywiście dostępne są droższe cylindry klasy Racing - czyli bardzo wysilonych. Za komplet Airsala zapłacimy ok. 650zł. Rynek myśli też o najbardziej wyrafinowanych, tak więc możemy kupić jeszcze bardziej wysilone jednostki ale to już wydatek powyżej tych 650zł.
Reasumując, tańszą alternatywą jest oczywiście żeliwo, jeżeli jednak chcemy wycisnąć z naszego AM6 ile się tylko da to polecam aluminium i nie muszę chyba uprzedzać o chorendalnie dużym spalaniu jak na 50cc.
2.2.Power force 70cc czy Pseudo 90?Power Force jak i Pseudo 90 są budżetowymi kopiami cylindrów firmy Top Pefrormances. Różnica polega na tym, że w przypadku maliny, grubo zaoszczędzono na tłoku i uszczelkach a w przypadku PF, no cóż pewnie i też padło na tłok. PF ma ogólnie dobrą opinie, ludzie nie narzekają na jego tłok a uszczelki nie przedmuchują tak często. Inaczej sprawa się ma względem maliny. Tutaj w 80% przypadków tłok zaciera się w okolicach od 20 do 500km od założenia zestawu. Osobiście odradzam w ogóle zakładania tego tłoka, lepiej jest poczekać 2 dni, zakupić markowy tłok, złożyć i nie rozbierać później 10 razy. Co do uszczelek, o ile uszczelka wody, wydechu i o-ringi są dobre, to uszczelka komory spalania to kapa. Najlepiej zrobić swoją albo kupić w rolniczym uszczelkę o wiele lepszej jakości.
Podsumowanie? Chyba jest jasne. Kupując PF nie nalatamy się zbytnio aby osiągnąć to co chcemy ale wydamy od razu ok. 400zł. Kupując malinę za 160zł i tak musimy wydać ok. 230zł na tłok. Doliczając koszty transportu może wyjść trochę więcej niż PF, ale za to mamy i więcej mocy, bo w końcu tłok jest o 2mm szerszy.
2.3.Power Force 70cc czy Tec Sport 70cc?Obydwa komplety produkowane są w Tajwanie, jak i obydwa są porównywalnej jakości. Różnią się tylko ceną, PF kosztuje ok. 400zł a Tec prawie 450zł. Co do mocy różnicy nie ma, tak więc ostatni głos należy do Ciebie.
2.4.Aluminium - Klasa M-Racingpotrzebna rozbudowa2.5.Aluminium - Klasa Racingpotrzebna rozbudowa2.6.Aluminium - Klasa Evopotrzebna rozbudowa2.7.Najczęściej kupowane cylindryŻeliwo:Pseudo 90
Power Force
Tec Sport 70cc
DR Evo 70cc
Aluminium:Airsal Sport 70cc
Tech Racing 70cc
Tec Alu 50cc
2.8.Porting cylindraJest też coś takiego jak porting cylindra, czyli po łebkach: powiększanie kanałów płuczących i wydechowych. Najlepiej niech robi to specjalista, który ma już jakieś doświadczenie ponieważ możemy zniszczyć sobie cylek. Najczęściej porting robi się pod dany wydech by krzywa z hamowni była jak najlepsza. Daje to naprawdę dużo przy odpowiednim setupie jednak musisz pamiętać, że ta operacja zmniejszy żywotność całego cylindra.
Przykładowe cylindry po portingu:
3.Pora sprawdzić podzespołyDobrze masz już wymarzony cylinder następnym krokiem jest sprawdzenie stanu ogólnego wału, korbowodu, jego łożysk, łożysk skrzyni, wałków, trybów, sprzęgła i innych części o których mogłem zapomnieć, ogólnie cały silnik.
Teraz pora na łożyska skrzyni, naturalnie sprawdzamy stan naszych łożysk, jeżeli wszystkie są ok to możemy je pozostawić, dlaczego? Dlatego, że sama skrzynia nie dostaje takich batów jak wał, jednak jeśli chcecie robić "kapitalke" z prawdziwego zdarzenia to polecam wymienić i te. Pomocny tutaj będzie zbiór numerów łożysk skrzyni.
4.Wał korbowyWał korbowy jest druga najważniejsza część naszego silnika. To właśnie on dostaje największe baty podczas pracy silnika. Zadbajmy i o niego. W zależności od cylindra, jeżeli bierzemy alusa to polecam wymienić i wał na wzmacniany, jeżeli żeliwo to powinien wystarczyć nam oryginalny wał. Wały posiadają również dwa rodzaje skoków: [img]39mm[/img] i
45mm (big bore). Wał z oryginalnym skokiem, wzmacniany powinien wystarczyć do większości cylindrów sportowych do ok. 77cc. Ten drugi wykorzystywany jest w stricte wyczynowych modelach cylindrów a cena samych wałów, no cóż... w 500zł się nie zmieścimy.
