Program:
Oblicza wysokości portu z czasów trwania, czas trwania wysokości portu.
Przypisuje stałe relacji pomiędzy płukami i wydechem. Umożliwia automatyczne wyliczenie wszystkich wysokości portów, z podanego czasu otwarcia okna wydechowego.
Wartość czasu otwarcia okna wydechowego i głównych płuków być wprowadzona przez przycisk myszy na wykresie, lub poprzez wpisanie go.
Oblicza wymagane zakresy Jenning'sa lub obszarów Blair'a czyli, kąt średni i obszarów dla czasów otwarcia.
Regulacja skali wykres rpm: 7k przewijane zakres, regulowany od 1k do 18k
Oblicza możliwe rpm trzepotanie ring
Średnia prędkość tłoka
Rozmiar gaźnika proponuje
Miernik mocy (wpisujesz wartość oczekiwanego średniegp ciśnienia użytecznego), możliwe przełączanie pomiędzy ISP & HP lub BAR & kW
Projektowanie w "PortCad":
Wprowadź poszczególne wartości kształtu lub przeciągnij jeden z kursorów zaznaczonych na porcie.
Ograniczenia CAD:
Maksymalnie jeden port wydechowy, jeden Boostport.
Początek operacji w programie:
Wpisz specyfikacje seryjnego silnika czas w górnej tabelce. Gdy skończysz, kliknij na " Clear mods " przycisk, po prawej stronie suwaka regulacji wysokości. To oczywiste wkaźnik "raise port" pokazuje, i ustala prawidłowy czas trwania otwarcia portu silnika (w zależności od trybu).
Wybór trybu wprowadzania danych:
Czerwony suwak, po lewej stronie dolnej tabelki, ustawia program do obliczania albo podniesienia portów (podajemy kat otwarcia jaki chcemy uzyskać a program wskazuje o ile mm musimy podnieść dane okno) , lub czas trwania (podajemy ile podnieśliśmy, lub ile chcemy podnieść, a program podaje jaki otrzymamy kąt otwarcia). Dane wprowadzane Wyświetla jako zielone, a otrzymane jako czerwone, po przesunięciu suwaka zielone dane zmienią kolor na czerwone.
Po ustawieniu na obliczenie podniesienia wysokości portu (rys. 1), należy wprowadzić żądany czas trwania otwarcia dla poszczególnych okien. Program użyje tego okresu, wraz ze specyfikacją cylindera czas i danymi uszczelki, aby obliczyć niezbędne zmiany w wysokości portów.
Po ustawieniu na obliczanie czasu trwania (rys. 2), należy wprowadzić podniesienia okien. Program oblicza nowe czasy w oparciu o podane dane.
Płuki & boost porty.
Otwórz okno ustawień płuku głownego, klikając na przycisk z prawej strony widoku jego czasu otwarcia.
Dla każdego portu płukowego może zostać ustalony czas trwania w stosunku do reszty czasów rozrządu. Czas płuku z kolektora dolotowego może być ustalony na czas odmulania/płukania i czas płuków/boostportów może być zupełnie inna niż płuku głównego.
W tym przykładzie, ze wszystkimi portami ustalonymi na możliwe do zmiany wyłącznie przez program, w trybie do obliczenia wysokości portu, jedynym parametrem który możemy zmienić jest port czas otwarcia portu wydechowego. Wpisz czas
(w przykładzie 180), a program oblicza wszystkie inne zmienne. Możesz zmienić Równe Zwiększenie(Barrell Adjustment) lub jakikolwiek parametr silnika, układu wydechowego czas pozostanie na 180, a wszystko inne
będzie regulowane automatycznie. W tym przykładzie, wysokość dla Boostportów będzie ograniczona do +0.32 mm, co stanowi maksymalną wartość podniesienia Boostportu wtym przykładzie, inaczej stałby się ujemny.
Raise barrel control
Jako że zazwyczaj tłok nie dochodzi do szczytu cylindra należy uwzględnić tą wartość. Zakres kontroli to podniesienie kanałów cylindra przez skok tłoka:
- Dolną granica jest od-2mm dla skoku 39.2mm, do 5mm dla 99mm skoku
- Górna granica to 5 mm na 39,2 mm skoku, do 12.6mm dla 99mm skoku
Ten suwak dostosowuje wysokość cylindra w ok. 0,1 mm odstępach. Aby przesunąć o 0.01mm możesz kliknąć na małe strzałki na końcach suwaka. Aby wyzerować dokładnie suwak zero, można skorzystać z "0" - przycisk po prawej stronie suwaka widoku wartości liczbowej.
