Pat!,
http://www.nowiny24.pl/apps/pbcs.dll/ar ... /637444542
Czyli możesz ubiegać się max. o 10krotność kosztu przesyłki ;|
W innych źródłach jest o 50krotności. Także jaka w tym prawda, to nie mam pojęcia...
Cytuj:
Co i w jakim terminie można reklamować?
- Przesyłkę rejestrowaną lub zawiadomienie o jej próbie doręczenia (np. list polecony, paczka, przekaz pocztowy), jeżeli nie doręczono ich w ciągu 14 dni roboczych. Wówczas już 15 dnia klient może wnieść reklamację, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia ich nadania.
- Kwotę pieniężną określoną w przekazie pocztowym lub zawiadomieniu o próbie doręczenia tej kwoty. Jeżeli nie nastąpiło doręczenie w terminie 14 dni od dnia nadania. Wówczas już 15 dnia klient może wnieść reklamację, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia ich nadania.
- Uszkodzoną przesyłkę, lub ubytek zawartości, jaki powinien znajdować się w przesyłce. Klient powinien zgłosić bezpośrednio przy przyjęciu przesyłki lub w terminie 7 dni od jej otrzymania, jeżeli uszkodzenia i ubytki nie były widoczne bezpośrednio po jej doręczeniu.
Gdzie składać reklamację?
Reklamację można składać w każdym urzędzie pocztowym na terenie kraju. Jednak, aby uzyskać szybką odpowiedź należy zwrócić się do urzędu pocztowego, w którym przesyłka była nadana. Oczywiście, jeśli odbieramy przesyłkę uszkodzoną, to właściwym miejscem kontaktu będzie placówka pocztowa, gdzie została wydana przesyłka.
Co powinna zawierać reklamacja?
- imię i nazwisko (lub nazwę firmy),
- adres zamieszkania (lub siedziby firmy),
- rodzaj reklamowanej przesyłki,
- uzasadnienie reklamacji,
- kwotę odszkodowania, w przypadku, gdy się o nie ubiegasz,
- Twój podpis, (jeśli zgłaszasz reklamację pisemnie).
Można też dołączyć
- Oryginał potwierdzenia nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego.
- Oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do dochodzenia roszczeń w przypadku przeniesienia uprawnień przez nadawcę na adresata.
- Protokół sporządzony bezpośrednio przy przyjęciu uszkodzonej przesyłki rejestrowanej, w przypadku jej przyjęcia przez adresata oraz opakowanie uszkodzonej przesyłki.
- Oświadczenie o stwierdzeniu widocznych ubytków lub uszkodzeń przesyłki rejestrowanej złożone bezpośrednio przy przyjęciu przesyłki lub z zachowaniem terminu 7 dni.
Jakie przysługują odszkodowania?
- Za utratę przesyłki poleconej lub jej zniszczenie można się domagać nawet do pięćdziesięciokrotności opłaty pobranej przez Pocztę Polską od nadawcy za traktowanie przesyłki jako przesyłki poleconej.
- Za utratę paczki pocztowej lub jej uszkodzenie możemy ubiegać się maksimum dziesięciokrotności opłaty pobranej za jej nadanie prze pocztę.
- W przypadku niezrealizowania przekazu pocztowego przysługuje odszkodowanie w wysokości pięciokrotnej opłaty pobranej za jego nadanie. Ponadto zwrotowi podlega kwota pieniężna określona w przekazie pocztowym.
- Za ubytek zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością w wysokości zwykłej wartości utraconych rzeczy. Wysokość odszkodowania nie może być wyższa niż zadeklarowana wartość przesyłki.
- Za uszkodzenie zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością w wysokości zwykłej wartości rzeczy, których uszkodzenie stwierdzono. Wysokość odszkodowania nie może być wyższa niż zadeklarowana wartość przesyłki.
Reklamacja powinna być rozpatrzona przez pocztę w ciągu 14 dni od dnia jej otrzymania.
Co robić, jeśli reklamacja zostanie odrzucona?
Można spór z Pocztą Polską lub inną firmą przesyłkową oddać do sądu powszechnego, właściwego dla miejsca zamieszkania poszkodowanego.
Istnieje też możliwość zwrócenia się do prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z wnioskiem o mediacje w sporze z pocztą lub innym operatorem. W takim wniosku powinno znaleźć się oświadczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego, zwięzły opis zaistniałej sytuacji.
W celu uzyskania dodatkowych informacji należy zwrócić się do Urzędu Komunikacji Elektronicznej telefonicznie 022 53-49-493, poprzez faks 02253-49-195 lub listownie Urząd Komunikacji Elektronicznej ul. M. Kasprzaka 18/20, 01-211Warszawa.
Dodam coś od siebie:
Zawsze warto ubezpieczyć paczkę i wpisać wartość - 10zł drożej(maksymalnie. To jest zależne od wartości, jaką wpiszemy), ale można ubiegać się o zwrot wpisanej kwoty. Jeśli coś wartościowego wysyłam, albo odbieram, to wybieram taką opcję.