Dzisiaj jest 29 lis 2024, 6:01



Strefa czasowa UTC+1godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Offline
Post: 14 maja 2012, 10:11 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 mar 2010, 23:04
Posty: 2080
Lokalizacja: Nowa Sól/Wrocław
Pojazd: Kymco Vitality LC
Witam,
na forum często poruszany jest temat ładowania małych akumulatorów z naszych jednośladów, są to akumulatory najczęściej o pojemności >10Ah, żelowe lub kwasowe.

Na początek trochę teorii.
Akumulatory tego typu należy ładować prądem równym 1/10 pojemności akumulatora przez 10-12 godzin. Dla 4Ah będzie to 400mA, a dla 7Ah - 700mA itd. Czas trwania ładowania jest uzależniony od stanu wyładowania akumulatora.

Jak poznać że akumulator jest naładowany?
Należy zmierzyć napięcie na klemach akumulatora podczas ładowania. Jeżeli jest ono w przedziale 14,4V-14,8V uznajemy akumulator za naładowany i kończymy proces ładowania.

Aby zapewnić odpowiedni prąd ładowania musimy go w jakiś sposób ograniczyć, droższe i lepsze prostowniki mają potencjometry umożliwiające regulację prądu ładowania, wiec ustawiamy odpowiednią wartość i ładujemy. Jeżeli mamy tańszy prostownik bez możliwości precyzyjnej regulacji prądu ładowania to wykorzystujemy ten poradnik.

Potrzebne rzeczy:
-żarówka 10W/12V lub inna (wg poradnika),
-multimetr (miernik uniwersalny) np DT 803 (dostępny na allegro, lub na bazarze za kilka zł),
-prostownik.

Do ładowania akumulatora będziemy używali żarówki która ograniczy nam prąd ładowania (przez żarówkę popłynie tylko taki prąd jaki jest ona w stanie pobrać, więc przez akumulator nie popłynie większy prąd niż przez żarówkę).
Dla akumulatora 2-3Ah używamy żarówki 3W/12V,
4-7Ah - 5W/12V,
8-11Ah - 10W/12V,
12-16Ah - 15W/12V,
17-20Ah - 20W/12V.

Żarówkę podłączamy szeregowo z akumulatorem:
Obrazek
świecąca żarówka będzie informowała nas o ładowaniu.

Miernik ustawiamy na zakres 20V DC, kabel czarny wkładamy do COM/GND, a czerwony do VΩmA. Sondę czerwoną przykładamy do plusa akumulatora, a czarną do minusa.

Kontrolujemy napięcie na akumulatorze co jakiś czas i jeżeli będzie ono w przedziale 14,4V-14,8V to przerywamy ładowanie.

Przykładowy miernik:
Obrazek

To by było na tyle.
Pozdrawiam




_________________

Elektronika do skutera i nie tylko: http://ficu.eu/

NAPRAWIĘ/KUPIĘ uszkodzone liczniki/termometry typu KOSO/S6.


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 


Offline
 Tytuł:
Post: 15 maja 2012, 0:52 
*****
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 mar 2011, 13:54
Posty: 2646
Lokalizacja: Bielsk Podlaski
Pojazd: Audi A3 1.8T
Świetny poradnik napewno z niego skorzystam.

Ale mam pytanie, bo mam prostownik i tam jest chyba miernik Amp, czyli ampery.

i jest strzałka informujaca jakim prądem ładuje chyba, to ta strzałka wogole sie nie podnosi w aku od skutera a w aku samochodowym podnosi sie to znaczy że prostownik sam dobiera prąd ładowania ? bo to taki jeden z tańszych ale narysowane ma, motocykle, samochody, łodż itp.

nie znam sie na elektryce wiec wole zapytać.




