Dzisiaj jest 11 lut 2025, 19:09



Strefa czasowa UTC+1godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
Offline
Post: 24 lip 2012, 20:36 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2009, 13:20
Posty: 2672
Lokalizacja: Kraków/Krosno
Pojazd: Suzuki Bandit 600
Cytuj:
Lista tematów do części ustnej
egzaminu maturalnego
z języka polskiego
na sesję wiosenną
w roku szkolnym 2012/2013
















LITERATURA

1. Sposoby obrazowania przyrody w prozie polskiej XIX wieku. Omów funkcję, jaką pełni w wybranych utworach.
2. Motyw miasta w różnych epokach literackich. Omów na wybranych przykładach.
3. Antyk i Biblia jako źródło inspiracji twórców następnych epok. Omów problem, odwołując się do wybranych utworów.
4. Fantastyka w literaturze. Omów jej charakter i funkcje, odwołując się do wybranych przykładów z literatury polskiej i obcej.
5. Scharakteryzuj literackie obrazy systemów totalitarnych XX wieku na wybranych przykładach.
6. Portret Polaka w literaturze wybranych epok. Omów problem, zwracając uwagę na zbieżność cech postaci zaprezentowanych w utworach.
7. Kreacja bohatera literackiego – poety. Dokonaj analizy przykładów z trzech wybranych epok.
8. Wykorzystując wybrane przykłady, omów funkcje motta w interpretacji utworu literackiego.
9. Żywotność tradycji romantycznej w literaturze późniejszych epok. Omów na podstawie wybranych przykładów.
10. Biblijne i religijne inspiracje w literaturze powojennej. Omów temat na wybranych przykładach.
11. Wpływ polityki i ideologii na twórczość literacką. Omów problem na wybranych przykładach, uwzględniając zjawisko socrealizmu.
12. Krajobraz jako motyw literacki – przedstaw jego funkcjonowanie w twórczości pisarzy dwóch wybranych epok.
13. Góry jako źródło inspiracji artystycznej. Omów na podstawie wybranych przykładów z różnych epok literackich.
14. Bohaterowie w habitach. Przedstaw sposób ich kreowania w wybranych utworach literackich.
15. Dokonaj analizy relacji człowiek – historia na podstawie wybranych kreacji literackich.
16. Konflikt i ciągłość pokoleń. Scharakteryzuj problem, opierając się na tekstach wybranych epok.
17. Porównaj kreacje wędrowca w literaturze polskiej XIX i XX wieku.
18. Trójkąty miłosne w literaturze polskiej i obcej. Omów wybrane przykłady.
19. Dokonaj analizy roli żartu, kpiny i śmiechu w ulepszaniu świata. Odwołaj się do utworów różnych epok literackich.
20. Literatura dwóch wybranych epok wobec dominujących w nich prądów filozoficznych. Scharakteryzuj tę korelację na podstawie przykładów.
21. Scharakteryzuj funkcje katastrofizmu w sposobie kreowania świata przedstawionego utworów różnych epok.
22. Tak zwany „nurt kobiecy” w najnowszej prozie polskiej. Scharakteryzuj zjawisko, odwołując się do wybranych przykładów.
23. Literatura popularna. Przedstaw jej schematy i strategię, określ system wartości, odwołując się do tekstów współczesnych.
24. Od tradycji do awangardy. Przedstaw ewolucję narracji w prozie międzywojnia (polskiej i obcej).
25. Omów funkcjonowanie aluzji literackiej w wybranych przykładach.
26. Przedstaw ewolucję znaczenia postawy kosmopolity w literaturze polskiej różnych epok.
27. Romantyczna a współczesna koncepcja poety i poezji. Porównaj na wybranych przykładach.
28. Spotkania wrogów w literaturze. Przedstaw różne ujęcia tego tematu w wybranych utworach.
29. Wielokulturowość we współczesnej prozie polskiej (np. nurt wiejski, kresowy…). Omów zjawisko na wybranych przykładach.
30. Na wybranych przykładach z różnych epok literackich przedstaw funkcję konwencji onirycznej w kreowaniu świata przedstawionego.
31. Bohater literacki próbujący ukryć swą osobowość. Omów problem w oparciu
