Dzisiaj jest 29 sty 2025, 22:48



Strefa czasowa UTC+1godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 14 ] 
Autor Wiadomość
Offline
Post: 13 lut 2010, 14:29 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08 maja 2008, 8:33
Posty: 125
Lokalizacja: Lublin
Pojazd:
Regulamin techniczny skuterów

1. Ogólne

Do wyścigów dopuszczone są wszystkie dwukołowe skutery, których obręcze kół nie przekraczają średnicy 13cali, a pojemność odpowiada poszczególnym klasom.
Wszystkie skutery muszą być homologowane.
Wszystkie zmiany w pojeździe i silniku są zasadniczo zabronione, o ile nie są wyraźnie dozwolone względnie opisane w niżej wymienionych punktach.

2. Ustalenia techniczne dla wszystkich klas

2.1. Tylny błotnik – osłonę przeciwbłotną można usunąć lub skrócić.

2.2. Licznik można usunąć lub zastąpić innym urządzeniem. Powstałe po usunięciu otwory muszą być zasłonięte przesłoną-pokrywą.

2.3. Lusterka, bagażniki, główna i boczna nóżka muszą zostać usunięte. Sygnał dźwiękowy musi zostać odłączony lub usunięty.

2.4. Ze względów bezpieczeństwa należy usunąć lub zakleić taśmą szklane elementy oświetlenia. Powstałe po ich wymontowaniu otwory należy zaślepić Wystające kierunkowskazy muszą zostać usunięte. Wszystkie żarówki należy usunąć.

2.5. Śruba wlewu i spustu oleju musi zostać zabezpieczona drutem, przed samoczynnym odkręceniem się. Powyższe nie obowiązuje w klasie 1 zawodników nie posiadających jeszcze licencji.

2.6. Odpowietrzenie gaźnika musi pozostać oryginalne, a odpowietrzenie silnika (dotyczy
4-suwu) musi być zakończone pojemnikiem zbiorczym.

2.7. Gaźnik musi być zaopatrzony w skuteczny filtr powietrza lub komorę powietrza ssanego.

2.8. Rozmiar opon jest dowolny, jednak z zachowaniem oryginalnej średnicy obręczy koła. Bieżnik jest dowolny. Producent jest dowolny. Wolno stosować opony typu slick i koce grzewcze.
Dozwolone są tylko opony dostępne w handlu. Na początku treningów względnie wyścigów głębokość bieżnika na całej szerokość powierzchni użytkowej opony musi wynosić minimum 2,5mm. Nacinanie profilu jest zabronione. Można stosować dowolne dętki, kominki i zawory napełniające.

2.9. Można stosować tylko paliwo dostępne w handlu publicznym.

2.10 Dopuszczalna głośność wynosi 98 db/A przy 5000 obr/min.

2.11. Dopuszcza się zmianę kierownicy i jej obudowy.

2.12. Zaleca się, aby oba końce kierownicy były zaopatrzone w półokrągłe zatyczki/zaślepki. Muszą one być trwale i nieruchomo zamocowane w rurze kierownicy. Ich średnica nie może być mniejsza niż średnica rury kierownicy.

2.13. Manetka gazu musi natychmiast powracać do pozycji zerowej, jak tylko kierowca ją puści. W takiej sytuacji silnik musi zgasnąć. Gumy rączek są dowolne.

2.14. Narzędzia podręczne muszą zostać usunięte.

2.15. Okładziny hamulcowe są dowolne.

2.16. Śruby, nakrętki, łożyska kulkowe, pierścienie uszczelniające, obejmy węży i zawleczki są dowolne. Stosowanie śrub aluminiowych i tytanowych jest zabronione.

2.17. Dno pojemnika, schowka na kask, może zostać usunięte (wycięte), tylko w celu ułatwienia dostępu do silnika i świecy.

2.18. Starter nożny musi być wyposażony w sprawna sprężynę, zapewniającą jego powrót do pozycji wyjściowej.

2.19. Zbiornik oleju i pompka oleju mogą być odłączone lub zdemontowane.

2.20. Rozrusznik i akumulator mogą być zdemontowane.

2.21. Układ wydechowy jest dowolny. Nie może jednak wystawać poza obrys tylnego koła.

2.22. Jako ciecz chłodzącą można stosować tylko czystą wodę, uzupełnioną np. dodatkiem PRO CCA firmy Silikone. Powyższe nie obowiązuje w klasie 1 zawodników nie posiadających jeszcze licencji.

