Skuter po tuningu klasy sport 70cc
Fanatyka młodzieży w dzisiejszych czasach idzie w ślad skuterów, supermoto i innych jednośladów upoważniających ich prawnie do jazdy po ulicy. Niemcy, Włochy, Szwecja to kraje w których skuter można spotkać na ulicy „częściej” niż samochód. Są tam tacy miłośnicy skuterów, a co przez to idzie tuningu, że skuter po ich modyfikacjach może zaskoczyć niejednego kierowcę samochodu, tam na poziomie „Evo” lub inaczej zwanym „High End” osiąga prędkość nawet do 140 km/h. Portale takie jak YouTube w zupełności odzwierciedlają co taka maszyna potrafi i przybliża nam co się dzieje za naszą granicą, jakie nowe trendy, różne pokazy itp. W Polsce dopiero to się zaczyna, powstają rożne fora tematyczne, sklepy, artykuły przez co można się dowiedzieć co, za ile, gdzie założyć części umożliwiające stworzenie takiego właśnie potwora. W tym chcemy zaprezentować jak można zrobić swój skuter poziomu „Sport”. Jednostką podstawową będzie jakże sławna Yamaha Aerox najczęściej wykorzystywany skuter do tuningu optycznego jak i mechanicznego. Mamy na wydanie 4000 zł. Zacznijmy od tego, że jeżeli ma się pieniądze na „full tuning” kupujemy od razu cały zestaw, a jeśli pieniądze przypływają co jakiś czas i jednorazowo nie starczy nam na zakupienie całości wyposażenia, kupujemy części w niezbyt sztywnej kolejności. Przytoczę przykład: mamy seryjny skuter, zakupimy jakiś gaźnik 17,5 mm, spalanie wzrośnie, osiągi być może także, ale nie tak zaskakująco jeżeli byśmy mieli zamontowany wydech, cylinder, zawór membranowy i inne części, wtedy skuter wykorzystuje w 100% to co gaźnik może nam dać. Wracając do kolejności kupowania części, niepisana reguła mówi, że na sam początek daje się sportowy wariator lub/i sportowy wydech. Jeśli mamy w planach mieć zamontowany większy cylinder klasy sport to kupujemy wydech oczywiście do tejże klasy, jeżeli kupimy wydech pod serie to nie wykorzysta on mocy jaką nam daje „cylek”. Następnie myślimy nad większym gaźnikiem, stożkiem, większym króćcem, wszystko po to, aby przygotować skuter pod 70 cc. Najlepiej te części już mieć zakupione razem z cylindrem wtedy efekty będą powalające. Kupujemy wybrany cylinder, obowiązkowo łożyska wału i jak mamy już dość stary skuter i mamy spory przebieg kupujemy także wzmacniany wał. Na sam koniec sprzęgło, przełożenia, kolektor momentu obrotowego i jeżeli hojność rodziców dopisze jakieś inne „wspomagacze” np. Gas Box. Oczywiście to nie wszystko, nasza maszyna aby była taka o jakiej marzymy, powinna być profesjonalnie wyregulowana, rolkami wariatora, sprężynkami sprzęgła, sprężynami dociskowymi, i dostosowywaniem składu jak i ilości mieszanki przepływającej przez gaźnik.
My oczywiście mamy gotówkę i chcemy zakupić cały zestaw w takiej kolejności jak wyżej opisałem.
Wydech
Rozpoczniemy od wydechu. Na rynku jest mnóstwo wydechów przeznaczonych pod większy cylinder, Yasuni R, Polini For Race 3, Laser X-Pro - te trzy konkurujące ze sobą wydechy są najlepsze i najczęściej kupowane z ich kategorii. Yasuni R- sama firma mówi za siebie, perfekcyjne osiągi, niesamowita renoma, wydechy do każdego tuningu, także Yasuni R spośród 6 wydechów tej firmy ( Z, R, C16, C20, C21, C30)po samym założeniu dodaje sporo mocy, po regulacji jeszcze więcej można wycisnąć z jego potencjału. Największą moc uzyskuje się w średnich i wyższych partiach obrotów. Cena, wersja Alu ok. 660 zł, wersja Carbon ok. 714 zł.
