Witajcie
Aby poczuć moc jedynym sposobem nie jest wymiana cylindra 50cc na 70cc, czyli nie legalnie powiększając pojemność (o ile masz prawko kat. A1) a zapewne większość montujących 70cc i więcej do 50cc nie rejestrują tego i jeżdżą bez odpowiedniego prawka. Postaram się napisać, co można zrobić, aby się cieszyć z moc nie powiększając pojemności naszego jednośladu. Pamiętajcie, że podstawą tuningów silników 2T jest wydech, najlepiej kolankowy, sportowy, odblokowany. Następnie wariator, sprzęgło, dzwon i pasek. Na końcu musimy wszystko wyregulować. Należy pamiętać, że nie regulujemy po każdej części, tylko dopiero wtedy jak wszystkie elementy przez nas kupione zostaną zamontowane. Inaczej jest, jeśli po takim tuningu zechcemy coś nowego kupić, np. mocniejszy wydech, wtedy ponowna regulacja jest wymagana. Regulacja, czyli rolki wariatora (masa), Sprężyna dociskowa tak zwana "centralka" (twardość), sprężynki sprzęgła i naciągnięcie wstępne, jeśli mamy taką możliwość regulacji sprzęgła, spotykane w sprzęgłach sportowych. Im mocniejszy setup tym lżejsze rolki, to samo tyczy się wydechów sportowych. Lubią wysokie obroty, więc rolki lżejsze i sprężynki sprzęgła twardsze, dzięki temu potrzeba więcej obrotów (siły odśrodkowej) dla sprzęgła żeby sprzęgło zostało załączone, w między czasie silnik zbiera wyższe obroty. Jeśli się jednak decydujemy na 50cc + należy zrobić parę rzeczy. W zależności klasy i mocy wiele elementów nie wytrzyma albo nie są do takiej mocy przystosowane. Układ dolotowy musi zostać zmodyfikowany, czyli większy krócieć (większa średnica niż 20mm najpopularniej) większa dysza główna podająca paliwo oraz filtr stożkowy. Nie montujemy stożków do serii!!! Mimo lepszego dźwięku, osiągi mogą spaść a spalanie wzrosnąć. Sam gaźnik będzie potrzebny większy, do sporta może być 17,5mm a do coraz mocniejszych 19mm, dalej 21mm itp. Wzmocnienie wału. Do sporta założymy mocniejsze łożyska, a do For Race, Evo będzie już potrzebna wymiana. Po idealnej regulacji nie jesteśmy zadowoleni z osiągów? Teraz opłaci się zmienić tryby (przełożenia). Mimo mocy, nasze tryby nie pozwolą na większe przyspieszenie czy v-max z powodu charakterystyki, po zmianie odczujemy efekty. Po takim tuningu pamiętajmy o stanie ogumienia lub modyfikacji hamulców na mocniejsze/wydajniejsze. Jeździjmy szybko jak są do tego warunki. Szerokości i przyczepności,
Mach.
Nie namawiam do nielegalnych czynów jak zdejmowanie blokad (tracenie homologacji) z wydechów i odblokowywania skuterów, powodując zwiększoną prędkość maksymalną. Podejmując się tych działań robicie to na własne ryzyko.