Dzisiaj jest 30 lis 2024, 2:38



Strefa czasowa UTC+1godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Offline
Post: 27 cze 2009, 1:40 
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 wrz 2004, 16:41
Posty: 2430
Lokalizacja: Poznań
Pojazd: Gilera Stalker
TUNING W PIGUŁCE
OD MIELOCH RACING TEAM

CZĘŚĆ III - OBRÓBKA CYLINDRA


W części pierwszej dowiedzieliście się o montażu zestawu cylindra. Jeśli charakterystyka osiągów Waszego silnika wciąż jeszcze Was nie satysfakcjonuje, możecie przejść do następnego etapu mianowicie do obróbki cylindra. Nie chodzi nam o wygrawerowanie na cylindrze Twojego imienia. Dla nas ważniejsza jest jego wartość wewnętrzna...

Do zmian w komorze spalania potrzebujemy specjalistycznych, lepszych narzędzi niż te, które znajdują się w naszym domowym warsztacie. Nie każdy posiada w domu frezarkę albo tokarkę i dlatego przedstawimy Wam jak samemu zająć się cylindrem.

W silniku dwusuwowym prawie cała jego moc ukryta jest w kanałach i już małe zmiany wielkości, formy i przebiegu kanałów dolotowych i wylotowych przynoszą odczuwalne zmiany w osiągach silnika. Zanim przejdziemy do samodzielnego frezowania powinniśmy najpierw sprawdzić dokładnie nasze narzędzia. Żeliwny odlew cylindra jest bardzo podatny na obróbkę. Można go obrabiać ręcznie za pomocą pilnika lub ręcznej szlifierki obrotowej.

Sprawa nieco się komplikuję w przypadku cylindrów aluminiowych. Tutaj bardzo ważną rolę odgrywają narzędzia, ponieważ gdy poprzez niewłaściwą obróbkę uszkodzimy powłokę - gładź cylindra, to cały cylinder będzie nadawał się już tylko na śmietnik. Do obróbki całkowicie nieodpowiednie są frezarki, które napędzane są wiertarką. Te nadają się najwyżej do obróbki drewna, a nie do naszych celów. Potrzebujemy szybkoobrotowej szlifierki, które są dostępne w marketach budowlanych. Aby móc pracować w wąskich przestrzeniach w cylindrze pomocny będzie elastyczny wałek. Jeszcze lepsza będzie pneumatyczna szlifierka, która pracuje z jeszcze większą liczbą obrotów. Niestety jest ona bardzo droga i potrzebny do niej jest odpowiedni kompresor. Jest to wyposażenie profesjonalnego warsztatu.

KANAŁY PŁUCZĄCE

Kiedy mieszanka wypływa ze skrzyni korbowej do cylindra, obszar przejściowy pomiędzy karterem, a cylindrem jest bardzo ważnym elementem. Cylindry tuningowe mają często zmienione kanały, które nie pasują do karteru. Progi na powierzchni uszczelnianej prowadzą do zawirowań, które przeszkadzają w przepływie mieszanki paliwowo-powietrznej, co jest sprzeczne z naszymi zamiarami. Kanały muszą więc zostać możliwie dokładnie dopasowane. Koniecznie trzeba uważać na to, aby w każdym symetrycznym kanale pracować jednakowo. Dotyczy to każdego następnego etapu pracy i ma duży wpływ na późniejsze osiągi silnika.

Przy modyfikacji kanałów płuczących pomocne będzie wycięcie szablonu z grubej uszczelki. Można go później przyłożyć jako lustrzane odbicie i w ten sposób osiągnąć taką samą formę dla lewych i prawych kanałów. Szablon można zastosować zarówno do cylindra, jak i karterów, unika się wówczas ciągłego zakładania i zdejmowania cylindra, po to by sprawdzić w międzyczasie przebieg kanałów. Jeśli istnieje możliwość, można korzystając z okazji powiększyć trochę kanały płuczące. W 99% przypadków przynosi to znaczącą poprawę napełnienia cylindra, ale ma to sens tylko wtedy, jeżeli kanały będą powiększane konsekwentnie od początku do końca. Nic nie da, jeśli powiększymy wlot kanału o 5mm, a w dolnej jego części przekrój pozostanie niezmieniony.

