Dzisiaj jest 24 lis 2024, 2:01



Strefa czasowa UTC+1godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
Offline
Post: 01 lis 2016, 12:14 
******
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 paź 2013, 16:12
Posty: 3214
Lokalizacja: RZE
Pojazd: CPI aragon GP
Imię: Marcin
Witam serdecznie wszystkich użytkowników tego zacnego forum!
Wiele osób boryka się z uszkodzeniem (często z nie dokręceniem śruby dociskowej) łożyskowania główki ramy. Może nie przedstawię tutaj zbyt wiele zdjęć, by to wytłumaczyć jakoś łopatologicznie ale mam głęboką nadzieję, że ten mój bełkot nie zostanie odebrany jako "pierdzielenie".
W pierwszej kolejności chciałbym uczulić wszystkich kierowców jednośladów, aby pilnowali tego, co dzieje się z ich jednośladem. Najprostszym przykładem jest przednie zawieszenie, które ma ogromny wpływ na Wasze bezpieczeństwo, w trakcie codziennej jazdy. Nie jest tu ważna pojemność silnika, typ pojazdu, czy też kwota, za jaką kupiliście dany jednoślad. Ważne jest, by łożyskowanie pojazdu, który prowadzicie było w dobrym stanie.
Zacznijmy od tego, co powinno być w zestawie:
Obrazek
Mamy tu cały "pakiet" pełnego "ułożyskowania" główki ramy. Czy warto zostawiać stare części? Moim osobistym zdaniem nie.
Obrazek
Dlaczego nie? Bo każdy z tych elementów (jeżeli chodzi o bieżnię łożysk) się "wyrabia", w trakcie swojej pracy i luzy pozostaną, mimo próby kontrowania tą śrubą:
Obrazek
Niektórzy uważają, że wymiana łożysk główki ramy to max 2h... Być może w warunkach warsztatowych, gdzie dzieje się to na porządku dziennym. Fakt, że sama wymiana nie jest jakoś skomplikowana ale czynności im towarzyszące już są skomplikowane (pierdyliard śrubek, by rozbebeszyć czaszę, ilość wtyczek od elektryki, które warto opisać i rozkręcenie wszystkiego z kierownicy). Gdy już mamy ogarnięte plastiki to możemy przystąpić do odkręcania nakrętek kontrujących: Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Po tej czynności już idzie z górki, należy zdemontować przód skuterka, wyjmując po prostu przód z główki ramy i następnie wybijamy stare "panewki". Wiele skuterków ma łożyskowanie w postaci luźnych śrutów, gdyby się poluzowała śruba dociskowa: Obrazek
Obrazek Ja zastosowałem zestaw z wiankami, ponieważ te od dołu lubią wypaść w trakcie jazdy:
Obrazek gdyby się poluzowała śruba. Problemem jest odkręcenie nakrętek kontrujących, musiałem użyć do tego młotka i płaskiego śrubokręta, pobijając dosyć energicznie. Samo dokręcanie odbywało się za pomocą klucza pazurkowego Obrazek Obrazek
Ważne jest nałożenie odpowiedniego smaru na łożyskowanie. Najlepszym wyborem jest smar z dodatkiem miedzi, który jest odporny na tarcia, które występują na małej powierzchni z dużymi siłami. Ja użyłem smaru grafitowego z domieszką dwusiarczku molibdenu (akurat takim dysponowałem na tą chwilę) Obrazek
Po tym całym zabiegu skręcamy wszystko do kupy, oczywiście w odwrotnej kolejności rozkręcania. W moim przypadku poszedłem na łatwiznę i nie rozkręcałem elementów z kierownicy, co było mocno uciążliwe, jeżeli chodzi o pracę w pojedynkę. Warto też nie tankować do pełna paliwa, bo to zbędne kilogramy, a i przez przelew można wiele wylać.


Ostatnio zmieniony 03 lis 2016, 18:52 przez Gummma, łącznie zmieniany 3 razy

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 


Offline
Post: 01 lis 2016, 15:03 
Stróż Forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 cze 2014, 6:15
Posty: 2090
Lokalizacja: Końskie Świętokrzyskie
Pojazd: Romet RXL 2T, Kawasaki EN500
Super sprawa i jestem za propagowaniem działań poprawiającym bezpieczeństwo.

Niestety mamy troszkę problem ze zdjęciami i jak mógłbyś poprawić ;)




_________________

POZDR robdk
Mój kanał Motogaraż robdk




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 03 lis 2016, 18:54 
******
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 paź 2013, 16:12
Posty: 3214
Lokalizacja: RZE
Pojazd: CPI aragon GP
Imię: Marcin
robdk Dziękuję za info, mój błąd, że nie sprawdziłem. Mam nadzieję, że teraz będzie działało.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 03 lis 2016, 21:56 
Stróż Forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 cze 2014, 6:15
Posty: 2090
Lokalizacja: Końskie Świętokrzyskie
Pojazd: Romet RXL 2T, Kawasaki EN500
Działa :)




_________________

POZDR robdk
Mój kanał Motogaraż robdk




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
Post: 30 gru 2016, 9:26 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25 wrz 2014, 19:20
Posty: 346
Lokalizacja: między Bugiem a Odrą
Pojazd: Dwa kółka z silnikiem 125ccm
Warto by też opisać sposób dokręcania całości:

1. Dokręcamy górny pierścień z bieżnią do lekkiego oporu.
2. Odkręcamy go o ~1/4 obrotu
3. Przytrzymujemy lagi, a pierścień kluczem i dokręcamy nakrętkę kontrującą do oporu (ale bez przesady).

Sprawdzamy czy kierownica nie ma oporów przy skręcaniu. Łapiemy od przodu za lagi i sprawdzamy czy nie ma luzu przód-tył. Jeśli cokolwiek wyczujemy (opór, luz), ponawiamy aż do skutku.
Warto po kilkudziesięciu km sprawdzić luz/opory i ew. skorygować.




_________________

Obrazek




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Przejdź do:  



Powered by phpBB © 2007 Group serwis komputerowy