3. Ustalenia techniczne dla klasy 2

3.1. Wszystkie fabryczne blokady silnika powodujące zmniejszenie mocy oraz ograniczenie prędkości mogą zostać usunięte lub zastąpione innymi, oryginalnymi częściami.

3.2. Dopuszcza się stosowanie nieoryginalnych tłoków, wałów i korbowodów, odpowiadających materiałem i konstrukcją oryginałowi.

3.3. Dopuszcza się stosowanie tłoków nadwymiarowych, zgodnych z fabryczną instrukcją naprawy pojazdu.

3.4. Wyposażenie gaźnika może zostać zmienione (dysze, przepustnice, iglice). Dopuszcza się zmianę gaźnika na dowolny, dostępny w handlu, o średnicy przelotu max 17,5mm z tolerancją +/- 0,1mm.

3.5. Wariator jest dowolny.

3.6. Pokrywa wariatora musi posiadać wszystkie śruby mocujące, przewidziane przez producenta.

3.7. Pasek napędowy jest dowolny.

3.8. Sprzęgło i sprężyna sprzęgła są dowolne.

3.9. Króciec ssący jest dowolny.

3.10. Zawór membranowy jest dowolny.

3.11. Oryginalna komora filtra powietrza może zostać przerobiona wewnątrz. Element filtra z gąbki może zostać usunięty. Zewnętrzny wygląd filtra nie może zostać zmieniony. Połączenia komory filtra powietrza z gaźnikiem, ramą i elementami obudowy skutera nie mogą zostać zmienione. Dodatkowe otwory wlotu powietrza w komorze filtra powietrza są dozwolone.

3.12. Sprężyna korektora momentu obrotowego jest dowolna.

3.13. Przełożenie (przekładnia) może zostać zmieniona.

3.14. Przednia tarcza hamulcowa jest dowolna. Większe tarcze hamulcowe z odpowiednimi adapterami do oryginalnych zacisków hamulcowych są dozwolone. Wszystkie części muszą być dostępne w handlu. Zaciski hamulcowe muszą pozostać oryginalne. Przewody hamulcowe mogą zostać zmienione.

3.15. Elementy resorujące zawieszeń i amortyzatory są dowolne. Oryginalne punkty mocowań muszą zostać zachowane.

3.16. Świece zapłonowe i fajka świecy są dowolne.

3.17. Uszczelka pod cylinder jest dowolna.

3.18. Pojemność maksymalna tych klas wynosi 50cc (z zastrzeżeniem pktu 3.3)

3.19. W karoserii przed silnikiem można wykonać otwór o wymiarach 150x150mm, w celu uzyskania lepszego dostępu do świecy zapłonowej.
3.20. Można zdemontować dozownik oleju, rozrusznik i akumulator.

4. Ustalenia techniczne dla klasy 3.

4.1. Maksymalna dozwolona pojemność 70cc może zostać osiągnięta przez zmianę średnicy cylindra (wraz z głowicą) Skok tłoka musi odpowiadać serii.

4.2. Można zastosować dowolny gaźnik, dostępny w handlu. Średnica gaźnika może wynosić maksymalnie 21mm (z tolerancją +/- 0,1 mm). W gaźniku można zmienić przepustnicę, iglice, dysze iglicy,dysze wolnych obrotów, dysze główną. Króciec ssący może zostać zmieniony. Gaźnik dowolny, dostępny w handlu.

4.3. Zapłon jest dowolny.

4.4. W cylindrze i obudowie silnika można wykonywać modyfikacje. Pozwala się na skrawanie i szlifowanie materiałów. Jakiekolwiek dodawanie materiałów jest zabronione. Naprawy spawaniem są dozwolone. Wał korbowy można wymienić na dowolny dostępny w handlu.

4.5. Układ wydechowy i obudowa filtra powietrza może zostać wymieniona. Kompletny układ wydechowy nie może wystawać poza obrys tylnego koła.

4.6. Sprzęgło i sprężyny sprzęgła są dowolne.

4.7. Pokrywy zapłonu nie wolno usunąć. Mogą zostać przeprowadzone zmiany w celu poprawy chłodzenia.

4.8. Zezwala się na modyfikacje pokrywy wariatora i sprzęgła, przy zachowaniu wszystkich śrub mocujących, przewidzianych przez producenta.. Jakiekolwiek zmiany powinny służyć tylko poprawie chłodzenia. Max średnica nawiercanych otworów nie może przekraczać 14mm. Pierwotnie przewidziane przez producenta funkcje części nie mogą zostać naruszone.

4.9. Wariator, pasek napędowy i przełożenie może zostać zmienione lub wymienione. Sprężyna korektora momentu obrotowego jest dowolna.