Wykorzystując wartości wykresu
Czasy portów, spalin i głównych płuków, mogą być wprowadzane bezpośrednio z wykresu. Ustaw kursor na żądaną wartość z wykresu czasu trwania otwarcia okna wydechowego, i kliknij na suwak wykresu prawym przyciskiem myszy aby zatwierdzić zmiany. Powtórz te czynności dla głównego rozrządu płuku (chyba, że czas trwania głównego płuku jest już określony przez czas blow-down[czas płukania]). Czas trwania nw wartości powyżej 150 stopni ustawiport wydechowy, poniżej 150 płuku głównego.
Jeśli wybierzesz czas otwarcia płuków i okna wydechowego w tym samym przedziale obr / min, prędkość obrotowa będzie ukazana w okienku "Port height based rpm'", wtedy tło okienka obr / min zmieni kolor na zielony. Funkcja ta zostanie włączona w przypadku gdy czasy trwania otwarcia portów są brane z wykresów Bell'a obr / min vs czas trwania . Jest to tak dla przypomnienia.
Power Meter
Oblicza KM od wartości oczekiwanej średniego ciśnienia użytecznego. Wartość ta użyteczna jest również do obliczania obszarów Blair portu. Możnemy wybrać jednostki ciśnienia między psi i bar i mocy między KM i kW. High Low przycisk przełącza zakresy œrednim ciœnieniem użytecznym zakresie od 75-145psi (~ 5-10bar) i 145-215psi (~ 10-15bar).
Ports Areas
Można przełączać pomiędzy sposobem wyliczania pola powierzchni portu wg Jennings'a lub Blair'a. Podczas korzystania z sposobu Blair'a, można ustawić wartość średniego ciśnienia użytecznego na mierniku. Korzystając z sposobu Jennings'a obszarach min płukóww zakresie min-max stanowi wytyczne dla otrzymania wykresu mocy zgodnego z tym z programu. Dla obszarów blair wartości min płuków stosuje się dla silnika o niskiej kompresji skrzyni korbowej (bez tak zwanego Wału HPC), w przypadku wartości max - wysoki stopień kompresji skrzyni korbowej (z HPC). W tym przypadku dla powierzchni min wartość będzie wyższa od max.Dzieje się tak, przy założeniu że pole portów płukowych są około 0,7 powierzchni całkowitej Jeżeli czas otwarcia boostportu różni się od czasu płuków, można wybrać czas trwania taki jak dla wykorzystany do obliczenia średniej wartości pola głównego płuku. Średnią wartość pola można można oprzeć na zielonym wyświetlaczu przesuwając suwak(rys. 6), które mogą być regulowane od lewej (czas trwania głównego płuku) do prawej (boost duration).
Tabelka u góry (podajemy dane seryjnego silnika!!!) :
ExhHeight - wysokość okna wydechowego
MainTrHeight - wysokość płuku głównego
AuxTRHeight - wysokość płuków
BoostHeight - wysokość boostportu
Bore - średnica tłoka
Stroke - skok tłoka
ConRod - długość korbowodu
Deck - grubość uszczelki pod cylem (na 90%)
Engine CC- wiadomo pojemność
Tabelka u dołu (wartości jakie chcemy zmienić/otrzymać):
Exhaust - kąt otwarcia wydechu
MainTr - kąt otwarcia głównych płuków
AuxTr - kąt otwarcia dodatkowych płuków
Boost - kąt otwarcia Boostportu
Dla Wyjaśnienia! Średnie ciśnienie użyteczne -> kompresja cylindra.
Tłumaczyłem sam więc może być coś inaczej lub nie dokładnie. Są nie jasności? pytać powiem o co mi chodzi... Często mam tak że umiem coś powiedzieć po angielsku i wiem co to znaczy a po polsku przez długi czas nie mogę sobie przypomnieć.
Oryginalny tekst z strony producenta!!
Zakaz rozprzestrzeniania tłumaczenia.