Trudno jest dopasować idealnie przejście pomiędzy karterami a cylindrem, ponieważ cylinder i uszczelnienie mogą jeszcze trochę się przesunąć względem karteru i kanały ponownie nie będą dopasowane. Jeśli chcemy zrobić to dokładnie, należy zastosować kołki lub tulejki centrujące, które zapobiegają przesunięciom podczas montażu. Wtedy cylinder ustawiony jest zawsze równo, a kanały pasują w 100%.

Wiele kanałów płuczących posiada jeszcze przegrodę dzielącą. Można ją naostrzyć.
To dobrze wygląda i uspokaja sumienie, że wszystko zostało zrobione, ale w rzeczywistości niczego nie daje. Ostatnim krokiem po frezowaniu powinno być wygładzenie powierzchni. Tutaj pojawia się wiele teorii na temat najlepszych rozwiązań. Najstarszą jest polerowanie kanałów. Jest to bardzo czasochłonne i właściwie niczego nie daje. W zupełności wystarczy ręczne, równomierne wygładzenie kanałów odpowiednią nasadką. Idealnie jest gdy powierzchnia jest błyszcząca lecz porowata. W małych otworkach tworzą się pęcherzyki powietrza, na których „ślizga się” mieszanka paliwowo-powietrzna. Ten efekt można sobie wyobrazić na podstawie piłeczki golfowej. W naszym przypadku jest to jednak więcej teorii niż praktyki.

Gdy kanały są już powiększone, starannie dopasowane do karteru, a powierzchnia wyrównana to dolna część naszego cylindra jest już praktycznie gotowa. Jest to też najprostsza praca, ponieważ wszędzie można dotrzeć narzędziami. Kto powiększył kanały, musi oczywiście później zwrócić uwagę, żeby przy montażu cylindra uszczelki odpowiadały nowym kształtom. Można je dopasować za pomocą małych nożyczek. W przeciwnym razie uszczelki będą tkwiły w kanale i nasza praca pójdzie na marne.


Autor tekstu: Jerzy Mieloch sr
____________________________________________________________
Prawa autorskie MIELOCH MOTOCYKLE. Wszystkie prawa zastrzeżone.




_________________

Sklep internetowy z częściami i akcesoriami do skuterów / motorowerów / motocykli
WWW.SKLEP.MIELOCH.PL

Szukasz części oryginalnych Aprilia / Derbi / Gilera / MBK / Peugeot / Piaggio / Vespa?
Jeżeli tak napisz na oe@mieloch.pl !


Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 1:00 przez Junior, łącznie zmieniany 1 raz

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 


Offline
 Tytuł:
Post: 26 sie 2009, 19:56 
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 wrz 2004, 16:41
Posty: 2430
Lokalizacja: Poznań
Pojazd: Gilera Stalker
Zapraszamy do dyskusji na temat artykułów!




_________________

Sklep internetowy z częściami i akcesoriami do skuterów / motorowerów / motocykli
WWW.SKLEP.MIELOCH.PL

Szukasz części oryginalnych Aprilia / Derbi / Gilera / MBK / Peugeot / Piaggio / Vespa?
Jeżeli tak napisz na oe@mieloch.pl !




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 30 sie 2009, 21:21 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 sie 2009, 10:21
Posty: 61
Lokalizacja: Gdańsk
Pojazd:
Można by było jeszcze dodać że większość odlewów jest naprawdę złej jakość/tolerancji. Wynika to z taniej technologii produkcji. Dlatego wiadomo że tanie cylindry są gorzej wykonane albo jak to jest w przypadku chińczyka, przy skośnych oczach skośnie kopiuje.

Dlatego jak chcecie udoskonalać fabrykę przypatrzcie się high end'owym cylindrom i jak dostrzeżecie różnice, to starajcie się podążać w tym kierunku z waszymi jednostkami napędowymi.

Cylinder jest najważniejszym elementem w waszych silniczkach i to jemu trzeba poświęcić najwięcej uwagi.
Przykład:
Obróbka cylindra w skuterku zajęła mi 6-8h przy wszystkich wymaganych profesjonalnych narzędziach(elektrycznych i pneumatycznych), dodam że cylinder był wcale nie bez firmowy.
Jeżeli robicie to przy ręcznych narzędziach to może to potrwać o wiele dłużej, im dokładniej tym lepiej = satysfakcja gwarantowana.

