Dzisiaj jest 04 mar 2025, 14:59



Strefa czasowa UTC+1godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 20 ] 
Autor Wiadomość
Offline
Post: 15 gru 2011, 17:03 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2009, 23:46
Posty: 4078
Lokalizacja: wlkp
Pojazd:
witam,
Jako, że ostatnio chodzi mi po głowie przeróbka mojego silnika typu "homemade" chciałbym zapytać o kilka spraw. Miałbym zamiar wstawić wał od 80'tki w kartery 50'tki. Dlaczego? Ponieważ nie ma karterów 80ccm pod chłodzenie wodą. Można by uzyskać w ten sposób większy skok tłoka-44mm, czyli w połączeniu z większym tłokiem ze spokojem możnaby zwiększyć pojemność bez jakiś drastycznych zmian w wyważeniu układu korbowo tłokowego.
Do rzeczy.
Łożyska i simmeringi są takie same, więc dobrze się składa. Jak jest ze średnicą i szerokością przeciwwag? Wejdą bez problemu? Czy zapłon albo chociaż czop wału od jego strony jest taki sam i pójdzie w łatwy sposób pozostać przy seryjnym? Czy wariatory i reszta napędu są takie same, albo czy różnią się jakoś znacząco? To tyle, co na szybko przychodzi mi do głowy. Oczywiście cylinder zostałby dopasowany pod inny skok.

Za wszystkie przydatne odpowiedzie dziękuję, pozdro.




_________________

RoQs pisze:
jestem teraz na 1 roku zawodówki


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 


Offline
 Tytuł:
Post: 15 gru 2011, 23:15 
****
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 sie 2009, 10:04
Posty: 1244
Lokalizacja: Tarnów
Pojazd:
Starszy ma oryginalnego tph 80ccm. Jak rozbierałem go to robiłem pomiary cylka, tłoka, skoku wału a później przeliczałem pojemność. Na moje to 50ccm od 80cm różni się cylkiem, tłokiem i wałem. Oglądając na necie zdjęcia silnika p/g nie zauważyłem różnic w napędzie ani zapłonie czyli wał musi różnić się de facto tylko korbowodem. Gdzieś mam te pomiary i przeliczenia, obliczałem pojemność dla seryjnej 50ccm, 70ccm na wale ori, ori 80ccm i 70ccm na wale od 80ccm. Silnik 70ccm na ori wale miał dokładniej 68 albo 9ccm, ori silnik 80ccm miał 73ccm chyba a 70 na wale z 80 miała ponad 75ccm. Jeżeli się nie ******** w obliczeniach to na to wychodzi, co do reszty podzespołów nie wiem czy są takie same bo poza tym silnikiem nie miałem rozkręconego p/g 50ccm. Sam myślałem żeby dorwać wał od 80ccm, wsadzić w kartery 50ccm LC i zapodać jakiś cylek 70ccm. Troche po przerabiać i byłby ogień. Jutro jeśli cię to interesuje to poszukam tych pomiarów i napisze.


Ostatnio zmieniony 15 gru 2011, 23:36 przez FLYP001, łącznie zmieniany 1 raz



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 15 gru 2011, 23:41 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2009, 23:46
Posty: 4078
Lokalizacja: wlkp
Pojazd:
Tylko bez przekleństw.
Oczywiście byłbym wdzięczny.
Silnik różnią się nie tylko korbowodem ale też promieniem wykorbienia czy jak to się tam zwało. Chodzi o odległość od środka przeciwwagi do środka dolnego sworznia.
Cylinder musiał by być tulejowany, żebym mógł go porządnie wykonać, tj. jako tako zgrać kąty otwarcia płuków i wydechu.
Wał musiałby dostać lepszą korbę i wypełniacze albo musiał być całkowicie zmieniony na tuningowy, dedykowany do 80'tki. Tłok ładnie stykał by Wossner od Yamahy YZ80 z lat 80-81, odstrasza tylko cena-260zł. W zamian pozostaje możliwość kilku szlifów + jest to tłok praktycznie nie do zajechania.
Pojemnościowo wyszło by to jakieś 85ccm.
Bez strojenia tego na niewiadomo jakie obroty można by uzyskać przyzwoitą moc, czyli nie obciążać nadmiernie zestawu i nie być zmuszonym do wymiany praktycznie wszystkiego.
To tak, z odległych planów :mrgreen:




