ZADBAJ O JEDNOŚLAD NA ZIMĘPO LETNIM SEZONIE MOTOCYKLOWYM PRZYCHODZI PORA PRZEJŚCIOWA,
KTÓRĄ WARTO WYKORZYSTAĆ NA PRZYGOTOWANIE JEDNOŚLADU DO ZIMY.Zanim nadejdą zimowe mrozy i pogoda zmieniająca się jak w kalejdoskopie, warto wykorzystać ciepłe i dłuższe jesienne wieczory. Spędzenie kilku wieczorów na przygotowaniu motocykla przyniesie lepszy efekt niż jednodniowe całodzienne poświęcenie się temu tematowi, a i satysfakcja będzie rozłożona na kilka dni i nieokupiona zmęczeniem fizycznym.
KROK 1 - MYCIETego typu przygotowanie należy rozpocząć od wykonania prozaicznej czynności, jaką jest umycie motocykla. Do tego celu można użyć zwykłych szamponów samochodowych lub pójść krok dalej i zastosować specjalny środek do mycia motocykli. Różnica jest dość duża, gdyż preparaty do motocykli nie tylko czyszczą lakier i gładkie powierzchnie, ale też radzą sobie z brudem zgromadzonym w zakamarkach, na elementach z aluminium, stali, gumy i plastiku, nie pozostawiając smug i zacieków. Takim płynem jest
Castrol Greentec Special Bike Cleaner. Po umyciu i osuszeniu wskazane jest użycie pasty, która zapewni nieskazitelną czystość oraz woskową warstwę ochronną, co uchroni przed problemami z wyczyszczeniem motocykla na początku wiosny.
KROK 2 - OLEJMycie to jednak nie wszystko. Czas na wykonanie czynności związanych ze stroną mechaniczną. Należy zacząć od wymiany oleju silnikowego. Można się zastanawiać, po co to robić, skoro motocykl będzie stał przez kilka miesięcy. Chodzi o pozbycie się szkodliwych składników, które są rozpuszczone w oleju i przez zimę będą niekorzystnie wpływały na silnik. Mowa głównie o związkach siarki, które dostają się do oleju z paliwa. Siarka podczas długiego postoju będzie reagowała z wodą z otoczenia, tworząc związki kwasowe. Takie zaniedbania odbijają się na trwałości motocykli. Pamiętajmy, aby zawsze wraz z olejem wymieniać filtr oleju.
KROK 3 - PALIWOKolejną czynnością jest usunięcie paliwa z komór pływakowych gaźników. Większość konstrukcji jest przygotowana do tej operacji i zawiera śruby spustowe, które po odkręceniu umożliwiają spłynięcie benzyny. Jest to łatwe i nie wymaga większej wiedzy technicznej, ale szczególnie istotne dla posiadaczy motocykli dwusuwowych, gdzie oprócz paliwa w gaźniku gromadzi się olej z mieszanki. Nie można też zapomnieć o zatankowaniu motocykla do pełna przed jego sezonowaniem. Występują dwa tego powody. W motocyklach z metalowym zbiornikiem paliwa unikamy rozwijania się korozji wewnątrz. Ponadto w niepełnym zbiorniku będzie się skraplała woda, znacząco obniżając jakość paliwa. Warto do tego nie dopuścić poprzez zatankowanie motocykla „pod korek”.
KROK 4 - HAMULCENastępnym zabiegiem, który też ma związek z wodą, jest wymiana płynu hamulcowego. Płyn ten jest higroskopijny, tzn. pochłania wodę z otoczenia. Układy tylko wyglądają na szczelne, a tak naprawdę woda zawsze jest absorbowana z otoczenia. Zawartość 2% wody obniża temperaturę wrzenia płynu z 270°C do 180°C, czyli prawie o 100°C. Ponadto obecność wody przyspiesza korozję układów wewnątrz. Najlepszym płynem hamulcowym są płyny typu
Castrol Motorcycle Brake Fluid przeznaczone do motocykli. Zwykłe płyny samochodowe przeważnie zaczynają wrzeć w temperaturze 220-240°C.
Castrol Motorcycle Brake Fluid zaczyna wrzeć dopiero od 275°C, co daje dodatkowy margines bezpieczeństwa.
KROK 5 - ŁAŃCUCHKolejną czynnością, jaką musimy wykonać, jest obsługa łańcucha. Należy zacząć od jego oczyszczenia. Do tego celu nie powinno się używać benzyny, ponieważ niszczy ona gumowe uszczelki. Warto stosować specjalistyczne preparaty do tego przeznaczone. Najlepszy jest
Castrol Chain Cleaner, który usunie zabrudzenia i zużyty smar, pozostawiając czystą powierzchnię. Po osuszeniu łańcucha powinniśmy go dobrze nasmarować, najlepiej smarem syntetycznym typu
Castrol Chain Lube Racing lub
Castrol Chain Spray O-R. Smary syntetyczne są bardziej wytrzymałe na działanie wysokich nacisków i temperatur oraz odporniejsze na utlenianie się, co ma szczególne znaczenie podczas sezonowania motocykla.
KROK 6 - ELEKTRYKAWarto przejrzeć też instalację elektryczną, szczególnie w motocyklach, które mają już kilka sezonów za sobą. Rozpięcie kostek i przeczyszczenie preparatem
Castrol Motorcycle DWF oczyści utlenione powierzchnie oraz przywróci idealne przewodnictwo elektryczne. Po odparowaniu tego preparatu pozostanie cienka warstwa zabezpieczająca przed korozją i utlenianiem, co zapewni przewodnictwo na długi czas. Nie powinniśmy pozostawiać akumulatora w motocyklu, chyba że przechowujemy go w ogrzewanym pomieszczeniu. Trzeba pamiętać o okresowym ładowaniu, przyjmując, iż traci on poziom naładowania o ok. 1% dziennie.
KROK 7 - OPONYKolejną czynnością jest dokładne oczyszczenie opon i zastosowanie środka ochronnego. Zabezpieczy to opony przed długim postojem oraz pozwoli zredukować utlenianie się gumy, twardnienie mieszanki oraz ograniczy pogarszanie się przyczepności. Na wiosnę musimy pamiętać o umyciu opon ze środków ochronnych, gdyż w znacznym stopniu ograniczają one właściwości trakcyjne.
KROK 8 - ZIMOWANIEOstatnią czynność należy wykonać po odstawieniu motocykla na miejsce sezonowania. Jest nią przykrycie pojazdu pokrowcem. Nie warto przykrywać motocykli szczelnie. Recyrkulacja powietrza pod pokrowcem zabezpieczy przed gromadzeniem się wilgoci, która ma właściwości korozyjne.
Przedstawione czynności powinny być wykonane przed każdym pozostawieniem motocykla na dłuższy czas. Pozwolą one w łatwy i przyjemny sposób przywrócić do życia motocykl po zimowym śnie.
Szukasz produktów dla siebie? Wejdź na stronę
www.shop.mieloch.plJeśli masz pytania dotyczące artykułu albo używasz produktów Castrol i masz uwagi - napisz w tym temacie.
Źródło:
http://www.castrolnews.pl
_________________
Sklep internetowy z częściami i akcesoriami do skuterów / motorowerów / motocykli
WWW.SKLEP.MIELOCH.PLSzukasz części oryginalnych Aprilia / Derbi / Gilera / MBK / Peugeot / Piaggio / Vespa?
Jeżeli tak napisz na
oe@mieloch.pl !