o wybrane utwory.
32. Młodość tematem literackim. Omów problem w oparciu o wybrane utwory literatury polskiej i obcej.
33. Scharakteryzuj funkcje groteski w literaturze polskiej i obcej XIX i XX wieku.
34. Omów funkcje brzydoty jako kategorii estetycznej w literaturze na wybranych przykładach.
35. Scharakteryzuj relacje mistrz – uczeń, wykorzystując wybrane teksty literackie.
36. Symbolika labiryntu. Przedstaw zagadnienie w oparciu o wybrane utwory literackie.
37. Rzeczy w świecie człowieka. Zanalizuj literackie obrazy przedmiotów oraz ich funkcję w wybranych utworach.
38. Komizm słowny i sposoby jego realizacji. Dokonaj analizy wybranych tekstów literackich.
39. Kulinaria w literaturze. Omów funkcje tego motywu w wybranych utworach.
40. Spotkanie z Bogiem w literaturze. Omów jego formę i znaczenie w wybranych utworach.
41. Analizując wybrane przykłady, porównaj utopijne i antyutopijne wizje świata.
42. Topika baśniowa w literaturze romantycznej i współczesnych powieściach typu fantasy. Zanalizuj wybrane przykłady.
43. Na podstawie kilku przykładów omów rolę sceny finałowej w interpretacji tekstu literackiego.
44. Dokument i parabola jako dwa sposoby mówienia o współczesności. Zanalizuj i porównaj wybrane przykłady.
45. Tułacz, wygnaniec… Scharakteryzuj motyw bezdomności w wybranych utworach literackich.
46. Przedstaw obraz społeczeństwa polskiego w literaturze różnych epok.
47. Motyw exegi monumentum. Omów na przykładzie wybranych przykładów z różnych epok literackich.
48. Biesiady, wesela, bale – omów rolę motywu, opierając się na tekstach literatury polskiej.
49. Motyw rycerza i rycerskiej walki serio i parodystycznie. Przedstaw zagadnienie
w oparciu o wybrane utwory literackie.
50. Najciekawsze postacie drugoplanowe i epizodyczne. Omów rolę, jaką odgrywają
w wybranych tekstach literackich.
51. Diabeł, anioł, duch – goście z zaświatów w dziełach literackich. Omów ich funkcję na podstawie wybranych przykładów.
52. Bohaterowie literaccy różnych epok w poszukiwaniu szczęścia. Porównaj sposób ujęcia motywu, analizując wybrane utwory literackie.
53. Sen jako metafora. Omów motyw, odwołując się do wybranych utworów.
54. Koncepcja losu ludzkiego w antyku i w dziełach Szekspira. Porównaj, zestawiając wybrane utwory.
55. Zdrada jako temat literacki. Omów problem w oparciu o wybrane utwory literatury polskiej i obcej.
56. Polemiki, spory, prowokacje – starcia pokoleń literackich. Omów na przykładach wybranych utworów.
57. Wieś jako motyw w literaturze XIX wieku. Przedstaw sposoby obrazowania na wybranych przykładach.
58. Omów funkcje tytułu w interpretacji utworu literackiego na wybranych przykładach.
59. Wpływ domu i rodziny na kształtowanie postawy moralnej bohaterów literackich. Omów na przykładach utworów z wybranych epok.
60. Zbrodniarze i ofiary – przedstaw kreacje bohaterów, nawiązując do wybranych przykładów z literatury polskiej i obcej.
61. Od kodeksu etyki lekarskiej do praktyki. Przedstaw, odwołując się do wybranych utworów.
62. Bohaterowie literaccy jako czytelnicy. Odwołaj się do wybranych przykładów z literatury polskiej i obcej.
63. Różne obrazy powstań narodowych w literaturze polskiej. Omów na wybranych przykładach.
64. Motyw dworku szlacheckiego i jego funkcja w literaturze polskiej na przestrzeni wieków.
65. Młodzi gniewni wśród twórców i bohaterów literackich. Zaprezentuj swoje przemyślenia na temat przyczyn i sensu ich buntu i ofiary.
66. Podróż w głąb siebie. Analizując wybrane przykłady literackie, ukaż, na czym polega dojrzewanie bohatera.
67. Siły zła w wybranych tekstach literackich. Przedstaw różne funkcje tego motywu.

