Witam
W tym poradniku chciałbym przedstawić wam wykonanie remontu silnika ( wymiana cylindra, wału, łożysk, składanie skrzyni, sprzęgła) mojego wykonania. Mam nadzieję, że ułatwi komuś to pracę. tekst i zdjęcia są mojego autorstwa. Pozdrawiam i zapraszam do zapoznania się z treścią
• Nie odpowiadam za nieprawidłowe złożenie silnika. Poradnik ma pomóc, nie jest wskazane ścisłe trzymanie się jego.
• Przed remontem musimy się zaopatrzeć we wszystkie podstawowe narzędzia (komplet kluczy, różnych śrubokrętów, kombinerki, młotki itp.)
• Dodatkowo potrzebny będzie silikon wysokotemperaturowy, nowe uszczelki, ściągacz magneta.
• Co chwila trzeba zwracać uwagę, czy wszystko dobrze robimy i o niczym nie zapomnieliśmy
• Polecam ściągnąć i wydrukować serwisówkę, która w dużym stopniu ułatwia składanie silnika.
• Nie bójcie się składani skrzyni i sprzęgła – to tylko wydaje się trudne.
• Części z demontażu najlepiej układać sobie w jedno miejsce, i zabezpieczyć przed zabrudzeniem. Trybu najlepiej ułożyć w odpowiedniej kolejności, a następnie przewlec drutem lub opaska, aby kolejność była poprawna, co pomoże nam przy składaniu.
• Polecam robić co chwila zdjęcia, aby zapamiętać co gdzie było.
• Na każdym kroku chroń tryby i łożyska przed uszkodzeniem i zabrudzeniem, najlepiej zakrywając je szmatką.
• Zakładam, że każdy kto ma zamiar rozłożyć i złożyć silnik posiada podstawowe pojęcie o mechanice i jest w miarę bystry, dlatego nie będę tłumaczył która śrubka jest od czego, jak to odkręcić, jak zablokować wał itp.
1. Najpierw, gdy silnik jeszcze mamy w ramie, spuszczamy z niego wszystkie płyny, odłączamy chłodzenie, olej, elektrykę, zdejmujemy łańcuch i wszystko inne, co będzie nam przeszkadzało przy wyjmowaniu silnika. Wyjmujemy gaźnik, który może nam później przeszkadzać. Zatykamy króciec jakąś szmatką.
2. Odkręcamy trzy śruby, które trzymają silnik w ramie. Następnie wyjmujemy go ostrożnie.
3. Wyjęty silnik kładziemy w dowolnym miejscu, najlepiej na warsztacie, biurku (najwygodniejszy dostęp), za po czym dokładnie go czyścimy z różnego syfu.
4. Następnie odkręcamy pokrywę magneta. Odkręcamy śrubę na wale trzymającą koło magnesowe. Koło magnesowe odkręcamy przy pomocy ściągacza magneta. Uważamy, aby nie zgubić klina wału. Po odkręceniu ujrzymy zapłon, którego podstawkę z karterami trzymają trzy śrubki. Odkręcamy je.
5. Teraz demontujemy wszystko, co znajduje się „na karterach” tj. cylinder, gaźnik, króciec, zawór, wysprzęglik, masę.
6. Zabezpieczamy szmatką wlot do skrzyni korbowej i otwór po wysprzęgliku.
7. Teraz demontujemy osłonę sprzęgła (pompy cieczy i oleju nie ma potrzeby odkręcać).
8. Odkręcamy nakrętkę sprzęgła, zdejmujemy sprzęgło starając się ułożyć je w taki sposób, aby było złożone (zalecam przez środek związać drutem lub opaską). Odkręcamy następnie resztę trybików, skręcając je drutem razem z podkładkami i nakrętkami.
9. Odkręcamy nakrętkę wału, po czym ściągamy tryby z wału.
10. Odkręcamy wszystkie śruby trzymające kartery ze sobą, także te, które były pod zapłonem
11. Oddzielamy kartery od siebie. Można to zrobić na kilka sposobów, ja pukałem w miejsca po śrubach małym prętem. Najlepiej, żeby lewy karter (od zapłonu) wyszedł do góry, wtedy skrzynia zostanie prawie w całości.