_________________

Obrazek
~Kliknij~ :lol:




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 15 maja 2012, 8:13 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 mar 2010, 23:04
Posty: 2080
Lokalizacja: Nowa Sól/Wrocław
Pojazd: Kymco Vitality LC
Jeżeli się nie wychyla to prawdopodobnie akumulator jest naładowany, albo po prostu nie potrafi wskazać prądu ok 1A.




_________________

Elektronika do skutera i nie tylko: http://ficu.eu/

NAPRAWIĘ/KUPIĘ uszkodzone liczniki/termometry typu KOSO/S6.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 16 maja 2012, 0:58 
*****
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 mar 2011, 13:54
Posty: 2646
Lokalizacja: Bielsk Podlaski
Pojazd: Audi A3 1.8T
no właśnie sie w ogóle nie wychyla ;p.

podłaczłem radio samochodowe do prostownika i dalem full bass to wskazowka skacze jak głupia ;D wiec ten amperomierz działa, wiec aku jest naładowany chyba.




_________________

Obrazek
~Kliknij~ :lol:




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 16 maja 2012, 20:22 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 maja 2012, 16:59
Posty: 67
Pojazd:
Ludzie, większość prostowników samochodowych ma dwa spodoby ładowania, albo prądem stałym albo zmiennym... Wystarczy Ustawić na prąd zmienny następnie wyregulować jeżeli trzeba, bo większość prostowników ładujących prądem zmiennym same się ustawiają...:)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 16 maja 2012, 20:42 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 mar 2010, 23:04
Posty: 2080
Lokalizacja: Nowa Sól/Wrocław
Pojazd: Kymco Vitality LC
kruchy0, nie rozumiesz najważniejszego - natężenie ładowania w zwykłych prostownikach musi być dosyć małe dla akumulatorów od skutera. Pokaż mi ten prostownik samochodowy który ładuje wszystko.




_________________

Elektronika do skutera i nie tylko: http://ficu.eu/

NAPRAWIĘ/KUPIĘ uszkodzone liczniki/termometry typu KOSO/S6.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 16 maja 2012, 21:38 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 maja 2012, 16:59
Posty: 67
Pojazd:
Ficu, mam ruski prostownik jakiś... I na prądzie zmiennym naładujesz co będziesz chciał :)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 16 maja 2012, 21:51 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 mar 2010, 23:04
Posty: 2080
Lokalizacja: Nowa Sól/Wrocław
Pojazd: Kymco Vitality LC
Pewnie jeszcze selenowy. Naładować można nawet z 230V przez żarówkę. Kwestia tylko jak to szkodzi akumulatorowi.




_________________

Elektronika do skutera i nie tylko: http://ficu.eu/

NAPRAWIĘ/KUPIĘ uszkodzone liczniki/termometry typu KOSO/S6.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 16 maja 2012, 22:50 
**

Rejestracja: 24 lip 2011, 21:34
Posty: 268
Pojazd:
Ja tam z tego napewno skorzystam :)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 maja 2012, 19:23 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 mar 2010, 23:04
Posty: 2080
Lokalizacja: Nowa Sól/Wrocław
Pojazd: Kymco Vitality LC
To znaczy że naładowany/uszkodzony.




_________________

Elektronika do skutera i nie tylko: http://ficu.eu/

NAPRAWIĘ/KUPIĘ uszkodzone liczniki/termometry typu KOSO/S6.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 maja 2012, 19:34 
**

Rejestracja: 24 lip 2011, 21:34
Posty: 268
Pojazd:
ale mogę tak podładować i zobaczyć ?

ps. ooo zaczęła świecić i widze że im dłużej się ładuje to mocniej świeci to jest ok ?


Ostatnio zmieniony 18 maja 2012, 20:20 przez karolik8, łącznie zmieniany 1 raz



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 maja 2012, 21:41 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 mar 2010, 23:04
Posty: 2080
Lokalizacja: Nowa Sól/Wrocław
Pojazd: Kymco Vitality LC
Kontroluj napięcie. Możliwe że wzrosło ono zbyt mocno i rozpoczęło się gazowanie, przez to żarówka świeci.