5.Łożyska korbowoduNastępną rzeczą będą łożyska wału. Dobrze, Twoje obecne mogą być w dobrym stanie, ale lepiej dołożyć te 120-200zł za markowe łożyska np. SKF (koniecznie z luzem C3 albo C4!) i nie obawiać się, że nasz wał wyląduje na zewnątrz.
6.Główka korbyNo to już mamy wszystko teraz pora na okolice tłoka. Jeśli mamy KIT'a to dokupujemy tylko łożysko igiełkowe (najczęściej
12x15x15), ich ceny oscylują w przedziale ok. 14zł za łożysko Top Racing na Motor-Landzie do prawie 55zł za łożysko Stage6. Są również inne wymiary np.
12x15x17,5 lub
12x15x16,5 ale to tyczy się wyczynowych wałów zależnie od producenta.
7.SprzęgłoMając już przygotowany cały silnik możemy zająć się sprzęgłem. Musisz pamiętać, że sprzęgło dostaje największe wciery zaraz po wale, tak więc wymieniając cylinder na większy, bardziej wysilony spodziewaj się tego, iż sprzęgło w końcu zacznie się ślizgać i nada się tylko i wyłącznie do wymiany. Ceny tarcz wraz z przekładkami wahają się od ok. 85zł za tarcze marki Vicma, przez ok. 140zł za Top Racing Kevlar aż po topowe produkty takie jak Stage6 Carbon (225zł), TOP Performances Kevlar (230zł) i Polini Evo (296zł). Niektóre komplety posiadają 5 tarcz, nie jestem w stanie określić czy te 5 tarcz wciśniesz do kosza, jeśli jednak nie, to pozostaje Ci jedna w zapasie. Jeżeli do naszych tarcz nie dostaliśmy sprężynek dociskowych musimy się w nie zaopatrzyć, 4 szt. marki Malossi kosztują ok. 34zł (pamiętaj, że silniki CPI czyli "AM6" posiadają piątą sprężynkę!).
8.WydechCzas na wydech. To od niego wszystko zależy, charakterystyka pracy silnika, zakres obrotów, w których silnik uzyska największą moc i moment obrotowy. Są dwa rodzaje wydechów: górny i dolny. Pierwszy jest to klasyczny dyfuzor znany z każdego crossa i enduro, jego zaletą jest to, że cała bryła motocykla nie jest naruszona i podczas jazdy w terenie jest mniejsza szansa na obicie dyfuzora. Dolny preferuje się głównie dla wersji SuperMoto. Tutaj masz naprawdę ogromny wybór. Ceny wahają się od ok 600zł po 2,000zł.
Spis wydechów sportowych by dudek530 9.GaźnikCzas na dopieszczanie setupu, jeżeli mamy mały gaźnik to polecam wymienić go na większy aby dawka paliwa była adekwatna do większej pojemności. Jaki gaźnik kupić? To zależy od przeznaczenia, jeżeli nie chcemy robić mieszanki to modele PHBG spokojnie nam wystarczą. Jeśli tworzymy mały bolid to polecam gaźniki np. PWK nie posiadające podciśnienia na olej do mieszanki. Jakie wymiary?
- cylindry 70cc-80cc sport (np. Power Force, Pseudo 90) gaźniki o średnicy 17 do 21mm
- cylindry 70cc-80cc racing (np. Airsal Alu, Polini Alu, MHR) gaźniki o średnicy od 21 do 28mm
- cylindry o średnicy 80cc+ racing/top-end (np. Airsal Extreme Stroke, Parmakit 110cc) gaźniki o średnicy 28mm, 30mm i więcejUwaga: Montując dane gaźniki musimy dowiedzieć się, czy nie musimy zakupić nowego króćca specjalnie pod dany model gaźnika!
10.Zawór membranowyMając ochotę na jeszcze parę dodatkowych koni możemy zainwestować w zaworki membranowe. Jeżeli już zajmujemy się rasowaniem na maksa to pewnie i nie żal nam będzie tych 200zł na cały zawór firmy Polini Evo lub 334zł za zawór TOP Performances.
11.Klin prądnicySposobem na lekkie wyprzedzenie zapłonu jest taki bardzo mały kawałek metalu zwany klinem. Firma TOP Performances ma w swojej ofercie klin, który zmienia wyprzedzenia zapłonów a co za tym idzie i charakterystykę pracy silnika. Chodzą jednak pogłoski, że może skrócić żywotność naszej maszyny.