12. Demontujemy całą skrzynię, aby w jak najmniejszym stopniu się rozdzieliła. Zapamiętujemy gdzie co było.
13. Wybijamy wał. Są różne sposoby, ja robiłem to za pomocą młotka i drewienka (wał i łożyska i tak były do wymiany).
14. Jeśli łożyska zostały w karterach, to należy je wybić (do wewnątrz). Gdy będą nam jeszcze potrzebne, to należy użyć ściągacza wewnętrznego do łożysk. Mi posłużył okrągły, drewniany klocek i młotek.
15. Wyjmujemy uszczelniacze na zewnątrz (nie powinno być z tym problemów)
16. Jeśli wykonaliśmy już wszystkie prace (porting, czyszczenie itp.) to należy wbić łożyska. Wcześniej polecam włożyć je do zamrażarki. Umieszczamy łożyska w gniazdach, lekko pobijając młotkiem gumowym lub przed drewienko (unikać uderzania w środkowy pierścień) .
17. Następnie zakładamy uszczelniacze, lekko je wbijając. Jeśli mamy całe gumowe, to ten z większym otworem będzie przy sprzęgle.
18. Zmrożony wał, wkładamy do prawego karteru (z podgrzanym łożyskiem). Pomagamy sobie młotkiem gumowym lub zwykłym przez drewniany klocek.
19. Składamy skrzynię (jak na zdjęciach). Ważne, aby podkładki i wodziki były na swoim miejscu (serwisówka była w tym przypadku bardzo pomocna)
20. Składamy kartery, wcześniej smarując prawy karter (ten, który leży) cienką warstwą silikonu na miejscach styku z drugim karterem. Jeśli w pewnym momencie nie będzie chciał już dalej wejść, do pomagamy sobie trzeba długimi śrubami, tworzącymi trójkąt równoboczny, skręcając je. Gdy odstęp będzie już niewielki, do wkręcamy wszystkie śruby łączące karter, i powoli każdą z nich skręcamy (jedną o 360 stopni, potem kolejną, kolejną..aż do końca). Dokręcamy wszystkie śruby.
21. Pukamy młotkiem gumowym w wał z obu stron, aby go ustawić i odprężyć łożyska.
22. Składamy tryby na wale, odwrotnie do zdejmowania. Zakręcamy nakrętkę.
23. Zakładamy i przykręcamy zapłon, a następnie koło magnesowe, pamiętając o klinie wału. Zakładamy osłonę magneta.
24. Wkładamy w wał łożysko igiełkowe, następnie tłok mocujemy do korby. Zakładamy uszczelkę cylindra, i cylinder, którego gładź powinna być wcześniej posmarowana lekko olejem do mieszanki.
25. Zakładamy głowicę z uszczelkami, którą przykręcamy. Wkręcamy świecę.
26. Zakładamy zawór, króciec, wysprzęglik. Gaźnik założymy później, będzie on przeszkadzał przy wkładaniu silnika. Króciec zatykamy szmatką, aby nic nie dostało się do środka.
27. Zakładamy kolejny tryb przy sprzęgle, który powinien stykać się z trybem wału tak jak wskazują kropki. Przykręcamy nakrętkę.
28. Składamy sprzęgło odwrotnie, jak zdejmowaliśmy. Wstępnie regulujemy i przykręcamy.
29. Przykręcamy pokrywę sprzęgła, wcześniej wkładając uszczelkę lub smarując silikonem.
30. Wkładamy silnik do ramy
31. Podłączamy chłodzenie, elektrykę, i wszystko inne co potrzebne do prawidłowego działania pojazdu.
32. Odpalamy i cieszymy się złożonym i sprawnym silnikiem!
Materiały pomocnicze:
https://www.youtube.com/watch?v=fvjGtECP9FQ
https://www.youtube.com/watch?v=VHPXHg0SOpc
http://www.mopedtuning.it/img/spaccato_am6.jpg
http://am6.com.pl/download/am6.jpg
http://www.forum.mieloch.pl/viewtopic.php?t=287043&sid=a324207458df4a35013eda296e24ef52
Jest to pierwsza wersja poradnika, który będzie jeszcze udoskonalany w celu poprawienia treści, i dodaniu nowych zdjęć.
Jeśli macie jakieś uwagi, to piszczcie. Pozdrawiam