_________________

RoQs pisze:
jestem teraz na 1 roku zawodówki


Ostatnio zmieniony 15 gru 2011, 23:43 przez Booyaka, łącznie zmieniany 1 raz



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 16 gru 2011, 22:29 
****
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 sie 2009, 10:04
Posty: 1244
Lokalizacja: Tarnów
Pojazd:
Cytuj:
Tylko bez przekleństw.

Sorri

Są wymiarki

Średnica cylka: 46,4mm
Skok tłoka: 43,75mm
Średnica części tulei która wchodzi w kartery: 54,3mm
Długość tulei która wchodzi w kartery: 27,25mm

Pierdoły takie jak sworzeń, rozstaw szpilek to wymiary które są takie jak w 50ccm. Bawiąc się w obliczenia wyszło mi że ten cylek na tym wale ma dokładnie 73,94ccm, na tym wale i cylkiem 47- 75,86 a z cylkiem powiedzmy od yz który ma 48mm- 79,12.

Cytuj:
Wał musiałby dostać lepszą korbę i wypełniacze albo musiał być całkowicie zmieniony na tuningowy, dedykowany do 80'tki.

O ile takie dedykowane wały istnieją to ok, jak nie to korbę spolerować bo przecież ona nie może być też słaba jeśli była fabrycznie montowana w silniku który ma większą moc od 50ccm.

Cytuj:
Pojemnościowo wyszło by to jakieś 85ccm.

Potrzebny większy tłok albo większy skok wału, na dobrą sprawe te 80ccm które wyjdą z tłoka 48mm będą dawać rade.

Jak chcesz jakieś foty to moge ci pare kopsnąć jak silnik był rozebrany, widać dobrze kartery, wał, cylek, tłok.


Ostatnio zmieniony 16 gru 2011, 22:35 przez FLYP001, łącznie zmieniany 2 razy



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 16 gru 2011, 23:29 
***
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 maja 2009, 22:19
Posty: 923
Lokalizacja: Radomsko
Pojazd: Honda NSR 125
Booyaka, wał od 80 tki ma większe przeciwagi i nie wejdzie Ci w kartery od 50cc :)
wiadomo korbowód jest dłuższy. Leży u mnie nowy wał od tph 80 cc więc mogę co nieco zmierzyć jakby Cię interesowało :)




_________________

Obrazek




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 16 gru 2011, 23:40 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 lip 2008, 15:18
Posty: 252
Lokalizacja: Gorzów Wlkp
Pojazd:
Nie lepiej znaleźć silnik 80, troszkę podłubać, do tego może jakiś spawak ?

http://allegro.pl/nowy-wal-korbowy-318- ... 99142.html

Co do tulejowania. Jak ma się głowę na karku i wie co chce się osiągnąć, to od wykorbienia 44 mm niedaleka droga do bigbore 86 czy 94 i nie trzeba wydawać wcale 2 tyś. na "cukierkowe" cylindry ;]




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 gru 2011, 0:20 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2009, 23:46
Posty: 4078
Lokalizacja: wlkp
Pojazd:
Yakuza, Jeśli możesz to zmierz średnicę przeciwwag i szerokość obydwóch na raz. Korba niekoniecznie musi być dłuższa. Ten wał z aukcji to ciężko wyczuć do czego tak naprawdę jest. Czy jest "mocniejszy"-teoretycznie, czy do 80'tek.

Interesowało by mnie właśnie 85-86ccm o ile w ogólę będą pieniądze i chęci, żeby się za to zabrać. Jest ładny, pasujący tłok z możliwością 4 czy 5-ciu szlifów.
Obawiam się, że jeszcze większa pojemność to już za dużo na taki silnik, ramę i ogólnie całą konstrukcję bo wolałbym raczej dość wysoko kręcący set.
Tulejować właśnie miałbym szansę we własnym zakresie, wiadomo Nicasil lepszy ale kupny cylinder nie daje już takiego pola do popisu.
Robić LC na katerach 80'tki było by ciężko, druga sprawa, że 50'tke mam i gdyby ten wał pasował to zostaje tylko jego regeneracja/wzmocnienie, budowa cylindra i wydechu.