ZWIĄZKI LITERATURY Z INNYMI DZIEDZINAMI SZTUKI

1. Władza i władca w literaturze i filmie. Omów na wybranych przykładach.
2. Dzieła literackie i filmowe jako źródło przemyśleń dla współcześnie podejmujących trud rządzenia. Omów problem, odwołując się do wybranych przykładów.
3. Dramat na scenie i ekranie. Dokonaj analizy porównawczej na wybranych przykładach dzieł polskich i obcych.
4. Symbolika kolorów w literaturze i sztuce. Omów przykłady wybranych dzieł.
5. Zaprezentuj różnorodne ujęcia motywu ogrodu w literaturze i sztuce. Omów problem w oparciu o wybrane przykłady różnych epok literackich.
6. Artystyczne ujęcie macierzyństwa w literaturze i sztuce. Omów zagadnienie
w oparciu o wybrane przykłady minionych epok.
7. Przekaz wartości moralnych w dziele literackim a w filmie. Omów środki wyrazu służące temu celowi w wybranych przykładach.
8. Artystyczne interpretacje wsi w literaturze i malarstwie pozytywizmu. Dokonaj analizy porównawczej.
9. Człowiek wobec natury w literaturze i malarstwie epoki romantycznej. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
10. Impresjonizm w poezji i muzyce modernizmu (np. C. Debussy, M. Ravel). Omów na podstawie wybranych przykładów.
11. Rzeczywistość zdegradowana: groteska w utworach W. Gombrowicza
i surrealizm obrazów S. Dali. Dokonaj analizy porównawczej.
12. Obrazy doświadczenia przemocy w polskiej literaturze i sztuce powojennej. Omów na wybranych przykładach.
13. Rola inspiracji biblijnych w literaturze współczesnej i cyklu filmowym
K. Kieślowskiego „Dekalog”. Omów problem.
14. Dzieło literackie a jego adaptacja. Porównaj na wybranych przykładach.
15. Przedstaw funkcjonowanie motywu morza w utworach literackich i dziełach plastycznych różnych epok.
16. Postać Matki Boskiej w literaturze, w muzyce i malarstwie. Przedstaw na wybranych przykładach.
17. Postacie historyczne w literaturze i filmie. Omów sposób ich przedstawienia
w wybranych dziełach literackich i filmowych.
18. Wizerunek pokolenia „Kolumbów” w świetle utworów literackich i dzieł filmowych. Omów na wybranych przykładach.
19. Przyroda ojczysta w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach różnych epok.
20. Umieranie – porównaj ujęcie motywu w literaturze i sztuce różnych epok.
21. Przedstaw funkcjonowanie motywu miasta w literaturze i sztuce wybranych epok.
22. Symbolizm w literaturze i malarstwie. Omów temat na podstawie wybranych przykładów.
23. Scharakteryzuj walory sceniczne ról Fredrowskich. Omów – znane Ci – teatralne lub filmowe ich realizacje.
24. Dziedzictwo romantyczne w literaturze i sztuce późniejszych epok. Dokonaj analizy, wykorzystując wybrane przykłady.
25. Motywy muzyczne i ich funkcje w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
26. Inspiracje malarskie we współczesnej poezji. Przedstaw, interpretując wybrane przykłady.
27. Koniec i początek – wizja stworzenia świata i jego zagłady w literaturze, malarstwie i filmie. Omów problem, analizując wybrane przykłady.
28. Topos Edenu. Analizując wybrane przykłady, przedstaw jego funkcjonowanie w dziełach literackich i malarskich.
29. Strój i jego znaczenie dla kreacji bohatera w literaturze i sztuce. Omów, nawiązując do przykładów z różnych epok.
30. Zanalizuj przykłady wykorzystania tradycji ludowej jako źródła inspiracji w twórczości poetów, malarzy i muzyków różnych epok.
31. Wizerunek rycerza w literaturze i malarstwie różnych epok. Omów, odwołując się do wybranych przykładów.
32. Dramaty Szekspira i ich realizacja teatralna i filmowa. Dokonaj analizy i porównania wybranych przykładów.
33. Rewolucje w literaturze i innych sztukach (malarstwo, film). Omów, nawiązując do wybranych przykładów z różnych epok literackich.
34. Motyw tańca w literaturze i sztuce. Scharakteryzuj na wybranych przykładach.
35. Przedstaw funkcjonowanie motywu Sądu Ostatecznego w literaturze i sztuce, odwołując się do wybranych przykładów z różnych epok.
36. Motyw „carpe diem” w literaturze i sztuce. Przedstaw, nawiązując do wybranych przykładów różnych epok.