4.10. Zmiany w systemie chłodzenia są dozwolone. Przebudowa na inny system chłodzenia (np. chłodzenie powietrzem na chłodzenie wodą) jest dozwolone tylko z zastosowaniem części, które są dostępne w handlu.

4.11. Oryginalny system ssący musi zostać zachowany. Membrana i króciec gaźnika może zostać wymieniona względnie obrobiona/przerobiona. Mocowanie membrany musi zostać zachowane.

4.12. Dozwolona jest wymiana tylnej sprężyny amortyzatora i całego amortyzatora.

4.13. Widelec przedniego zawieszenia jest dowolny. Punkty mocowania muszą odpowiadać oryginalnym.

4.14. Układ hamulcowy jest dowolny. Wolno stosować tylko komponenty ze stali i żeliwa. Dozwolone są zaciski hamulcowe 4-tłoczkowe..

4.15. Dozwolona jest zmiana kranika do benzyny i przewodu paliwowego. Zbiornik paliwa musi pozostać oryginalny.

4.16. Oryginalny kształt karoserii, przewidziany przez producenta dla danego modelu, musi zostać zachowany. Dozwolone są tylko drobne zmiany, mające na celu przystosowanie skutera do warunków wyścigowych.

4.17. Wszystkie skutery mogą przed cylindrem (w karoserii) posiadać otwór o maksymalnych wymiarach 150 x 150mm. Na czołowej części karoserii, a także w jej tylnej części, można wykonać otwory o maksymalnej średnicy 14mm. Nie mogą one przekroczyć powierzchni chłodnicy.

4.18. Oryginalne instrumenty pomiarowe, np. kontrolka temperatury wody, obrotomierz, prędkościomierz, mogą zostać zdemontowane względnie zastąpione innymi.

4.19. Wszystkie części, które zostały wymienione, muszą odpowiadać serii, która jest przez ich producenta skatalogowana. Muszą one być dostępne w handlu.

4.20. Rama musi pozostać w oryginalnym stanie. Uchwyty mocujące, które łączą silnik z ramą, mogą - bez zmiany struktury - zostać zmienione.

4.21. Obracające się elementy moszą zostać zabezpieczone odpowiednią pokrywą (np. części układu zapłonowego).

4.22. Śruby mocujące zaciski hamulcowe muszą być zabezpieczone drutem, przed samoczynnym odkręceniem się.

4.23. Zezwala się na zmianę kierownicy i jej obudowy, lecz z zachowaniem oryginalnych wymiarów i kształtu.

5. Elementy techniczne skuterów klasy 2 i 3podlegające sprawdzaniu przez komisję techniczną:

- gaźnik wraz filtrem powietrza
- cylinder wraz z głowicą i tłokiem
- wał korbowy wraz karterem silnika
- układ zapłonowy
- paliwo
- płyn chłodzący

Komisja Techniczna może skontrolować – poza powyższym wykazem - dowolny element skutera.

KALENDARZ
24.04.2010 I runda Pucharu Polski
Gostyń

15.05.2010 II runda Pucharu Polski
Stary Kisielin

6.06.2010 III runda Pucharu Polski
Szczecin

19.06.2010 IV runda Pucharu Polski
Koszalin

17.07.2010 V runda Pucharu Polski
Kielce

28.08.2010 VI runda Pucharu Polski
Bydgoszcz

11.09.2010 VII runda Pucharu Polski
Lublin

25.09.2010 VIII runda Pucharu Polski
Radom

Więcej na : http://www.pzm.pl/Skutery/Kalendarze
WWW.PZM.PL




_________________

<a href="http://www.autowcentrum.pl/awc/TAXI-SERVICE/peugeot-306-1994-2/>Mój Peugeot 306 XRD</a>


Ostatnio zmieniony 13 lut 2010, 15:20 przez Ponton, łącznie zmieniany 2 razy

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 


Offline
 Tytuł:
Post: 13 lut 2010, 14:55 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 lip 2009, 18:19
Posty: 255
Lokalizacja: Szczecin
Pojazd:
Dużych różnic nie widać, poza dozwolonymi slickami i kołami 13" w każdej klasie.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 13 lut 2010, 16:00 
Główny Dowodzący - Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 wrz 2007, 20:36
Posty: 1746
Pojazd: AR 159
Ponton pisze:
2.13. Manetka gazu musi natychmiast powracać do pozycji zerowej, jak tylko kierowca ją puści. W takiej sytuacji silnik musi zgasnąć. Gumy rączek są dowolne.

Że he? Tak było, że skuter musi gasnąć po puszczeniu manetki?

Dzięki Ponton!




