Każdy pewnie już nie raz słyszał coś o tolerancji wykonania.
Dotyczy to tego, że prawie wszystkie zestawy tuningowe zawierają dla Twojego wyścigowego cylindra uszczelki pod cylinder o różnej grubości, ponieważ nie każda obudowa silnika i nie każdy cylinder ma takie same wymiary.
Decydujące znaczenie dla trwałości i osiągnięć przy silnikach dwusuwowych ma dystans między płaszczyzną tłoka, a górną powierzchnią komory spalania, kiedy tłok znajduje się
w górnym martwym punkcie.
Jeżeli ta szczelina jest za duża, wtedy cylindrowi brakuje sprężania i przez to mocy.
Niekontrolowane spalanie pojawia się wówczas gdy dystans jest za mały. Może to także uszkodzić – wypalić tłok na jego krawędzi. To także może być przyczyną przegrzewania się silnika, nawet przy większej dyszy głównej.
Aby sprawdzić i dopasować dystans pomiary muszą być dokonane z dokładnością co do setnych milimetrów, dlatego należy robić to w ciszy i spokoju.
Jest kilka różnych metod dokonywania pomiaru dystansu między denkiem tłoka a komorą spalania. Ta opisana tutaj jest bardzo prosta i efektywna. Do dokonania pomiaru potrzebujemy cienkiego drutu cynowego (ok. 1mm).
Jak to zrobić?
1. Utnij kawałek cienkiego drutu cynowego o długości średnicy tłoka. Używając taśmy klejącej przyklej cynowy drut do denka tłoka, w kierunku równoległym do sworznia.
2. Zamontuj kompletny cylinder ze średnimi, względnie z oryginalnymi uszczelkami zachowując zasady montażu.
3. Ostrożnie obróć ręką tłok do górnego martwego punktu i następnie obróć 5 razy tłok przez górny martwy punkt tam i z powrotem. Pierwszy obrót może być trudny do zrobienia, kolejne są już łatwiejsze.
4. Zdejmij głowicę cylindra i ostrożnie wyjmij drut.
Podczas gdy tłok przechodził przez najwyższy martwy punkt, drut został ściśnięty dokładnie do wysokości miedzy denkiem tłoka a powierzchnią komory spalania. Wystarczy zmierzyć, za pomocą mikrometra, grubość ściśniętego drutu i otrzymamy dokładny dystans między denkiem tłoka a dolną powierzchnią komory spalania. Pomiar należy odczytywać z najwyższą starannością. Zawsze zmierz oba końce drutu. Jeżeli jest to konieczne skalkuluj średnią wartość.
Wielkości dystansu:
cylinder do 70 cc (chłodzony powietrzem) 0,70 – 0,90mm
cylinder do 70 cc (chłodzony cieczą) 0,55 – 0,75mm
cylinder od 70 cc (chłodzony powietrzem) 0,85 – 1,00mm
cylinder od 70 cc (chłodzony cieczą) 0,65 – 0,85mm
Stosuj w przypadku gdy producent zestawu nie podaje innaczej.
Jeżeli Twoje pomiary dystansu są poza zakresem pokazanym w tabeli, możesz wyrównać to uszczelką pod cylinder o odpowiedniej grubości.
Na przykład, jeżeli wartość jest o 0,1mm za niska, musisz po prostu zastosować uszczelkę grubszą o 0,1mm lub podłożyć dodatkową uszczelkę o grubości 0,1mm.
Jeżeli dystans jest za duży, zastosuj analogicznie cieńszą uszczelkę.
W niejednym przypadku można zrezygnować całkowicie z uszczelki. Wówczas cylinder musi zostać zamontowany z zastosowaniem płynnej masy uszczelniającej.
Jeżeli już się zdecydowałeś na odpowiednią grubość uszczelki, możesz sprawdzić czy Twoje kalkulacje były poprawne powtarzając powyższą czynność z nowym kawałkiem drutu cynowego. Podczas wykonywania tej czynności ważne jest, aby tłok przeszedł przez najwyższy martwy punkt tyle samo razy, jak za pierwszym razem, w innym wypadku otrzymasz złe pomiary.
Autor tekstu: Jerzy Mieloch sr
_________________ 
|