_________________

RoQs pisze:
jestem teraz na 1 roku zawodówki


Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 1:00 przez Booyaka, łącznie zmieniany 2 razy



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 gru 2011, 13:09 
**

Rejestracja: 10 lip 2011, 17:23
Posty: 333
Pojazd:
Hmm, nie rozumiem po co pakowac wal od 80cc ? Rozumiem, ze chodzi ci o wywazenie, wiec pilujesz tlok, o podcieciu nie wspomne. Wal 70cc bedzie jak najbardziej dobry.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 gru 2011, 13:37 
****
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 sie 2009, 10:04
Posty: 1244
Lokalizacja: Tarnów
Pojazd:
Powerek pisze:
Hmm, nie rozumiem po co pakowac wal od 80cc ?


Wał od 80 ma większy promień wykorbienia czyli odległość czopu wału od środka wału w porównaniu z 50 czy 70. Dłuższa korba nie zwiększy skoku, skok pozostanie ten sam a dojdzie niepotrzebne bawienie się ze zgraniem karterów, cylka i tłoka.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 gru 2011, 13:52 
**

Rejestracja: 10 lip 2011, 17:23
Posty: 333
Pojazd:
I i dalej nie rozumiem po jaka cholere dawac 80cc, dla mnie to glupi pomysl.


Ostatnio zmieniony 18 gru 2011, 13:53 przez Powerek, łącznie zmieniany 1 raz



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 gru 2011, 14:46 
**
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 lip 2008, 15:18
Posty: 252
Lokalizacja: Gorzów Wlkp
Pojazd:
To się najpierw dowiedz jaka jest zależność pomiędzy stosunkiem średnicy tłoka do wykorbienia, a charakterystyką pracy silnika. W teorii kwadratura (lub w tym przypadku stosunek bliższy 1) silnika daje najlepsze rezultaty.




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 gru 2011, 14:47 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2009, 23:46
Posty: 4078
Lokalizacja: wlkp
Pojazd:
Aż chciałbym powiedzieć: "Znowu on?"
Skoro nie rozumiesz, to chociaż nie rób bałaganu :wink:
Wiesz jak liczymy pojemność? Jako objętość walca, pewnie miałeś w szkole. Wpływa na to wielkość podstawy-w silniku dokładnie średnica tłoka oraz wysokość-skok tłoka.
Wał od 80'tki ma większy skok, zatem można uzyskać większą pojemność. Dodatkowo jest wyważony pod trochę cięższy tłok, co też jest zaletą. Znowu nie zadałeś sobie trudu, żeby przeczytać temat i chociaż spróbować zrozumieć. Wszystko opisałem wcześniej.




_________________

RoQs pisze:
jestem teraz na 1 roku zawodówki




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 gru 2011, 14:59 
**

Rejestracja: 10 lip 2011, 17:23
Posty: 333
Pojazd:
Kurde, po co sobie utrudniasz robote ? Zostaw juz ten wal 70cc, byle pasowal do silnika. Mozesz wziasc cylka z yamaha yz 80 ( nie znam wymiarow, wiec daje tylko przyklad ). Roztaczasz kartery, podpasuwujesz cylka, odchudzasz tlok, itp, itd - Duzo mniej roboty, a osiagi zacne.

Mozna sobie wymyslic lepsze smarowanie lozysk, poprzez wywiercenie dziur w odpowiednich miejscach przy gniazdach lozysk.


Ostatnio zmieniony 18 gru 2011, 15:01 przez Powerek, łącznie zmieniany 5 razy



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 gru 2011, 15:17 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2009, 23:46
Posty: 4078
Lokalizacja: wlkp
Pojazd:
Nadal nic nie rozumiesz, zaczynam też twierdzić, że nie widziałeś rozłożonego silnika ani nigdy nie odchudzałeś tłoka.