Polini FR3- góruje tym ze można go zastosować praktycznie w każdym tuningu prócz „Evo, High End” ciągnie od „samego dołu”. Cena ok. 810 zł.
Laser X-Pro- Najlepiej oceniany w niemieckich testach, najlepiej wyszedł spośród wydechów klasy sport-midrace, ale w praktyce jest troszkę inaczej, już nie jest taki super. Największa uzyskiwana moc w zakresie średnich i wysokich obrotów. Cena od 530 do 610 dużo wersji (carbon+ chrom, chrom, carbon i bez dodatków) Wybór padł na Yasuni- najczęściej polecany, wybierany wydech do sporta, super osiągi, pośrednia cena.
Pasek
Pasek- teraz mamy dość spory wachlarz pasków do wyboru, ważne aby pasek był wzmacniany, kevlarowy, kierujmy się tez firmą, moim faworytem jest Polini Kevlar. Cena ok. 150 zł.
Wariator
Wariator- jest dwóch konkurentów których wybór jest nie lada gratką każdy jest praktycznie ten sam co do wykonania jak i efektów, a mianowicie Hebo Next Generation i Malossi Multivar. Z czasem na naszym polskim rynku przybywa zagranicznych nie wypróbowanych wariatorów których nie znamy.
Hebo Next Generation- wykonanie znakomite, w sklepach internetowych zachwalany swoja jakością i efektywnością, kusząca cena. W zestawie możemy znaleźć wariator, tulejkę, 3 komplety rolek, sprężynę dociskowa i podkładki korygujące w wersji Hebo Competition Plus (następca Competition Kit) wentylator wariatora ze zbierakiem i pasek napędowy. Cena od ok. 235 zł do ok. 324 zł.
Malossi Multivar- jakościowo efektywnościowo jest na równi z Hebo, znakomicie wyrównuje „doły” w przyspieszeniu, poprawia dynamikę v-max przyspieszenie skutera. Zachwalany przez jego nabywców. Cena ok. 240 zł.
Wybraliśmy Malossi- padło na niego ponieważ z Hebo niekiedy są problemy z regulacją, dla niedoświadczonego nabywcy.
Gaźnik
Gaźnik- gaźnik o przepustowości 17,5 mm w zupełności wystarczy do tuningu klasy sport. Gaźniki nie wyróżniają się jakoś innowacyjnymi budowami, jednakże różnią się jakością wykonania. Najbardziej znaną jak i najczęściej kupowaną marka jest Dell`orto cechuje się jakością wykonania, nie można mieć zarzutów co do tej firmy. Cena ok. 250 zł.
Stożek
Stożkowy filtr powietrza- stożków do skuterów są dwa rodzaje, poprawiające stylistykę (optykę) skutera i te które maja na celu poprawić osiągi. Zajmijmy się tym drugim rodzajem bo te wyborem będzie Malossi E5 Polini Air Box lub Revo S-Type – inne nazwy różne ceny, a wyglądają identycznie. Można by było zastosować stożek typu Hebo S ale takie stożki są bez osłony i z takim stożkiem nie radziłbym jeździć w deszczu lub po polnych drogach, ponieważ woda lub drobinki piasku mogą dostać się do gaźnika, a następnie do cylindra, robiąc spore straty. Malossi, Polini, Revo maja osłonę dzięki której praktycznie jest uniemożliwiony dostęp wody i piasku. Wybieramy najtańszą jednostkę Revo S- Type. Cena ok. 60 zł.
Króciec
Co do wyboru króćca- tu zostawiamy wybór kupującemu, byle by miał przelot taki sam, Lub większy niż przelot gaźnika. Ma on na celu ułatwienia swobodnego przepływu mieszanki. Cena od ok. 30 zł do ok.