Podkreślę tylko jedną bardzo ważną rzecz... że trzeba być świadomy co się robi i do czego się dąży. Dlatego wszytko musi być przemyślane wcześniej.




_________________

Fabrykę zawsze można poprawić. Zapraszam do "Skuter Serwis" - GDAŃSK.
www.sites.google.com/site/skuterserwisgdansk




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 05 wrz 2009, 21:06 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 lip 2008, 14:55
Posty: 131
Lokalizacja: Zaniemyśl
Pojazd:
a na czym polega ten porting cylindra dokładnie? Ma ktoś dokładne zdjęcia które miejsca się podaje tym zabiegom?




_________________

Mieloch Racing Team ON TOUR 2009

Obrazek




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 07 wrz 2009, 12:39 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sie 2009, 0:17
Posty: 319
Lokalizacja: teraz Bobowo :D
Pojazd:
a ja mam pytanie bo nie mogę sobie przypomieć nazwy takiej małej szlifierki gdzie nią można dojść w kanaly cylindra jak to się nazywa na 100% wiecie podajcie mi tą nazwę

a i jak już pisze w temacie to podajcie czym można robić porting jakimi nażedziami od domowych sposobów po profesjonalny sprzęt ;)


Ostatnio zmieniony 07 wrz 2009, 22:19 przez DR_Evolutio, łącznie zmieniany 3 razy



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 08 wrz 2009, 16:25 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 lip 2008, 13:19
Posty: 364
Lokalizacja: Stara Wieś (LUB)
Pojazd:
Ta mała szlifierka to nazywała się chyba dremel




_________________

http://www.forum.mieloch.pl/viewtopic.php?t=106747

Sprzedam




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 08 mar 2010, 16:05 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 mar 2010, 15:50
Posty: 43
Lokalizacja: Nowy Targ
Pojazd:
Ogólnie to się nazywa multiszlifierka, a dremel to jest firma tej multiszlifierki, jedna z lepszych.




_________________

DanieL




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 19 kwie 2010, 16:34 
*

Rejestracja: 19 kwie 2010, 7:08
Posty: 4
Pojazd:
Czy jednak jakakolwiek ingerencja w cylinder jest mozliwa skoro regulamin jej nie dopuszcza?




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 20 kwie 2010, 11:31 
*

Rejestracja: 19 kwie 2010, 7:08
Posty: 4
Pojazd:
garenge pisze:
Chyba porting.
Czego dotyczy twoja wypowiedź?




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 20 kwie 2010, 23:32 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 sie 2009, 14:15
Posty: 233
Lokalizacja: BZ
Pojazd:
W trzeciej klasie mają flow i porting pełny.




_________________

:twisted: BORN TO PERFORM :twisted:




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 06 gru 2010, 19:49 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 paź 2010, 17:24
Posty: 161
Lokalizacja: Okolice Lublina
Pojazd:
Witam kiedy będzie następna część poradnika o obróbce cylindra i jakieś dokładniejsze zdjęcia i jak zmieniać wysokość okien itd??




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 07 gru 2010, 16:56 
****
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 gru 2009, 19:47
Posty: 1905
Lokalizacja: Katowice
Pojazd:
hold pisze:
jakieś dokładniejsze zdjęcia i jak zmieniać wysokość okien itd


T.Sałek.




_________________

Aprilia SR '98

*Wrzuć na luz, śpiesz się powoli, myśl za kółkiem, myślenie nie boli*

......Lasst die Straße brennen - jagt das Baby durch die Stadt......




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 07 gru 2010, 17:56 
*

Rejestracja: 14 lut 2010, 11:58
Posty: 109
Pojazd:
Sałek to przedszkole, dobre na start ale nie prawdziwe przeróbki.