JĘZYK

1. Zanalizuj najciekawsze nazwy sklepów, kawiarni, restauracji w Twojej miejscowości. Wyjaśnij, jakie tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny znalazły w nich odbicie.
2. Scharakteryzuj różne typy stylizacji językowej i ich funkcje na przykładzie literatury współczesnej.
3. O sztuce przemawiania. Omów na przykładzie wybranych tekstów literackich renesansu, baroku i oświecenia.
4. Język bohatera jako element charakterystyki postaci w utworach Aleksandra Fredry
i Gabrieli Zapolskiej. Omów wybrane przykłady.
5. Funkcje stylizacji biblijnej w literaturze różnych epok. Zanalizuj wybrane przykłady.
6. Odwołując się do przykładów z radia, prasy, telewizji i języka potocznego wskaż typowe cechy współczesnej mody językowej.
7. Wykorzystując przykłady tekstów reklamowych, scharakteryzuj obecną w nich językową kreację świata oraz wskaż elementy manipulacji komunikacyjnej.
8. Funkcje języka poetów Nowej Fali. Omów na wybranych przykładach.
9. Omów zjawisko kiczu językowego na przykładzie piosenek „disco polo”
i powieści z serii Harlequin.
10. Różnorodność środków językowych w reklamie. Zanalizuj wybrane przykłady.
11. Język współczesnego felietonu. Omów środki wyrazu na konkretnych przykładach.
12. Omów problem zapożyczeń z języka angielskiego we współczesnej polszczyźnie. Dokonaj analizy wybranego materiału.
13. Jak mówi współczesna młodzież ? Zgromadź i zanalizuj materiał językowy.
14. Na wybranych przykładach omów ekspansję i funkcję języka potocznego
w literaturze współczesnej.
15. Omów język prozy polskiej i obcej w aspekcie konwencji onirycznej, analizując wybrane przykłady.
16. Scharakteryzuj i porównaj język wybranych bohaterów powieści międzywojennej nurtu tradycyjnego i awangardowego.
17. Omów stylizację gwarową i jej funkcje we współczesnej powieści nurtu wiejskiego (na przykładach).
18. Funkcje tekstów piosenek zespołów młodzieżowych. Omów na wybranych przykładach.
19. Scharakteryzuj, wykorzystując wybrane przykłady, język współczesnych relacji sportowych.
20. Cele i sposoby wykorzystania języka w Internecie. Omów zjawisko, odwołując się do wybranych przykładów.
21. Zanalizuj język wybranych czasopism młodzieżowych.
22. Analizując wybrane przykłady, scharakteryzuj nowomowę jako język propagandy
i tworzywo literackie.
23. Mury mówią… Przedstaw język i funkcje graffiti na podstawie zgromadzonego materiału.
24. Na wybranych przykładach przeprowadź analizę językową „Listów do redakcji” w pismach młodzieżowych lub w pismach dla kobiet.
25. Dokonaj analizy językowej wybranych tekstów kabaretowych.
26. Zjawisko ironii i parodii w literaturze. Omów jego funkcje na wybranych przykładach.
27. Język esemesowo – internetowy. Scharakteryzuj tę odmianę polszczyzny, wykorzystując zgromadzone przez siebie przykłady.