_________________

RoQs pisze:
jestem teraz na 1 roku zawodówki




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 18 gru 2011, 21:34 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2009, 13:20
Posty: 2672
Lokalizacja: Kraków/Krosno
Pojazd: Suzuki Bandit 600
Powerek pisze:
I i dalej nie rozumiem po jaka cholere dawac 80cc, dla mnie to glupi pomysl.
Żeby mieć zabawę, przyjemnosc, satysfakcję... Jeśli nie masz żadnej wiedzy mechanicznej, nigdy nie poczujesz chęci do sprawdzenia jej w praktyce...




Kolega tu poruszył temat kwadratu :) Zawsze interesowało mnie jak w praktyce wygląda silnik o niskiej kwadraturze w połączeniu z wysokoobrotowym cylindrem... Jeśli skończę Rometa może się dowiem (39/44~0.887) :)




_________________

Zapraszam na mój MotoBlog!
JUST RIDE
Romet
Custom-Klik
Witamina
Witamina B6

Nex pisze:
Michaś, nie każdy na forum operuje magią, zwłaszcza tajemniczym zaklęciem "Tatodaaaaaaaajpiniędze"


Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 1:00 przez Marcin194, łącznie zmieniany 1 raz



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 19 gru 2011, 1:45 
**

Rejestracja: 19 lip 2011, 20:19
Posty: 475
Lokalizacja: Turek
Pojazd: Moto Zeta Rally 70 Polini EVO
Tu na tych aukcjach masz potrzebne wymiary:
http://allegro.pl/wal-korbowy-aprilia-p ... 60660.html
http://allegro.pl/wal-korbowy-aprilia-p ... 60896.html




_________________

MotoZeta Rally SWAP P/G LC 70cc Polini Evolution III !




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 19 gru 2011, 16:43 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2009, 23:46
Posty: 4078
Lokalizacja: wlkp
Pojazd:
Yakuza, Na wymiary wału od 80'tki czekam, od 50'tki mam wyjęty to sobię pomierze. Pozostaje jeszcze kwestia ile ma próg przy przeciwwadze, na którym ma osiąść łożysko. Bo jeśli ma mniej to odpada problem z "pogłębianiem" gniazd łożysk. Nie wiem jeszcze jak z tą średnicą. Trzeba będzie jeszcze tylko sprawdzić, czy na średnicę wejdzie w karter. Jeśli możesz to zmierz też kilka średnic na czopie, gdzie przychodzi zapłon.
O ile wymiary się zgadzają, to myślę, że temat jak najbardziej do ogarnięcia.




_________________

RoQs pisze:
jestem teraz na 1 roku zawodówki




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 19 gru 2011, 19:38 
***
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 maja 2009, 22:19
Posty: 923
Lokalizacja: Radomsko
Pojazd: Honda NSR 125
Booyaka, http://img140.imageshack.us/img140/2355/84475623.jpg

za wał jakbyś chciał kupic bo jest nowy 90 zł ;)

Wał się jedynie różni średnicą przeciwwag i długością korbowodu.


Ostatnio zmieniony 19 gru 2011, 19:45 przez Yakuza, łącznie zmieniany 1 raz



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 21 gru 2011, 18:07 
Ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2009, 23:46
Posty: 4078
Lokalizacja: wlkp
Pojazd:
Gdybyś mógł to zrób mi zdjęcie jego przeciwwagi od boku. Albo chociaż sprawdź czy na czopie, gdzie osiada łożysko jest próg przy przeciwwadze. Jeśli tak to jaki jest on długi, biorąc za początek samą przeciwwagę.




_________________

RoQs pisze:
jestem teraz na 1 roku zawodówki




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Offline
 Tytuł:
Post: 21 gru 2011, 19:00 
***
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 maja 2009, 22:19
Posty: 923
Lokalizacja: Radomsko
Pojazd: Honda NSR 125
Booyaka, zdjęcia na razie nie wrzucę bo kabla nie ma.

Jeśli chodzi o próg to są z oby dwóch stron mają po 1 mm :)




_________________

Obrazek




Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 20 ] 



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Przejdź do:  



Powered by phpBB © 2007 Group serwis komputerowy