Łożyska
Łożyska- firma Stage6 ma w swojej ofercie łożyska z koszyczkiem metalowym i teflonowym. Metalowy praktycznie lepszy, ale w razie uszkodzenia może także uszkodzić nam cylinder. Koszyczek teflonowy, ma taki plus ze w razie rozsypania nie zostanie uszkodzona gładź cylindra, ale jest jedno „ale” nie można stosować tych łożysk jeżeli mamy wydech z katalizatorem tzn. od wyższej temperatury może nam się po prostu stopić. Cena, S6 Metal ok. 95 zł, S6 teflon ok. 120 zł. Wybraliśmy Stage6 Metal.
Wał
Wał- nie ma żadnego faworyta, jest tylko „klapa” mianowicie RMS Racing, wszystko ładnie, pięknie, tanio, wytrzymuje 16000 obrotów, jednakże co rusz słychać o pękniętej korbie lub innych dziwnych przypadkach. Wały można podzielić na dwie grupy, ten zwykły wytrzymujący wysokie obroty i ten z końcówka HPC (High Primary Compression) który także jest wytrzymały i jak po nazwie widać zwiększa kompresje poprzez zmniejszenie pojemności skrzyni korbowej. Koncentrujemy się właśnie na takim wale jakim jest Stage6 HPC….
S6 HPC- jest to bardzo mocny wał wykonany z wytrzymałych stopów metali wytrzymuje ze spokojem aż 16000 obr/min, zmniejsza pojemność skrzyni korbowej przez co zwiększa się kompresja jak i osiągi naszego skuterka. Cena ok. 497 zł.
Cylinder
Cylinder- w klasie sport praktycznie są tylko cylindry żeliwne, cylindry aluminiowe zaczynają się powyżej tej klasy. Osiągają moc od 7 do 10 KM, zależnie od reszty podzespołów, a także od jakości docierania, i eksploatowania. Maksymalne obroty w granicach 9-11 obr/min. Można wyodrębnić cztery Metrakit, Polini, Malossi, Stage6, który z pośród nich jest jedną zupełną nowością. Cylindry do skuterów chłodzonych powietrzem są średnio tańsze o 100 zł od tych chłodzonych cieczą. Wszystkie cieszą się zarówno złą jak i dobrą opinią, a to wszystko to spowodowane jest tym, że jak ktoś nie umiejętnie składał, docierał, użytkował dany cylinder, zatarł go lub nie ma mocy jaka powinien osiągać wtedy ktoś traci do niego sentyment i raczej go już nie kupi, chyba, że się zna i wie, że popełnił błąd i jest przekonany, że ten cylinder który miał był dobrym wyborem.
Mianowicie Stage 6 StrettRace- wszedł niedawno na rynek, nieoczekiwanie i chyba sukcesywnie, coraz więcej ludzi pyta na forach o ten cylinder i chętnie go kupuje. Praktycznie jest taki sam jak reszta konkurencji, ale ma cos nowego. Z zewnątrz wygląda prawie tak samo jak seryjny cylinder i co najważniejsze ma napisane 49cc (a to przecież 70cc), pomyśleli o tym, że istnieje taka instytucja jak Policja i w razie kłopotów można się oprzeć o ten napis. Moc 9,5 KM Oczywiście wytrzymały, mocny i najtańszy z całej czołówki ok. 473 zł.
Metrakit Hand Made- najmocniejszy wśród sportów bo aż 11 koni. Znana firma, super osiągi, niezła jakość, stosunkowo niedrogi, te wszystkie cechy powtarzają się w tych czterech wybranych cylindrach. Moc 8-11 KM. Cena ok. 555 zł
Malossi Sport- wypróbowany, znakomity cylinder, można go brać nie bacząc na to, że to nowość czy najmocniejszy to po prostu stary,
Polini Sport- przetestowany już na niejednym skuterze bez awarii ,super cylinder, niestety najsłabszy wśród sportów, gwarantowana najwyższa jakość, w zestawie dodatki np. membranki paliwowe. Moc 8,5 KM. Cena ok. 560 zł.