_________________

Obrazek Piszę poprawnie po polsku.


Ostatnio zmieniony 13 lut 2010, 16:00 przez Kąkol, łącznie zmieniany 1 raz



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 13 lut 2010, 17:34 
**

Rejestracja: 03 sie 2007, 17:58
Posty: 232
Pojazd:
No tak było Kąkol już dawno, ale tylko nielicznym zawodnikom gasnął...

Na slickach i kołach 13 cali można już było jeździć wcześniej ;]
Według mnie beznadziejny jest pomysł z gaźnikami 21mm. W celu umożliwienia startów zawodnikom z Czech czy z Niemiec oraz wyrównania szans minarelli vs piaggio w wyścigach, PZM powinien wprowadzić małe sprostowanie: gaźnik 19mm dla skuterów z kołami 10" i max 25mm dla skuterów 12 i 13".
Pozdrawiam,




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 16 lut 2010, 16:57 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 paź 2009, 13:51
Posty: 14
Lokalizacja: Kościan
Pojazd:
skąd ten regulamin ???????




_________________

Skutery-Quady-Motocykle
ul.Sieralowskiego 41A
64-000 Kościan
www.skutery.bidon.koscian.pl




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 16 lut 2010, 17:16 
**

Rejestracja: 03 sie 2007, 17:58
Posty: 232
Pojazd:
http://www.pzm.pl/Skutery/Reguaminy




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 16 lut 2010, 18:19 
*

Rejestracja: 19 sie 2007, 13:22
Posty: 125
Lokalizacja: Poznań
Pojazd:
no Kepuś nie wygłupiaj sie :)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 19 lut 2010, 13:28 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 lut 2010, 13:20
Posty: 9
Lokalizacja: Warszawa
Pojazd:
Witam.
Pytanko mam.

"Wszystkie zmiany w pojeździe i silniku są zasadniczo zabronione, o ile nie są wyraźnie dozwolone względnie opisane w niżej wymienionych punktach."

to jest regulamin dla klasy 1.
Czy chodzi tu również o nie zdejmowanie blokady, tej która jest na dotarciu :/ ???

Pozdrawiam




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 19 lut 2010, 13:37 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 lip 2009, 18:19
Posty: 255
Lokalizacja: Szczecin
Pojazd:
3.1. Wszystkie fabryczne blokady silnika powodujące zmniejszenie mocy oraz ograniczenie prędkości mogą zostać usunięte lub zastąpione innymi, oryginalnymi częściami.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 19 lut 2010, 14:14 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 lut 2010, 13:20
Posty: 9
Lokalizacja: Warszawa
Pojazd:
ok dzięki, nie zrozumiałem tego punktu :ups:




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 08 kwie 2010, 11:53 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 lut 2005, 23:39
Posty: 9
Lokalizacja: Warszawa
Pojazd: piaggio ciao
Ponton- można by pojechać motorowerem PIAGGIO CIAO koła 17'':

Obrazek

w wyścigach 11.09.2010r. w Lublinie (np. poza kwalifikacją) ?

pozdrawiam
Dawid Pietrzak




_________________

www.ciao.tnb.pl




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 19 kwie 2010, 9:40 
*

Rejestracja: 19 kwie 2010, 7:08
Posty: 4
Pojazd:
Widzę, ze ktos tu lubi kasować posty.

Prosze mi wyjaśnić jak wyglada weryfikacja podczas badania technicznego czy cylinder i glowica były modyfikowane. Czy komisja techniczna dysponuje danymi fabrycznymi, przymiarami które pomoga określić czy dany cylinder był modyfikowany?




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 19 kwie 2010, 14:30 
*

Rejestracja: 19 sie 2007, 13:22
Posty: 125
Lokalizacja: Poznań
Pojazd:
generalnie to zależy gdzie. Oni patrzą tylko tak z zewnątrz, nie ma patrzenia, czy rozbierania skuterków. No chyba że ktoś wniesie problem. to wtedy się rozbiera i w ogóle.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 19 kwie 2010, 15:49 
*

Rejestracja: 19 kwie 2010, 7:08
Posty: 4
Pojazd:
Ale jak juz dochodzi do rozebrania to czy są jakies dane fabryczne którymi sędzia dysponuje? Chodzi o to ze mając swój orginalny cylinder i taki kupiony jako część zamienna widze że one sie różnią. ten oryginalny jest duzo dokladniej zrobiony i chciałbym aby ten nowy też doprowadzic do takiego stanu jak oryginalny.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 14 ] 



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Przejdź do:  



Powered by phpBB © 2007 Group serwis komputerowy