_________________

Elektronika do skutera i nie tylko: http://ficu.eu/

NAPRAWIĘ/KUPIĘ uszkodzone liczniki/termometry typu KOSO/S6.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 maja 2012, 22:17 
**

Rejestracja: 24 lip 2011, 21:34
Posty: 268
Pojazd:
mam teraz 12,75v .. może tak być? i ono się chyba zmniejsza z tego co widze




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 maja 2012, 22:29 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 mar 2010, 23:04
Posty: 2080
Lokalizacja: Nowa Sól/Wrocław
Pojazd: Kymco Vitality LC
Czyli zaczyna spadać oporność wewnętrzna, jest okej, widocznie akumulator był mocno rozładowany i potrzebował czasu zanim zaczął brać prąd. Napięcie jest właściwe, powinno zacząć się powoli zwiększać.




_________________

Elektronika do skutera i nie tylko: http://ficu.eu/

NAPRAWIĘ/KUPIĘ uszkodzone liczniki/termometry typu KOSO/S6.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 maja 2012, 22:31 
**

Rejestracja: 24 lip 2011, 21:34
Posty: 268
Pojazd:
ładuje .. na Trybie ... 12v Samochód .. mam jeszcze 12v Motor .. na którym ładować .. bo ja różnicy po przełączeniu nie zauważyłem.

ps. aha i czy spokojnie moge tak zostawić na noc i iść spać ? nic mu(akumulatorowi) nie grozi


Ostatnio zmieniony 18 maja 2012, 22:33 przez karolik8, łącznie zmieniany 1 raz



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 maja 2012, 22:33 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 mar 2010, 23:04
Posty: 2080
Lokalizacja: Nowa Sól/Wrocław
Pojazd: Kymco Vitality LC
Różnicy nie zauważysz, bo żarówka ustala prąd ładowania. Podejrzewam że samochodowy tryb daje ok 6A a motorowy ok 1A.




_________________

Elektronika do skutera i nie tylko: http://ficu.eu/

NAPRAWIĘ/KUPIĘ uszkodzone liczniki/termometry typu KOSO/S6.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 maja 2012, 22:41 
**

Rejestracja: 24 lip 2011, 21:34
Posty: 268
Pojazd:
Ficu .. dzięki pomogłeś mi ! dzięki ! To mogę iść spokojnie teraz spać czy musze kontrolować napięcie ?




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 maja 2012, 22:44 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 mar 2010, 23:04
Posty: 2080
Lokalizacja: Nowa Sól/Wrocław
Pojazd: Kymco Vitality LC
Lepiej odłącz na noc, minimum raz na godzinę powinno się spojrzeć jak idzie ładowanie, no chyba ze prostownik ma jakąś elektronikę która przerywa ładowanie przy napięciu 15V.




_________________

Elektronika do skutera i nie tylko: http://ficu.eu/

NAPRAWIĘ/KUPIĘ uszkodzone liczniki/termometry typu KOSO/S6.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 maja 2012, 22:45 
**

Rejestracja: 24 lip 2011, 21:34
Posty: 268
Pojazd:
można tak przerywać ładowanie i potem kontynuować ? wydawało mi się że lepiej aby ładować jednorazowo




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 maja 2012, 22:47 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 mar 2010, 23:04
Posty: 2080
Lokalizacja: Nowa Sól/Wrocław
Pojazd: Kymco Vitality LC
Można, tam nie ma efektu pamięciowego, jaki był kiedyś w bateriach od telefonów. Na pewno przerwanie ładowania będzie bezpieczniejsze niż przeładowanie.




_________________

Elektronika do skutera i nie tylko: http://ficu.eu/

NAPRAWIĘ/KUPIĘ uszkodzone liczniki/termometry typu KOSO/S6.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Przejdź do:  



Powered by phpBB © 2007 Group serwis komputerowy