12.ZapłonSposobem na 100% wykorzystanie podzespołów jest sportowy Moduł Zapłonowy a najlepiej cały zapłon. Jak dobrze wiemy w oryginale AM6 posiada zapłon DUCATI ENERGIA. Jest to magneto, które oprócz zasilania samej świecy zasila też każdy osprzęt w motorowerze. Na tym właśnie zapłonie istnieje możliwość zmiany modułu na sportowy ale tylko tyle. Dla zwykłego "Kowalskiego" w 100% wystarczy, jednak jeśli chcemy full sport to polecam cały racingowy zapłon firmy Malossi. Agregacikiem prądotwórczym w tym przypadku jest troszeczkę inaczej zbudowane magneto, wewnętrzne. Komplet ten umożliwia dostrojenie map zapłonu i jego wyprzedzenia w stopniu profesjonalnym, jednak możemy zapomnieć o światłach. Zapłon ten podaje napięcie tylko na silnik, tak więc możemy albo pozbyć się akusia i świateł albo same światła podłączyć pod baterie.
12.1.Świece zapłonoweZacznijmy od najpopularniejszych czyli świec firmy NGK. Niektórzy mówią, że firma się zepsuła jednak ich świece z wyższych półek dalej są dobre. Jakie posiadają rodzaje i oznaczenia?
Standardowa, czyli najtańsza za ok. 14zł posiada oznaczenie: B9ES lub BR9ES (z opornikiem, specjalnie dla elektronicznych obrotomierzy)
Platynowa/pozłacana, już droższa ale i lepiej wpływa na osiągi, posiada oznaczenie:
B9EVXIrydowa, najdroższa i najlepsza świeca, nie ma szans by się stopiła, czy skleiła. Świece te starczają na bardzo długi czas, jak na dzisiejsze standardy (mi wytrzymały 2,5 roku). Posiada oznaczenie:
BR9EIXJest też inna firma, DENSO produkująca zamiennik
NGK B9ES, czyli DENSO
W27ESR-U. Również bardzo dobre świece.
Według serwisówki szczelina powinna wynosić
0,6mm.
Przykłady świec
13.PrzełożeniaZ przełożeniami jest tak samo jak z przerzutkami w góralu, czym zębatka z przodu większa tym silnik musi wykonać mniej obrotów aby obrócić kołem. Odwrotnej zasady tyczy się tylne koło, aby wyjściowe obroty na były większe potrzebujemy mniejszej zębatki. Tak więc:
- większa zębatka przednia + mniejsza tylna = motorek osiągnie większą prędkość maksymalna lecz kosztem przyspieszenia
- mniejsza zębatka przednia + większa tylna = przyspieszenie wzrasta ale prędkość maksymalna malejePrzykład z mojego motoroweru: 14/48 - na 6 biegu 50km/h osiągane jest przy ok 4,600RPM, 120km/h przy ok 11,600RPM. (jeśli to możliwe, proszę o Wasze setupy na PM)
Musisz jednak pamiętać, że nie zawsze ociągniesz wymarzony v-max bez zwiększenia mocy silnika, z powodu tego, że nie będzie miał już siły się rozpędzić, ponieważ czym bardziej idziemy w v-max tym silnik ma większe problemy z rozpędzaniem się.
14.OlejDo mocno wysilonej jednostki lepiej nie wlewać Hipolu. Najlepsze będą oleje dobrych jakościowo marek typu:
- Motul Transoil
- Repsol Moto Transmission Oil
- Elf Moto Gear Oil
Poradnik jak zmienić olej silnikowy by delloriantOczywiście stosujemy się do oznaczenia 10W40. Wlewamy ok
850ml oleju.
15.DocieranieNajlepiej docierać jeżdżąc w pełnym zakresie obrotów, lecz z przewagą średnich. Cylindry dociera się od 400-1000km zależnie od materiału z jakiego zostały wykonane. Żeliwo wymaga dłuższego docierania niż cylindry aluminiowe. Z własnego doświadczenia polecam dodać więcej oleju do mieszanki. Co do "docierania" innych części. Jeżeli wymienimy np. wał i łożyska w silniku, możemy odczuć, że przez pewien okres silnik bardziej będzie się grzał. A dlaczego? A no dlatego, że silnik musi się na nowo "ułożyć". Także przez pewien czas ograniczamy się z katowaniem motorka.
Mając na względzie wszystko powyżej, możesz zabierać się za składanie silnika. Jeżeli składasz setup z cylindrów tańszych (żeliwnych) to polecam lekturę poradnika Tworzenia własnej uszczelki pod głowicę.
Pamiętaj też, aby uważnie nasłuchiwać dźwięków dochodzących z silnika aby uniknąć niechcianych inwestycji.
Podziękowania dla użytkowników:
monster, dudek530, Stalker1943, Ciastuś, Timy, delloriant, piterieju i wielu innych, o których nie wspomniałem.
Za ewentualne błędy ortograficzne przepraszam, wiadomo, ciepło, duszno, wieczór... jeśli coś znajdziecie jak i proponujecie zmiany w treści proszę pisać poniżej.
ZAKAZ KOPIOWANIA BEZ MOJEJ ZGODY.