Witam wszystkich. Dziś postanowiłem pobawić się w regulację skutera produkcji chińskiej Zumico Quick 4T rok 2011. Przebieg 600km, cuż brak czasu na jazdę. Mając wariator firmy MCN, jak i rolki tej firmy o gramaturze 4 i 5 gram przystąpiłem do działania. Odkręcamy śrubki pokrywy kluczem 8 mm nasadowa. Zdejmujemy pokrywę, odkręcamy śrubę na wale, klucz 17 tka
...nie miałem blokady, nigdy nie odkręcana także...
posłużyłem się kluczem pneumatycznym elektrycznym, jak się fajnie zrymowało. Klucz ma 400NM, a nie wiem czy wiecie koła w pojazdach osobowych dokręca się momentem ok 90-100NM, także rozumiemy, że kluczyk ma moc, ledwo nacisnołem włącznik, a śrubka leżała już na ziemi.
Bez klucza pnematycznego, bez blokady nie odkręciłbym tej śrubki, jak znajdziemy odpowiedniej długości śrubokret i oprzesz o element ramy, a płaską główką śrubokręta o ząbek przeciwtalerze to może się uda, ja nie miałem takiego śrubokręta pod ręką, także od razu chwyciłem za pneumata, tym się odkręca bez żadnej blokady.
Wyjełem wariator (czyli wario z rolkami, dociskiem, tuleją) - po 600 km był jak nowy, pasek podobnie, o zaczołem zabawę rolkami 4 i 5 gram na starym (w sumie 600km to i tak jak nowy) wariatorze. Jazda na rolkach 4 gramowych, cuż przyśpiesza płynniej, może delikatniej szybciej niż na seryjnych rolkach, prędkość doszła do 62km/h (moja waga to 80 kg). Jazda na rolkach 5 gram, ciutkę mniejsze przyśpieszenie, prędkość ta sama...ale.. obroty są dużo mniejsze na 5 gramowych rolkach, także raczej zostałbym przy 5 gramowych, różnica w przyśpieszeniu nie była zbyt mocno odczuwalna, a silnik na pewno nam dłużej pożyje jak i mniej spali. Na fabrycznych rolkach miałem osiągi, pomiędzy rolkami 4, a 5 gramowymi, czyżby chinczyki władowali 4.5 grama??. U mnie niestety tak jest. Poszedłem do pobliskiego sklepu z wagą elektroniczną, zaprzyjaźniony sprzedawca pozwolił bym se poważył rolki ( i wy też to możecie wypróbować). Niestety waga ma normę co 5 gram, więc wszystkie ważyły 5 gram, za słaba precyzja wagi. No nic, przyszedł czas na wariator firmy MCN, swoją drogą bardzo dobrze pasuję i ma dobrą jakość wykonania. W wariatorze tym rolki są ciężkie, ok 6-7 gram. Nawet w ręce czuć, że cięższe od serii. Widać ten model zrobiony jest pod tunning, przy mocniejszym silniku pojemność hmm 80 cm3, to rolki takie mają prawo bytu, jednak przy tyle co odblokowanym 50cm3 4T, są za ciężkie skuter jechał maksymalnie 55km/h, miał słabe przyśpieszenie, silnik za słaby żeby się na nich rozkręcić. Do chińczyka 4T który ma seryjny cylinder 50cm3 polecam rolki 4,5-5 gram, na 4 gramach wyje za mocno i będzie więcej palił, z kolei na cięższych od 5 będzie mułowaty. Po wymianie cylindra na powiedzmy 72-80cm3, można dać rolki powyżej 5,5 grama.
Poniżej zdjęcia z pracy (duże foty na moim FTP)
Do czego jest ten wężyk, jak zdołejm z tego metalowego cudka to leci benzyna, awaryjne spuszczenie paliwa ?:)
Śrubka odkręcona bez bólu.
Blokady nie miałem na wario.
W całej okazałości.
Widoczny przeciwtalerz z chłodzeniem
Talerz wariatora z wyjętymi już rolkami, widoczny docisk ze ślizgami. A także nowe komplety rolek testowych. Wkładamy nowe rolki do talerza, zakładamy na nie docisk ze ślizgami, od przodu talerza dajemy tuleje i wsuwamy to na wał, uważając by się nie rozsypało. Następnie wkładamy pasek, aż na tą tuleję. Wkładamy na wał przeciwtalerz z chłodzeniem, dajemy podkładkę, śrubkę i skręcamy. Przykręcamy obudowę, i możemy testować nowy zestawik.
Pokrywa, na nalepce widoczny typ Silnika, tj. 1P39QMB, przykręcamy ją i to koniec naszej pracy.
Podsumowanie, znalezienie złotego środka wymaga czasu i testów.. należy każde rolki dobrze wytestować, jazda pomiar przyśpieszenie vmax, szczególnie jak pod górkę sobie radzi. Po wielu testach można nawet na 50cm3 wybarć odpowiedni zestaw rolek, nie mniej jak pisałem wyżej, cięższe rolki to tylko po tuningu (zwiększenie pojemności). Od tego zaczynajmy gdy już mamy odblokowany skuter. Mój jest odblokowany, w zasadzie nie miał dużo blokad: śrubka przy gaźniku blokujaca otwarcie manetki na maksa, i rurka w filtrze powietrza. Na iglicy, na module, na wariatorze blokad nie miałem. Skuter zostawiłem a na seryjnych rolkach i wario, czyli około 4.5 grama, dokładną masę podam, jak zajdę do zegarmistrza który to ma bardzo dokładną wagę
.
pozdrawiam, Adam