Wybór padł na „wcześniaka” Stage6 StreetRace, najtańszy, wyprodukowany przez znaną firmę, zapowiada się ciekawie dlatego go bierzemy (trzeba iść z czasem ).
Sprzęgło
Sprzęgło- sprzęgło ma za zadanie wzmocnić start skutera a także minimalnie przyspieszenie. Do poziomu sport najodpowiedniejszym byłby Stage6 Racing Torque Cotrol. Całkiem nowe sprzęgiełko oczywiście super, wzmocniony z innowacyjnym dodatkowym rodzajem regulacji. Posiada on jak każde sprzęgło sprężynki oraz, co się rzadko zdarza, ciężarki do jeszcze bardziej precyzyjnej regulacji. Cena ok. 270 zł Do tego można jeszcze dokupić wzmocniony dzwon sprzęgła, innowacyjny, najczęściej kupowany, zachwalany Stage6 Wing Cooler Team wzmocniony pierścieniem, następca Wing Cooler. Cena ok. 170 zł.
Przełożenia
Sportowe przełożenia zakłada się tylko gdy ma się już porządny tuning jakiejś klasy, do serii w ogóle nie jest to polecane. Ważne aby przełożenia dobierało się procentowo do każdej klasy indywidualnie do sportu akurat 10-15 %. Cechujące się najlepszym wykonaniem przełożenia wyprodukowane są przez firmę Metrakit, po prostu najlepsze jak i najpopularniejsze przełożenia. Po ich założeniu przekonamy się ze wcześniejszy tuning nie poszedł na marne. Cena, pierwotne ok. 270 zł, wtórne ok. 210 zł razem około 480 zł.
Kolektor
Kolektor momentu obrotowego- zamyka już stawkę naszego spisu części, a także wymiany całego napędu w skuterze. Daje on nam znacznie poprawione przyspieszenie poprzez inna krzywiznę talerzy niż w seryjnym skuterze. Cena dość zaskakująca bo waha się od ok 300 do nawet 800 zł.
Kosztorys Produkt Cena Wydech- Yasuni R (wersja Alu) 660 zł Pasek- Polini Kevlar 150 zł Wariator- Malossi Multivar 240 zł Gaźnik- Dell`orto 17.5 250 zł Stożek- Revo S-Type 60 zł Króciec (wolna ręka wyboru) 30 zł Łożyska- Stage6 Metal 120 zł Wał-Stage6 HPC 479 zł Cylinder- Stage6 Street Race 473 zł Sprzęgło-Stage6 Racing Torque Control 270 zł Przełożenia (Pierwotne i Wtórne)- Metrakit 10-15 % 480 zł Kolektor- Polini 300 zł Dzwon- Stage 6 Wing Cooler Team 170 zł Razem: 13 podzespołów Razem 3682 zł
Zostało nam 318 zł możemy te „resztę” przeznaczyć na olej, rolki, sprężynki, sprężyny dociskowe do regulacji, lub pobawić się w tuning optyczny.
Po profesjonalnym założeniu, podręcznikowym dotarciu jak i profesjonalnej regulacji, skuter może osiągać prędkości zbliżone do 110 km/h, a jego zrywność pozwoli na bezproblemową jazdę na jednym kole . Taki sprzęcik ma w sobie sporo potencjału, wiec korzystaj z niego z rozsądkiem. Pamiętajmy także o tym, że są minusy takiej operacji. Sporo pieniędzy kosztuje, skraca się żywotność naszej maszyny, zwiększy się spalanie, zwiększona awaryjność danych części, no i kłopoty jeżeli policja nas dupnie.
Pamiętaj, robisz to na własną odpowiedzialność! Tuning w Polsce jest zabroniony, prawie wszystkie wyżej wymienione części nie mają homologacji i nie są dopuszczone do ruchu!
Ceny z połowy 2008 roku.
Ostatnio zmieniony 26 kwie 2010, 22:23 przez Kąkol, łącznie zmieniany 5 razy
|