Jo Cie... Już się boję... Obrazek

;<




_________________

Zapraszam na mój MotoBlog!
JUST RIDE
Romet
Custom-Klik
Witamina
Witamina B6

Nex pisze:
Michaś, nie każdy na forum operuje magią, zwłaszcza tajemniczym zaklęciem "Tatodaaaaaaaajpiniędze"


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 


Offline
 Tytuł:
Post: 24 lip 2012, 20:50 
***

Rejestracja: 12 sie 2009, 10:54
Posty: 1045
Lokalizacja: Malibu
Pojazd:
Patrząc na to uświadomiłem sobie że zmarnowałem 2 lata nauki w LO, matura coraz bliżej a mój poziom wiedzy kompletnie mnie nie satysfakcjonuje :shock:

Trzeba było iść do zawodówki, przynajmniej łatwiej byłoby o robotę :mrgreen:




_________________

Honda Civic VI lift by mattiz1




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 24 lip 2012, 20:54 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03 kwie 2010, 20:34
Posty: 100
Lokalizacja: Piździbory Wielkie
Pojazd: vr6
Eee lajtowe tematy :wink: Większość bardzo zbliżona do tegorocznych, z reszta matura ustna to pestka, zobaczycie :D




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 24 lip 2012, 21:02 
*
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 mar 2011, 8:18
Posty: 16
Lokalizacja: SC / DW
Pojazd: Audi A6 C6
Pav_ pisze:
Eee lajtowe tematy :wink: Większość bardzo zbliżona do tegorocznych, z reszta matura ustna to pestka, zobaczycie :D


Trzeba się dobrze postarać żeby nie zdać matury ustnej :)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 25 lip 2012, 8:44 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03 lip 2010, 17:28
Posty: 0
Lokalizacja: Elbląg
Pojazd:
W przyszłym roku matura, a ja nie ogarniam o co chodzi w tych tematach oO Czas poszukać pracy i ją kupić :twisted:




_________________

http://www.forum.mieloch.pl/viewtopic.p ... 93#2189593 Moje Audi ;)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 25 lip 2012, 9:13 
***
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03 mar 2008, 12:54
Posty: 1151
Lokalizacja: Mrągowo
Pojazd: Wir leben Autos
Cytuj:
18. Trójkąty miłosne w literaturze polskiej i obcej. Omów wybrane przykłady.


Dobry temat :twisted: . Od razu Pan Tadeusz się nasuwa (z Telimeną i Zośką).




_________________

Obrazek
"Tuskobus to ściema, szczaw jest prawdą."




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 25 lip 2012, 12:06 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03 lip 2010, 17:28
Posty: 0
Lokalizacja: Elbląg
Pojazd:
czarekcw, najpierw trzeba było czytać lektury : D




_________________

http://www.forum.mieloch.pl/viewtopic.p ... 93#2189593 Moje Audi ;)




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 25 lip 2012, 13:19 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2009, 13:20
Posty: 2672
Lokalizacja: Kraków/Krosno
Pojazd: Suzuki Bandit 600
czarekcw pisze:
Cytuj:
18. Trójkąty miłosne w literaturze polskiej i obcej. Omów wybrane przykłady.


Dobry temat :twisted: . Od razu Pan Tadeusz się nasuwa (z Telimeną i Zośką).


Jedyny temat jaki rzucił mi się do głowy :twisted: Ale raczej wolałbym to omówić na przykładzie fantastyki Sapkowskiego.




_________________

Zapraszam na mój MotoBlog!
JUST RIDE
Romet
Custom-Klik
Witamina
Witamina B6

Nex pisze:
Michaś, nie każdy na forum operuje magią, zwłaszcza tajemniczym zaklęciem "Tatodaaaaaaaajpiniędze"




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 25 lip 2012, 13:28 
*

Rejestracja: 22 lis 2010, 22:36
Posty: 38
Pojazd:
Polski ustny? Cos sie nabajeruje..gorzej z jezykiem obcym :roll:




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 25 lip 2012, 16:15 
****
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13 wrz 2009, 8:12
Posty: 1770
Lokalizacja: Warka
Pojazd: Insignia B
Ustny z polaka to można na żywioł zdać musisz tylko wiedzieć co chcesz powiedzieć




_________________

toyota-corolla-1-6-dual-vvt-i-by-razor99-t323266.html Corolla by Razor
corolla-ts-by-razor99-t415180.html Corolla TS by Razor




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Przejdź do:  



Powered by phpBB © 2007 Group serwis komputerowy