_________________

http://bikepics.com/members/dudi1203/p9/
pisz za siebie - nie wypowiadaj sie za mnie
jak nie masz o czymś pojęcia - nie pisz

NIE ODPOWIADAM NA BZDURNE PW
Na inteligentne wiadomości odpowiadam bardzo chętnie.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 07 gru 2010, 19:08 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 paź 2010, 17:24
Posty: 161
Lokalizacja: Okolice Lublina
Pojazd:
Dudi pisze:
Sałek to przedszkole, dobre na start ale nie prawdziwe przeróbki.
masz może jakieś tytuły książek, artykuły o przeróbkach tuningu usprawnianiu silników 2T ??




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 08 gru 2010, 17:25 
*

Rejestracja: 14 lut 2010, 11:58
Posty: 109
Pojazd:
Po polsku nie ma, ang Cie satysfakcjonuje?




_________________

http://bikepics.com/members/dudi1203/p9/
pisz za siebie - nie wypowiadaj sie za mnie
jak nie masz o czymś pojęcia - nie pisz

NIE ODPOWIADAM NA BZDURNE PW
Na inteligentne wiadomości odpowiadam bardzo chętnie.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 08 gru 2010, 17:27 
Zbanowany
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21 gru 2008, 14:34
Posty: 2211
Pojazd:
Dudi pisze:
Po polsku nie ma, ang Cie satysfakcjonuje?

To ja też bym poprosił.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 08 gru 2010, 18:00 
****
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 gru 2009, 19:47
Posty: 1905
Lokalizacja: Katowice
Pojazd:
hold, Falcao.

"Two-Stroke Performance Tuning" A. Graham Bell.

Dudi, Ty coś jeszcze polecisz? Aha i czemu uważasz że Sałek to przedszkole? Fakt artykuły z MotoŚwiatu są wybrakowane i bardzo skrócone lecz książka T.Sałka jest bardzo dobrym kawałkiem wiedzy i uważam że warto poświęcić jej trochę swojego czasu..




_________________

Aprilia SR '98

*Wrzuć na luz, śpiesz się powoli, myśl za kółkiem, myślenie nie boli*

......Lasst die Straße brennen - jagt das Baby durch die Stadt......


Ostatnio zmieniony 08 gru 2010, 18:05 przez Kamek46, łącznie zmieniany 1 raz



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 08 gru 2010, 20:13 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 paź 2010, 17:24
Posty: 161
Lokalizacja: Okolice Lublina
Pojazd:
Dudi pisze:
Po polsku nie ma, ang Cie satysfakcjonuje?
też może być angielskie :wink:




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 08 gru 2010, 23:29 
*

Rejestracja: 14 lut 2010, 11:58
Posty: 109
Pojazd:
Sałek do tematu podchodzi bardziej indywidualnie pod dane silniki, wprowadza pewne pojęcia ale gdzieniegdzie są nawet błędy. Jego porady bardziej dotyczą usprawniania silników bez znacznych zmian w charakterystyce a poważniejsze ksiązki uczą jak zaprojektowac silnik od podstaw.




_________________

http://bikepics.com/members/dudi1203/p9/
pisz za siebie - nie wypowiadaj sie za mnie
jak nie masz o czymś pojęcia - nie pisz

NIE ODPOWIADAM NA BZDURNE PW
Na inteligentne wiadomości odpowiadam bardzo chętnie.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 09 gru 2010, 11:02 
****
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 gru 2009, 19:47
Posty: 1905
Lokalizacja: Katowice
Pojazd:
Zgadzam się, masz rację lecz Sałek pozwala nieco ogarnąć temat i poznać działanie silnika dwusuwowego jak np. artykuł z Moto Światu: Usprawnianie silników - Ciepło. Wiadomo że jak chcemy zrobić coś najlepiej trzeba przeczytać to i to, szukać dniami w Google, pytać o wskazówki itp. Wtedy jak dołożymy do tego staranność i dobre narzędzia może coś z tego wyjść.




_________________

Aprilia SR '98

*Wrzuć na luz, śpiesz się powoli, myśl za kółkiem, myślenie nie boli*

......Lasst die Straße brennen - jagt das Baby durch die Stadt......


Ostatnio zmieniony 09 gru 2010, 11:47 przez Kamek46, łącznie zmieniany 1 raz



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Przejdź do:  



Powered by phpBB © 2007 Group serwis komputerowy